StoryEditor

Emisie zdražia nové autá

07.02.2007, 23:00
Boj proti globálnemu otepľovaniu a znečisteniu životného prostredia obmedzí automobilky. Porastú najmä ceny off-roadov. Hovorí sa o zdražovaní o 90- až 110-tisíc korún.

Boj proti globálnemu otepľovaniu a znečisteniu životného prostredia obmedzí automobilky. Európska komisia včera navrhla znížiť množstvo povolených emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami zo súčasných 163 na 130 gramov na kilometer.
Pokles sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, intenzívnejším využívaním biopalív, novými technológiami radenia rýchlosti, modernejšími pneumatikami či klimatizáciami s nižšou spotrebou. Nižšie emisie by mali byť záväzné pre všetky autá vyrábané od roku 2012.

Zdražovanie
Environmentálne opatrenia zvýšia ceny áut priemerne o 90- až 110-tisíc korún, varuje Európske združenie výrobcov automobilov. "Vyššie ceny budú viesť k prepúšťaniu v automobilovom priemysle a presunutiu výroby automobiliek do krajín mimo Európskej únie. Objem emisií produkovaných autami v rokoch 1995 - 2004 pritom vďaka zdokonaleniu priemyselných technológií klesol o 13 percent," konštatuje sa vo vyhlásení združenia.
Odpor k návrhu vyslovilo aj Nemecko, popredný európsky výrobca áut. Automobilky zamestnávajú v Európe dva milióny ľudí a ďalších 10 miliónov pracuje v subdodávateľských firmách. Na Slovensku v automobilkách robí pätnásťtisíc pracovníkov, ďalších stotisíc vyrába súčiastky.

Smernicu môže predbehnúť vývoj
"Dnes je ešte veľmi ťažké predpovedať, ako sa zníženie emisií, záväzné od roku 2012, odrazí na cenách áut vyrábaných na Slovensku," tvrdí hovorkyňa Volkswagenu Silvia Nosálová.
"Je na závodoch v Nemecku a Kórei, ako sa s novým návrhom Európskej komisie vyrovnajú, a ako sa s ním vyrovná vývoj automobilov," dodáva aj hovorca Kia Motors Dušan Dvořák. Automobilky sa podľa neho aj bez smerníc snažia čo najviac obmedziť objem emisií produkovaných jednotlivými modelmi áut.
Tie sa v prípade značky Kia pohybujú od 120 do 160 gramov na kilometer. Model Kia Ceed 1,6 CRDi vyrábaný vo fabrike pri Žiline pritom návrh komisie s priemerným objemom emisií 125 gramov na kilometer spĺňa už dnes.
Automobilky PSA a Volkswagen nám informácie o množstve emisií produkovaných modelmi vyrábanými na Slovensku do redakčnej uzávierky neposkytli. Najväčšími znečisťovateľmi sú off-roady. Práve tieto vozidlá by mohli zdražieť najdramatickejšie.

Nesplnené ciele
Brusel prišiel s návrhom po tom, ako automobilky nedokázali splniť svoj záväzok z roku 1998, že znížia do rokov 2008 až 2009 emisie na 140 gramov na kilometer. Súčasný priemer 163 gramov je podľa Bruselu dôkazom, že je potrebná legislatíva. K plánom komisie sa musia vyjadriť Európsky parlament a členské krajiny únie.
Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas v pôvodnom návrhu, ktorý sa nepodarilo presadiť, požadoval stanovenie záväzného limitu 120 gramov na kilometer len prostredníctvom ekologickejších motorov. Proti stratégii, ktorú mala komisia pôvodne predložiť pred dvoma týždňami, sa postavil nemecký komisár pre priemysel a podnikanie Günter Verheugen.
Ten odmietal rýchle prijatie legislatívy a stanovenie záväzných hodnôt a požadoval, aby sa na znižovaní emisií CO2 podieľali okrem výrobcov aj biopalivá, nové technológie, či výchovná kampaň s cieľom viesť vodičov k zmene spôsobu šoférovania.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 23:42