StoryEditor

Americké koncerny majú z kresťanstva výnosný biznis

05.12.2005, 23:00
Spoločnosť Walt Disney Co. bola dlhé roky pre ortodoxných kresťanov takmer netvorom za jej organizovanie Dní homosexuálov v Disney World a ponúkaním rôznych výhod pre tieto páry. To sa však podľa týždenníka The Economist začína meniť a 9.decembra sa légie kresťanov pohrnú na druhý diel fantazijnej série Kroniky Narnie s názvom "Lev, šatník a čarodejnica" podľa príbehu kazateľa C. S. Lewisa, ktorú do kín uvádza práve spoločnosť Disney. Zmierenie medzi ortodoxnými kresťanmi v USA a Disney je jedným z najnovších príkladov nastupujúceho trendu spájania sa kresťanskej a korporatívnej Ameriky.

Spoločnosť Walt Disney Co. bola dlhé roky pre ortodoxných kresťanov takmer netvorom za jej organizovanie Dní homosexuálov v Disney World a ponúkaním rôznych výhod pre tieto páry. To sa však podľa týždenníka The Economist začína meniť a 9. decembra sa légie kresťanov pohrnú na druhý diel fantazijnej série Kroniky Narnie s názvom "Lev, šatník a čarodejnica" podľa príbehu kazateľa C. S. Lewisa, ktorú do kín uvádza práve spoločnosť Disney. Zmierenie medzi ortodoxnými kresťanmi v USA a Disney je jedným z najnovších príkladov nastupujúceho trendu spájania sa kresťanskej a korporatívnej Ameriky. Viaceré mediálne giganty nastupujú na trh s kresťanskou tematikou a, naopak, mnohé kresťanské spoločnosti sa nechávajú inšpirovať metódami firiem, ktorým o iné ako zisk nikdy nešlo.

Lukratívny trh
Prvý, kto odhadol potenciál kresťanského trhu v USA, bolo vydavateľstvo mediálneho magnáta Ruperta Murdocha HarperCollins, keď ešte v roku 1988 kúpilo vydavateľstvo kresťanskej literatúry Zondervan. V súčasnosti majú takmer všetky vydavateľstvá náboženskú odnož. Random HouseWaterBrook, Time Warner zasa Warner Faith, výrobca pohľadníc Hallmark Cards kúpil firmu DaySpring, ktorá vyrába pohľadnice s kresťanskými motívmi a svoje kresťanské odnože už majú aj hudobné giganty Sony a EMI. Ak si chceli Američania v minulosti kúpiť nejakú náboženskú literatúru, museli zájsť do špecializovaného obchodu, dnes si ju môžu kúpiť v obchodných domoch.
Obrovský záujem o náboženstvo zo strany firiem v USA však určite nie je o vstúpení si do seba. Príčinou je obrovský rozmach tohto trhu. Ako uviedla spoločnosť na prieskum trhu Packaged Facts, americký trh s "náboženskými produktmi" dosiahol v roku 2003 celkovú hodnotu 8,6 miliardy dolárov a ďalej rastie. Podľa Združenia amerických vydavateľstiev len trh s náboženskou literatúrou vzrástol v spomínanom roku o 37 percent, pričom takéto knihy sa určite nestratia medzi bežnou konkurenciou. Napríklad kniha "Zmysel života" od evanjelického kazateľa Ricka Warrena je najpredávanejšou knihou v tvrdom obale v celej americkej histórii. Nezaostávajú ani ďalšie témy, okrem známeho románu "Da Vinciho kód" sa úspešne predáva napríklad aj kuchárska kniha "Čo by jedol Ježiš Kristus". Podobne aj kresťanské rozhlasové stanice zaznamenávajú nástup, zatiaľ čo v roku 1999 dosahoval ich podiel na trhu 2,2, teraz je to už 5,5 percenta.

Vynútená spolupráca
Okrem toho, nadnárodné firmy dobre vedia, že pozitívny prístup ku kresťanstvu sa im vyplatí aj pri vlastných "sekulárnych" výrobkoch. Spojené štáty sú krajinou s vplyvnými kresťanskými organizáciami a po nástupe Georgea W. Busha k moci sa ich vplyv ešte znásobil. Preto treba s nimi pestovať zvlášť dobré vzťahy, na čo už prišli také spoločnosti ako Coca-Cola, automobilka General Motors či výrobca športovej obuvi Nike. Ako uviedla agentúra Reuters, mnohé z organizácií kontrolujú majetok za niekoľko desiatok miliárd dolárov a ich prípadný útok by ktorúkoľvek firmu mohol stáť príliš veľa. Rastie totiž aj počet nábožensky aktívnych akcionárov nadnárodných podnikov. Ich tlak sa zvýšil najmä po škandále v Enrone v roku 2001.
Zatiaľ čo Hollywood zaspal dobu, firma Disney zareagovala rýchlo a ukázala ďalším, aké je dôležité rýchlo vstúpiť na nádejný trh. Už pred časom poukázal na jeho potenciál Mel Gibson a jeho Umučenie Krista. Film zarobil už 370 miliónov dolárov, a to aj napriek tomu, že za ním nestál žiadny z veľkých hollywoodskych distribútorov.
Náboženský fenomén v USA sa dobre predáva nielen v médiách, ale aj v iných sektoroch. Kresťanské organizácie majú vlastné siete občerstvenia, maloobchodné siete, banky či finančných poradcov. No práve tieto spoločnosti, ktoré ešte donedávna nechceli mať so svetovými firmami nič spoločné, začínajú mať obavy, aby ich kresťanskú pridanú hodnotu neprevzal veľký biznis. O to viac, ak dnes je Zondervan súčasťou toho istého vydavateľstva ako Regan books, ktoré vydáva knihy o sexe, či Avon vydávajúci "Satanistickú bibliu". A tak, ako sekulárne korporácie hľadajú nádej v kresťanskom svete, tak kresťanské organizácie preberajú od nich spôsob marketingu a konkurenčného boja v snahe nenechať sa vytlačiť z trhu pri ďalších prípadných akvizíciách.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 06:20