Ferrari Testarosa, Lamborghini Diablo, Ford Thunderbird, Chevrolet Corvette. To sú mená, pri ktorých sa srdce automobilových fanúšikov prudko rozbúcha. Automobilkám však dochádzajú dobré mená: zvieracie názvy, grécki bohovia, mýtické bytosti, hviezdne znamenia, stromy, mestečká alebo planéty, všetko je už z veľkej časti použité.
Podľa denníka Financial Times Deutschland najakútnejšie tento problém pociťuje Európa a USA, kde sa počet modelov v posledných 20 rokoch explozívne zvýšil. A rýchla globalizácia núti výrobcov vymýšľať mená, ktoré sa uchytia aj v iných jazykoch a neporušia zákony.
Problematické krstiny
Hľadanie mien pre automobily sa stalo vážnou a nákladnou záležitosťou, v ktorej sa okrem fantázie dostávajú k slovu aj právnici. Menšie firmy ešte môžu zažiť určitú romantiku, napríklad, Ferrari pred tromi rokmi priniesol na trh limitovanú sériu modelu Enzo, pomenovanú podľa zakladateľa firmy. Podobnej cti sa v 70. rokoch dostalo jeho synovi Dinovi a napríklad, Lotus Elise sa volá podľa vnučky Romana Artioliho, majiteľa britského výrobcu športových áut Lotus, ktorá prišla na svet zhruba v čase spustenia projektu.
Veľké automobilky majú tieto časy už dávno za sebou. Napríklad Ford použil túto metódu v roku 1957, keď model Edsel pomenoval podľa syna zakladateľa firmy Henryho Forda. Auto sa však stalo najväčším prepadákom v histórii spoločnosti a stalo sa jasným príkladom toho, ako sa nemá vozidlo vyvíjať, vyrábať alebo pomenúvať.
Nie je meno ako meno
Mnohé moderné názvy vozidiel sú vymyslené slová, pretože nepoužitých, pozitívne znejúcich a existujúcich mien je veľmi málo. Možných kandidátov je potrebné preveriť, či už niekto na dané slovo nemá práva alebo nepoužíva podobne znejúci názov. Tento proces prežije iba 20 až 30 percent navrhovaných mien.
Hoci je proces výberu mien zdĺhavý a komplikovaný, chyby sa dejú neustále. Zväčša je príčinou to, že meno v inej reči zodpovedá sexuálnemu, vulgárnemu alebo urážlivému slangovému výrazu. Napríklad General Motors musel premenovať LaCrosse pre kanadský trh na Allure, pretože "lacrosse" v quebeckom slangu znamená masturbovať. Tento fakt prekvapil aj člena predstavenstva Boba Lutza, ktorý hovorí plynulo francúzsky. "Myslel som si, že poznám každý výraz, ktorým francúzština označuje tento akt, vrátane tých najvulgárnejších," spomína si Lutz.
Podobné problémy malo aj Mitsubishi s terénnym vozidlom Pajero, ktoré sa v španielsky hovoriacich krajinách a v USA predáva ako Montero. Doslovný preklad slova pajero síce znamená obchodník so slamou, ale v slangu aj masturbáciu. Zaujímavý je prípad mena Nova, ktoré sa začiatkom 90. rokov používalo pri predaji modelov Vauxhall a Chevrolet. Hoci výraz "no va" v španielčine znamená "nedá sa", autá sa prekvapivo dobre predávali. Oveľa menej šťastia mal Nissan Moco, pretože meno pre malé oblé auto v španielčine znamená vulgárne označenie pre sopeľ.
Okrem jazykov existujú aj ďalšie kamene úrazu. Britskí vojnoví veteráni protestovali, keď Mitsubishi priniesol na trh Lancer Evolution Zero Fighter, pomenovaný podľa obávaných japonských stíhačiek z 2. svetovej vojny. Mitsubishi síce napokon v Británii ustúpil a z názvu vyškrtol slovo fighter, predal však len niekoľko kusov.
Číslo alebo tradícia?
Tieto problémy je možné obísť alfanumerickým systémom, ktorý používajú takmer všetci výrobcovia luxusných modelov, napríklad BMW. No aj tu vznikajú problémy. Na jednej strane označenie ako päťkový rad, GS 430 alebo 407, vyvoláva veľmi málo emócií a na druhej strane má aj tento systém svoje hranice. Napríklad Peugeot musel svoj nový malý model označiť 1007, čo znamená koniec trojcifernej série, ktorá sa začala modelom 107 a pokračovala cez 207, 307 atď.
A možno si však automobilky vôbec nemusia lámať hlavu. Veď VW Golf už 30 rokov patrí k najpredávanejším modelom v Európe, čo dokazuje, že zákazníci si môžu zvyknúť na všetko.