Japonská automobilka Toyota si dáva zahrievaciu rozcvičku: v tomto roku chce vyhodiť zo sedla trhovú jednotku General Motors. Pre prezidenta Toyoty Kacuakiho Watanabeho byť dobrý nestačí, chce byť najlepší. A šanca, že sa mu to aj podarí, je veľká.
S luxusnou značkou Lexus si už automobilka získala pevné miesto na dôležitom americkom trhu, teraz chce dobyť Japonsko a po ňom Európu, kde chce v tomto roku predať celkovo milión vozidiel. S novým modelom Lexus LS, ktorý príde na trh na jeseň, chce Toyota osloviť klientov v prémiovom segmente a tradiční výrobcovia ako BMW či Mercedes sa musia pripraviť na tvrdý konkurenčný tlak. "Všade chceme byť najlepší," cituje nedávne Watanabeho vyhlásenie denník Financial Times Deutschland.
Víťazné ťaženie
Toyota je považovaná nielen za najziskovejšiu automobilku sveta, podľa expertov je číslom jeden aj z hľadiska kvality, finančnej sily a inovácie. Analytici odhadujú, že na konci obchodného roka 2005/2006 (do 31. marca) vykáže zisk takmer 11 miliárd dolárov.
Toyota zamestnáva celkovo 265-tisíc ľudí a v treťom obchodnom štvrťroku (október -- december 2005) vykázala zvýšenie prevádzkového zisku o 14 percent na 482,21 miliardy jenov a čistý zisk o 34,1 percenta na 397,57 miliardy jenov.
Šanca, že Toyota už čoskoro vyhodí GM zo sedla, je teda veľká. Hoci koncern mlčí, analytici výmenu na špici prvej svetovej ligy očakávajú v tomto roku, najneskôr však v budúcom.
Namiesto šikovnej propagácie svojho úsilia sa Toyota spolieha na japonskú filozofiu a mlčí. Takéto titulky pre ňu nehrajú úlohu. Príkladom je rok 2003, keď vytlačila Ford z pozície druhej najväčšej automobilky sveta. No namiesto oslavných fanfár mlčala. Ani tentoraz sa z koncernu neozve ani slovko o tom, kedy mieni predbehnúť GM. Prečo? "Nedávame si ciele, ktoré priamo útočia na konkurentov. Orientujeme sa na klienta," povedala hovorkyňa Toyoty Petra Alefeldová.
Práve táto orientácia na želania klientov v kombinácii s neúprosnou optimalizáciou výroby je podľa analytikov kľúčom k úspechu automobilky. Koncern navyše systematicky stanovuje dlhodobé ciele a nemení stratégiu v trojročnom rytme ako jeho konkurenti.
Alfa a omega: optimalizácia
Tajomstvom úspechu Toyoty je 64-ročný Watanabe, ktorý celú svoju viac než 40-ročnú kariéru strávil v Toyote a vlani vo februári sa vyšvihol z pozície viceprezidenta do najvyššieho kresla. No namiesto toho, aby sa slnil v žiare reflektorov, sústreďuje sa na podstatné záležitosti. Čiže na produktivitu a neustále zlepšenia. "Keďže žiadny proces nemožno označiť za dokonalý, vždy existuje priestor na zlepšenia," znie krédo Toyoty a jej šéfa.
Watanabe navonok pôsobí priateľským a ústretovým dojmom, v zákulisí však vedie tvrdý úsporný kurz. Znalci trhu preto prekrstili Toyotu na najskúpejší autokoncern sveta. Jedno môže zamestnancov automobilky upokojiť. Ak zisky nedosiahnu očakávanú úroveň, šetrí aj vedenie a odvoláva prijatia a recepcie.
Logicky vyznieva stratégia automobilky integrovať celý rad už otestovaných modulov do nových modelov. Nový model tak môže obsahovať až 70 percent modulov svojho predchodcu. Výhody používania osvedčených skupín komponentov sú jasné: vývoj je rýchlejší, a teda podstatne lacnejší. Nezanedbateľný je aj fakt, že vysoký podiel osvedčených modulov znižuje chybovosť nového modelu.
Ďalším bojovým poľom, na ktoré sa púšťa Toyota, je lacný segment. Hoci podrobnosti nie sú známe a podľa hovorcu koncern ešte nemá konkrétne plány, ďalší útok povedie týmto smerom. Veď aj v menej rozvinutých krajinách, ako Brazília, India alebo Čína, žijú potenciálni kupci áut značky Toyota.