Šéf skupiny značiek VW koncernu Volkswagen Wolfgang Bernhard a budúci šéf DaimlerChrysleru Dieter Zetsche plánujú spoluprácu. Volkswagen chce totiž svoju ponuku na americkom trhu rozšíriť o osobnú dodávku z dielne Chrysleru a príslušnú dohodu môžu podpísať už na septembrovom automobilovom veľtrhu IAA vo Frankfurte.
Podľa denníka Handelsblatt Bernhard rokuje so svojím bývalým šéfom v Chrysleri Zetschem o tom, že Chrysler by mohol v USA vyrábať dodávku značky VW. Vozidlo na báze budúcej generácie modelov Chrysler Voyager by sa mal predávať výlučne v USA a na trhu by sa mohol objaviť už v roku 2007. Oficiálne sa však ani jedna spoločnosť k veci nevyjadrila, ich reakcia bola jednotná: "K špekuláciám sa nevyjadrujeme."
Problémy v USA
To sa však môže o niekoľko týždňov zmeniť. Podľa nemenovaných zdrojov totiž v prípade úspešného priebehu rokovaní môžu Bernhard a Zetsche podpísať dohody už na IAA. VW potrebuje zlepšiť svoj predaj v USA, keďže v rokoch 2002 až 2004 klesol zhruba o 20 percent a v 1. polroku 2005 o ďalších 17 percent. Predajcom značky VW v USA chýbajú modely v obľúbenej kategórii osobných dodávok, pretože Touran nespĺňa všetky americké smernice.
Problémy má aj terénny model Touareg, ktorý sa dostal do pozornosti amerického Úradu pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA). Podľa denníka Financial Times Deutschland ide zhruba o 53-tisíc vozidiel vyrobených v rokoch 2004 a 2005. Jeden majiteľ Touaregu totiž oznámil, že jeho dcéra si poranila ruku, keď sa počas jazdy otvorili a vzápätí zatvorili dvere. Po zatvorení zostala jej ruka uväznená medzi dverami a rámom karosérie.
VW v júni požiadal všetkých predajcov, aby opravili kľučku, ktorá sa mohla zaseknúť v otvorenej pozícii. Hovorca koncernu oznámil, že podporujú vyšetrovanie a poukázal na to, že vozidlo je vybavené varovným systémom pre nesprávne zatvorené dvere.
Spolupráca ako liek
Volkswagen a DaimlerChrysler sa medzičasom dobre poznajú. Už niekoľko rokov totiž spolupracujú na vývoji a výrobe modelov VW LT a Mercedes Sprinter a od budúceho roka sa VW LT, ktorý doteraz vychádzal z pásov v Hannoveri, bude vyrábať iba v továrňach Daimleru.
Nová spolupráca by sa mohla podobať nedávno zrušenému partnerstvu s Fordom pri výrobe veľkých dodávok pre Európu. Spoločnosti sa podelili o výrobné kapacity pre Ford Galaxy a VW Sharan, dizajn a vnútorné vybavenie vozidiel sa líšili len nepatrne.
Partnerstvo medzi VW a Daimlerom môže byť obojstranne výhodné. Chrysler totiž bude môcť lepšie vyťažiť svoje kapacity a VW zas rýchlejšie zaplní medzeru v ponuke modelov. Podľa nemenovaných zdrojov mal údajne člen Predstavenstva Daimleru pre stratégiu Rüdiger Grube osloviť Wolfsburg aj vo veci problémového dieťaťa Smart, hoci obidve automobilky však túto informáciu vehementne popreli.
Bernhard už v júli sľúbil americkým predajcom, že jedným z desiatich modelov, ktoré prídu na trh v priebehu troch až štyroch rokov, bude aj osobná dodávka. Podrobnosti však neuviedol. Podľa znalcov sektora pôvodne malo ísť o mikrobus, špeciálne vyvinutý pre USA, ktorý opticky pripomínal úspešný model Bulli. Projekt bol však pre vysoké náklady a čoraz slabší dolár zastavený.
Plánovaná dodávka však nie je jediný projekt, pri ktorom by mohli dve tradičné nemecké automobilky spolupracovať. Ďalším z kandidátov na partnerstvo je kompaktný model Caliber značky Dodge (patrí ku Chrysleru), ktorý sa má na trhu objaviť v budúcom roku a mimo USA sa bude predávať aj s naftovým motorom z dielne VW. Túto informáciu potvrdil šéf vývoja Chrysleru Eric Ridenour.
Vozidlo má pomôcť posilniť pozíciu Chrysleru na európskom trhu. Okrem toho VW od tohto roka začína dodávať Chrysleru a japonskému Mitsubishi zhruba 120-tisíc motorov TDI ročne. Zmluva o spolupráci platí do roku 2013.
Faktom však zostáva skutočnosť, že v Bernhardovej osobe sa do vedenia Volkswagenu dostal človek, ktorý má veľmi dobré osobné vzťahy s budúcim kormidelníkom DaimlerChrysleru Dietrom Zetschem.
Vyšetrovanie korupcie pokračuje
Určitý posun nastal aj pri vyšetrovaní korupčnej aféry. Podľa prokuratúry v Braunschweigu koncern údajne na cestu bývalého predsedu závodnej rady Klausa Volkerta do Indie schválil šesťcifernú sumu. Podľa FTD išlo o sumu 155-tisíc eur.
Práve táto cesta bola dôvodom na rozšírenie vyšetrovaní aj na Volkerta pre podozrenie z napomáhania alebo navádzania na trestný čin sprenevery. Hovorca prokuratúry Joachim Geyer však nevylúčil, že do ich pozornosti sa môžu dostať aj ďalšie osoby. "Človek nemusí byť prorokom, aby mohol povedať, že to nie je konečný stav," cituje ho FTD. Proti Petrovi Hartzovi, ktorý kvôli afére odstúpil z funkcie personálneho riaditeľa koncernu, sa zatiaľ vyšetrovanie nevedie.