Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka sú vzhľadom na to, že ešte bolo podpísané len memorandum o vytvorení expertnej skupiny, otázky o výstavbe novej železnice predčasné. "Možnosti realizácie takéhoto projektu má posúdiť práve vytvorená skupina expertov," tvrdí.
Desiatky miliárd
O názor na výstavbu širokorozchodnej trate sme preto požiadali vedúceho výskumu a vývoja Výskumného ústavu dopravného Františka Kocúra. "Máme dosť výkonné trate, ktoré by prepravu nákladu zvládli. Výstavba širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy bude stáť asi 70 miliárd korún," tvrdí. V prípade, že by došlo k jej realizácii, prichádzajú do úvahy dve riešenia. Rozšírenie súčasného železničného zvršku alebo vybudovanie paralelnej trate. Postaviť by sa tak museli nové tunely a problémom môže byť aj výkup pozemkov. Čas trvania výstavby Kocúr odhaduje minimálne na desať rokov. "Keby sa prekládka preniesla z Čiernej nad Tisou do Bratislavy, veľa efektov to neprinesie. Stratila by sa záťaž na ťahu z Košíc cez Žilinu do Bratislavy a klesli by tam objemy prepravy," dodáva. O predĺžení širokorozchodnej trate z poľských Katovíc do českého Bohumína navyše podľa neho uvažuje Rusko už s Poľskom a otázna je možnosť následného využívania vodnej dopravy v zimných mesiacoch, keď je preprava na Dunaji značne obmedzená.
Počítajú s eurofondmi
Oveľa optimistickejšie sa k samotnému projektu trate s rozchodom 1 520 milimetrov stavajú Železnice Slovenskej republiky.
"Vzhľadom na rokovania ruských železníc aj s nemeckými a rakúskymi železnicami sa ukazuje tiež možnosť financovania stavby z európskych fondov," informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Dana Filová v súvislosti s memorandom o výstavbe širokorozchodnej trate, ktoré podpísal koncom minulého týždňa v Moskve minister dopravy Ľubomír Vážny s prezidentom ruskej železničnej spoločnosti Rossijskije železnyje dorogi Vladimirom Jakuninom.
"Memorandum o slovensko-ruskom projekte vybudovania širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy nás zaväzuje na seriózne riešenie projektu so štúdiou realizovateľnosti a projektovou prípravou. Na základe toho sa spoločne rozhodne o ďalšom postupe v projekte," hovorí Filová. Ako ďalej zdôraznila, práce na projekte budú prebiehať v čase rekonštrukcie východoslovenských prekladísk. "Aj preto rokujeme s ruskou stranou o prevedení prepravných tokov z iných krajín a z námornej dopravy po našich tratiach cez tieto prekladiská. To bude pre Slovensko dlhodobý a veľmi výhodný obchod. Ruská strana sa k tomu stavia kladne," dodáva.
Podľa ruskej železničnej spoločnosti je zámerom oboch strán posilňovanie vzájomného partnerstva pri železničnej a kombinovanej preprave, zvyšovanie objemov nákladnej a osobnej dopravy po železnici, ako aj konkurencieschopnosť železničnej dopravy oboch krajín.
StoryEditor
Širokorozchodná trať za 70 miliárd
Ukončenie projektu vybudovania širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy s pokračovaním do Viedne sa zatiaľ predbežne predpokladá do roku 2014, keď by mala byť trať daná do prevádzky.