Cestovanie lietadlom nie je takým rýchlym spôsobom dopravy, ako uvádzajú dopravcovia. Asociácia európskych aeroliniek vyčíslila, že zhruba každé piate lietadlo pristáva na najväčších letiskách v Európskej únii aspoň so štvrťhodinovým meškaním. Najväčšie meškania majú lietadlá pristávajúce v Dubline, v priemere takmer hodinové.
Lietadlá nepristávajú načas ani na bratislavskom medzinárodnom letisku. Hoci Bratislava do oficiálnych štatistík nie je zahrnutá, prevádzkový riaditeľ letiska Juraj Mitka potvrdil, že meškanie nie je ničím výnimočným ani u nás. "Najčastejšie sú na vine dopravcovia," tvrdí Mitka.
Najväčší slovenský letecký prepravca SkyEurope Airlines vyčíslil, že napríklad v júni nedoletelo do svojho cieľa načas asi 22 percent jeho lietadiel. Viac ako šesť percent letov meškalo hodinu alebo viac. "Na zlepšovaní výsledkov tzv. on-time performance neustále pracujeme," ubezpečuje Jason Bitter, prevádzkový riaditeľ SkyEurope.
Slovenský nízkonákladový prepravca nie je v presnosti horší ako iné aerolinky. Potvrdzuje to aj Mitka z bratislavského letiska. "Nízkonákladové aerolinky meškajú rovnako často a rovnako dlho ako tie s úplným servisom," hovorí Mitka. O konkrétnych aerolinkách hovoriť bez ich súhlasu nechcel.
Podľa európskych štatistík sú najviac dochvíľne maďarské aerolinky Malév, naopak, najčastejšie mešká poľský letecký prepravca LOT. Aerolínie v snahe vybaviť cestujúcich čo najskôr, začali v uplynulých mesiacoch odporúčať aj on-line systém vybavovania. Ako prvé s tým začali British Airways, dnes majú on-line vybavovacie terminály všetci veľkí dopravcovia.
Aerolinky a letiská majú problémy aj s neskoršími odletmi. V takom prípade musia podľa nariadenia Európskej komisie cestujúcim zabezpečiť stravu a občerstvenie, prípadne ubytovanie v hoteli (vrátane prepravy) a možnosť využiť telekomunikačné vybavenie.
Ak meškanie presiahne päť hodín, letecká spoločnosť musí cestujúcim ponúknuť aj vrátenie peňazí za letenku, alebo ich zadarmo prepraviť späť do pôvodného miesta odletu, ak na letisku len prestupovali.
V prípade zrušenia letu musí letecká spoločnosť cestujúcemu poskytnúť finančnú náhradu v rovnakej výške ako pri odmietnutí nástupu na palubu, pokiaľ mu zrušenie letu neoznámi dostatočne vopred a neposkytne mu náhradnú dopravu v čase, ktorý sa približuje k pôvodnému času.
StoryEditor
Každý piaty európsky let mešká aspoň 15 minút
British Airways na niektorých linkách povoľujú vziať si na palubu batožinu akejkoľvekj váhy. Chcú ušetriť čas pri odbavovaní cestujúcich a vyhnúť sa tak meškaniu, ktoré ich môže vyjsť draho. Podobnú stratégiu už volia aj iné aerolinky.