StoryEditor

Čína začína vyvíjať lietadlá

19.03.2007, 23:00
Boeingu a Airbusu prichádza nová konkurencia - z Číny. Peking totiž v nedeľu oznámil, že schválil vývoj vlastného veľkokapacitného civilného lietadla.

Boeingu a Airbusu prichádza nová konkurencia - z Číny. Peking totiž v nedeľu oznámil, že schválil vývoj vlastného veľkokapacitného civilného lietadla.
Podľa denníka Financial Times Deutschland rozhodnutie padlo už koncom februára, no nie je jasné, prečo to Čína ohlásila až teraz. Rovnako nie sú známe ani podrobnosti projektu. Nemenované zdroje uviedli, že na vývoji by sa mali podieľať aj dvaja významní dodávatelia Boeingu a Airbusu, štátne koncerny AVIC I a AVIC II.
Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) má mať lietadlo kapacitu 150 až 200 cestujúcich. Plánované lietadlo tak bude mať ideálnu veľkosť na spojenie medzi tromi najrozvinutejšími regiónmi Číny, ktoré sú od seba vzájomne vzdialené asi tisíc kilometrov. Ide o deltu Perlovej rieky s mestami Kanton a Hongkong, ústie Žltej rieky so Šanghajom a región Po-chaj na severovýchode krajiny.

Čína láka
Airbus v októbri minulého roka rozhodol o výstavbe montážnej továrne v Číne, aby podporil svoju ambíciu zvýšiť trhový podiel zo súčasných 34 na 50 percent. Od budúceho roka sa tu bude zabezpečovať konečná montáž typu A320, z ktorého si Peking objednal 150 kusov. Na továrni v Tien-ťin sa bude okrem čínskeho partnera Airbusu podieľať aj samotná obec.
Podľa FAZ bola Čína so 120 miliónmi prepravených cestujúcich už v roku 2004 tretím najväčším trhom po USA a Európe. Boeing odhaduje, že Čína bude v nasledujúcich dvadsiatich rokoch potrebovať takmer 2 900 nových lietadiel v hodnote 280 miliárd dolárov, v prepočte 6,9 bilióna korún, čím sa po USA stane druhým najväčším leteckým trhom sveta.
Krajina je preto zaujímavá najmä ako odbytový trh pre najnovšie typy od oboch výrobcov - A380 a B787 Dreamliner. No Airbus má s A380 veľké problémy, pretože komponenty sa vyrábajú v šestnástich továrňach v štyroch krajinách. To zvyšuje náklady, najmä logistické.

Kúpiť a skopírovať
Čína láka. Vzhľadom na ekonomické problémy amerických leteckých spoločností a neistý dlhodobý finančný úspech európskych nízkonákladoviek vyzerá Ázia, a najmä Čína, pre výrobcov lietadiel ako eldorádo.
No Čína si uvedomuje svoj potenciál a trhovú silu mieni naplno využiť. Veľmi zaujímavá je továreň Airbusu, no nie práve z finančného hľadiska. Airbus sem bude musieť priniesť technológie. A to krajina vie využiť.
Postup je stále rovnaký. Čína si zabezpečí modernú technológiu zo Západu, skopíruje ju a na trh uvedie svoje vlastné produkty, ktoré sú však vzhľadom na lacnú pracovnú silu bezkonkurenčne lacné. Poškodzuje tak práve tie krajiny, z ktorých technológia pôvodne prišla, píše FAZ.
Podľa expertov sa Airbus nechal oklamať. Poukazuje na prístup USA, ktoré jednoznačne Boeingu zakázali konečnú montáž v Číne, aby zabránili transferu technológií. No na druhej strane nemožno zabúdať na to, že Číňania sa tak či tak stali dodávateľom dôležitých komponentov do lietadiel, napríklad pre Dreamliner vyrába smerové kormidlo a celý rad ďalších dielov.
A ak sa Airbus a Boeing budú príliš priečiť čínskym plánom a nebudú na trh dodávať lietadlá, môže sa Čína spojiť s inými skúsenými krajinami, napríklad Ruskom, a veľkokapacitné lietadlo vyvinúť v spolupráci s nimi. Obaja veľkí dodávatelia tak obídu nasucho.

PUZZLE A380

Veľká Británia
Broughton - krídla
Filton - rebrá do krídel, montáž, kovové diely

Francúzsko
Saint-Nazaire - montáž kokpitu a trupu, časti trupu, potrubia
Nantes - montáž krídel a zadnej časti trupu, krídelká, dvierka podvozku
Méaulte - časti kokpitu a trupu, dvere
Toulouse - inštalácia motorov, elektrické systémy, konečná montáž

Španielsko
Puerto Real - montáž výškového a smerového kormidla, dvere, profily, predná časť lietadla
Getafe - rôzne komponenty
Illescas - povrchy, riadenie, dvere a nosné časti z uhlíkových vláken, časti trupu

Nemecko
Nordenham - časti trupu, veľkoplošné diely, profily
Varel - rôzne komponenty
Buxtehude - elektronika do kabíny
Laupheim - vedenia pre klimatizáciu, rôzne komponenty
Stade - nosníky, spojlery a časti trupu z uhlíkových vlákien
Brémy - pristávacie klapky, plechy
Hamburg - výroba a montáž častí trupu, kabína

Objednávky na nové modely
A380 B787
Spoločnosť Počet Spoločnosť Počet
Emirates

43

ANA

50

Qantas Airways

20

Qantas Airways

45

Singapore Airlines

19

JAL

30

Lufthansa

15

Air India

27

Air France

10

ILFC

22

ILFC

10

Continental Airlines

20

UPS

10

Singapore Airlines

20

Thai Airways

6

Northwest Airlines

18

Virgin Atlantic

6

Air China

15

Malaysia Airlines

5

China Eastern Airlines

15

Celkom   Celkom  
- objednávok

166

- objednávok

460

- zákazníkov

15

- zákazníkov

40

Zdroj: Airbus, Boeing

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
12. jún 2025 19:55