StoryEditor

Ryanair šetrí, kde sa dá

14.11.2004, 23:00

Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair využíva všetky dostupné možnosti úspor. Jednou z nich sú tzv. zmluvní piloti, ktorí zarábajú približne o päť až desať percent menej než vlastní zamestnanci, nalietajú však o päť až desať letových hodín viac. Podľa denníka Die Presse v súčasnosti zamestnáva Ryanair 30 percent takýchto pilotov a uvažuje o zvýšení ich podielu na 50 percent, pričom spoločnosť uvažuje o prijímaní väčšieho počtu pilotov zo strednej a z východnej Európy.
Šéf Ryanairu Michael O'Leary predstavil nový koncept zamestnanosti, ktorý medzičasom schválil aj írsky letecký úrad, pri ohlásení prekvapujúco dobrých výsledkov za prvú polovicu súčasného obchodného roka (do 31. marca 2005). Čistý zisk spoločnosti medziročne vzrástol o 18 percent na 200,1 milióna eur. Dokonca aj za predpokladu, že cena ropy zostane aj v druhej polovici obchodného roka na úrovni okolo 50 dolárov za barel, očakáva O'Leary celoročný zisk 200 až 215 miliónov eur v porovnaní s vlaňajšími 206 miliónmi eur.
Už toto oznámenie a prognózy O'Learyho nadchli akcionárov, ktorých nepriaznivý vývoj leteckej dopravy v posledných rokoch neveľmi rozmaznával. Burzy na slová šéfa Ryanairu zareagovali priaznivo a kurz akcií spoločností poskočil takmer o 16 percent, kým konkurenčný Easyjet sa prepadol o 11 percent.
"O'Leary prekvapil trh tým, že aj pri cene 50 dolárov za barel ropy je schopný dosahovať zisky," hovorí expert investičnej banky J.P. Morgan Chris Avery. A toto prekvapenie O'Leary ešte zväčšil vyhlásením, že Ryanair môže byť ziskový aj pri cene 75 dolárov za barel. Írska nízkonákladovka pritom na rozdiel od väčšiny konkurencie neúčtuje k letenkám palivové príplatky aj napriek tomu, že vlani dosahovala zisková marža 21 percent pri cene zhruba 25 dolárov. Kým palivo v minulom roku tvorilo približne 15 percent všetkých nákladov, postupne môže stúpnuť až na 45 percent.
O'Leary, ktorý je známy svojím drzým prejavom a sám sa označuje za verbálneho chuligána, ešte na jar predpovedal "krvavý kúpeľ" v sektore nízkonákladových aerolínií. Teraz očakáva "iba dokonalú búrku", ktorá kombináciou iracionálnej hospodárskej súťaže a vysokej ceny ropy urýchli tempo bankrotov. So zadosťučinením vymenoval doterajšie obete: V-Bird, Planet Air, JetMagic, JetGreen a Duo. Podľa jeho slov Ryanairu postačí v druhom polroku znížiť ceny ani nie o päť až desať percent, aby prežil, kým ešte na jar očakával potrebu zlacniť letenky o 10 až 20 percent.
O'Leary má ešte jeden dôvod na svoje sebavedomie. Renomovaná konkurencia tradičných značiek, ako British Airways, Lufthansa a Air France totiž museli zvýšiť palivové príplatky, aby zachránili ziskovosť. Okrem toho je O'Leary presvedčený, že cena ropy sa v strednodobom horizonte ustáli na hranici 35 dolárov. Táto nádej je však opodstatnená, pretože Ryanair od začiatku novembra nemá zabezpečenie proti kolísaniu cien ropy a náklady sa plne zohľadňujú vo výsledkoch.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. september 2024 22:11