Kamiónová preprava medzi Slovenskom a Ukrajinou je takmer výlučne odkázaná na preťažený hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom, kde nie sú výnimočné ani viac ako 24-hodinové čakacie doby. Slovenská republika chce zvýšiť priepustnosť tovarov zo štátov bývalého Sovietskeho zväzu a oživiť ich prepravu na východné trhy po širokorozchodnej železničnej trati s prepojením na Transsibírsku magistrálu.
Poslúžiť by k tomu mal Terminál kombinovanej dopravy (TKD) v Dobrej a železničné prekladisko v Čiernej nad Tisou, ktorých využitie zaostáva za očakávaniami. Do výstavby terminálu sa pritom do roku 2001 investovalo asi tri štvrte miliardy korún. Minulý rok sa v prekladisku v Čiernej nad Tisou preložilo 6,29 milióna ton tovarov, čo bolo asi 80 percent jeho kapacít. TKD v Dobrej má ročnú prekládkovú kapacitu tri milióny ton tovaru a skladovaciu kapacitu 1 630 kontajnerových jednotiek, resp. výmenných nadstavieb. Kapacity tohto terminálu sa však pri intermodálnej preprave využívajú len na päť percent.
Štát by pritom rád na oživenie tovarových tokov využil štart automobilky Kia Motors pri Žiline, ktorá by mala do konca budúceho roka začať vyrábať prvé vozidlá. Kórejčania plánujú na Slovensku produkovať 300-tisíc áut ročne.
"Chceme odbremeniť hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom od kamiónovej dopravy," hovorí Štefan Šimko, vedúci TKD, ktorý patrí Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia. Kamiónová preprava by mohla využívať terminál, a to aj cez víkendy a sviatky.
Rezort dopravy predpokladá, že na vybudovanie nového priechodu bude treba 165 miliónov korún, pričom stavať by sa malo začať v máji 2007 a skončiť v decembri 2009. "V prvom rade treba s Ukrajinou vypracovať a uzavrieť medzivládnu dohodu," informuje riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Marián Miškovič. Ako dodal, Slovensko už minulý mesiac odovzdalo Ukrajine návrh dohody. Prvé pracovné stretnutie expertných skupín navrhlo na tento mesiac v Bratislave. Dohodu by chcelo mať pod strechou do konca budúceho roku.
Ukrajina však nemusí súhlasiť s tým, aby sa autá a tovar prekladali na slovenskej strane. Jej terminál Eurocar v neďalekom Čope by tak prišiel o časť tržieb. "Bude veľkým úspechom, ak sa autá zo Žiliny budú prepravovať po železnici a prekladať v Dobrej, a nie v Čope," upozorňuje riaditeľ sekcie východoslovenských prekladísk Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Ambróz Tokár. Konzul generálneho konzulátu Ukrajiny v Prešove Igor Prytula však myšlienku nezavrhuje, zvlášť ak podľa neho s iniciatívou nového hraničného priechodu Čierna - Solomonovo prišla ukrajinská strana.
Terminál v Dobrej má niekoľko výhod
Slovensku by nový hraničný priechod vyhovoval okrem iného aj preto, lebo terminál v Dobrej má oproti susedným železničným správam niekoľko výhod. "Je to najmä sústredenie prekladacích miest do jedného bodu," tvrdí Tokár. Nespornou výhodou je podľa neho aj technicko-technologická prispôsobenosť na prekládku rôznych druhov tovarov, od kvapalín až po hutnícke výrobky s hmotnosťou do 160 ton. "Výhody TKD spočívajú v uzavretom a stráženom colnom priestore a v tom, že je napojený na koľajnice širokého aj normálneho rozchodu," konštatuje Šimko.
Výkony Východoslovenských prekladísk v Čiernej nad Tisou (mil. ton) | ||||||
Rok |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Výkony |
4,168 |
5,54 |
5,643 |
5,61 |
6,177 |
6,286 |
Zdroj: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. |
Dovoz tovaru v podľa krajiny (ton) | ||||
Krajina |
Ukrajina |
Rusko |
Bielorusko |
Kazachstan |
Množstvo |
4 751 559 |
1 363 370 |
113 708 |
57 074 |
* údaje sú za rok 2004 | ||||
Zdroj: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. |