Britské letecké spoločnosti British Airways a Virgin Atlantic sa budú snažiť zabrániť uzatvoreniu dohody o "otvorenom nebi" medzi Európskou úniou a USA. Ako oznámil denník Financial Times, tento týždeň sa aerolínie dohodli na spoločnom postupe smerom k zablokovaniu dohody, ktorá by mala liberalizovať približne 60 percent leteckej prepravy a jej hodnota sa odhaduje na 12 miliárd eur (412,3 miliardy korún).
Šéf British Airways Martin Broughton vyhlásil, že dohoda, ktorú v piatok Brusel a Washington predbežne uzatvorili, je "podvod". Je výhodná len pre USA, ktorých aerolínie na jej základe získajú práva na pristávacie a vzletové pozície na kľúčovom britskom letisku Heathrow. "Pažraví Američania pozerajú na Heathrow," posťažoval sa Broughton a spoločne s Virgin Atlantic miliardára Richarda Bransona chcú požiadať ministrov dopravy EÚ, aby na zasadaní 22. marca zvážili, či skutočne rieši "úplne otvorenie nebies" a je výhodná pre Európu. Rozhodnutie britského zástupcu je pritom na uzatvorenie dohody dôležité, keďže táto krajina zabezpečuje až 40 percent leteckej prepravy medzi úniou a Spojenými štátmi.
Koniec quadropolu
Reakcia britských leteckých spoločností sa dala očakávať. Najmä British Airways v prípade uzatvorenia dohody, ku ktorému by malo dôjsť 30. apríla na summite USA a únie vo Washingtone, utrpia. Najväčšia britská letecká spoločnosť podľa agentúry Bloomberg v súčasnosti vlastní práva na 41 percent pristávacích a vzletových pozícií na Heathrow a tento biznis sa na jej príjmoch podieľa ročne 60 percentami. Výsledkom bolo, že akcie British Airways klesli v piatok po oznámení predbežnej dohody o 6,6 percenta na 4,97 libry (251,1 Sk), čo je ich najnižšia hodnota za posledné dva roky. O lukratívne práva prídu spolu s British Airways aj Virgin Atlantic, United Airlines a American Airlines. Spomínané aerolínie mali ako jediné právo na zabezpečovanie letov medzi londýnskym Heathrow a destináciami v USA.
Obmedzené práva Európy
Na druhej strane si Európa vymohla možnosť európskych firiem vstupovať do amerických leteckých spoločností, čo doteraz USA odmietali. Podľa Brougtona je však dohoda nevyvážená, pretože Američania okrem prístupu k letiskám v EÚ získajú aj práva lietať z Európy do iných destinácií. Navyše, ako informovala BBC, Európania budú môcť pri vstupe do amerických aerolínií získať hlavne akcie bez hlasovacích práv, zatiaľ čo v prípade tých s hlasovacím právom môžu stále Američania brániť, aby ich európska firma vlastnila viac než 25 percent.
Varovanie Washingtonu
Američania dohodu bezvýhradne podporujú. Veľké americké spoločnosti sú totiž pre silnejúcu konkurenciu na domácom trhu nútené orientovať sa čoraz viac na medzinárodné lety. Podľa Bloombergu mali aerolínie z USA v minulom roku až 78,5-percentnú obsadenosť sedadiel na medzinárodných linkách, čo je druhá najvyššia hodnota od roku 1980.
John Byerly z Oddelenia pre dopravu Ministerstva zahraničných vecí USA preto varoval, že ak Briti dohodu zablokujú, Washington sa obráti na Európsky súdny dvor. Nevylúčil, že v takom prípade by sa mohli zrušiť všetky doteraz uzatvorené dvojstranné dohody medzi USA a členskými štátmi EÚ. "To by mohlo destabilizovať transatlantický trh a ohroziť aj konsolidáciu európskych aerolínií," povedal Byerly pre Financial Times.
Práve konsolidácia tohto sektora v Európe je cieľom Bruselu. Analytici plánovanú dohodu schvaľujú. Podľa analytika Credit Suisse Daniela McKenzieho dohoda vytvorí podmienky na vstup nového kapitálu aj do amerických firiem a otvorí dvere celosvetovej konsolidácii leteckého sektora. Ešte viac ju schvaľujú konkurenčné európske aerolínie ako španielska Iberia, nemecká Lufthansa či írsky Aer Lingus. Nielen americkým, ale aj týmto spoločnostiam sa totiž otvorí lukratívne letisko Heathrow, ktoré doteraz "okupovali" britské a dve americké spoločnosti.
StoryEditor
Briti nechcú pustiť Heathrow
Britské letecké spoločnosti British Airways a Virgin Atlantic sa budú snažiť zabrániť uzatvoreniu dohody o "otvorenom nebi" medzi Európskou úniou a USA. Ako oznámil denník Financial Times, tento týždeň sa aerolínie dohodli na spoločnom postupe smerom k zablokovaniu dohody, ktorá by mala liberalizovať približne 60 percent leteckej prepravy a jej hodnota sa odhaduje na 12 miliárd eur (412,3 miliardy korún). John Byerly z Oddelenia pre dopravu Ministerstva zahraničných vecí USA preto varoval, že ak Briti dohodu zablokujú, Washington sa obráti na Európsky súdny dvor. Nevylúčil, že v takom prípade by sa mohli zrušiť všetky doteraz uzatvorené dvojstranné dohody medzi USA a členskými štátmi EÚ.