Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën môže doplatiť na to, že postavila závod pri Trnave a presúva tam výrobu z anglického Rytonu. Britské odbory včera v novinových inzerátoch a na plagátoch vyzvali Britov, aby nekupovali Peugeoty a Citroëny. Británia je po Nemecku druhým najväčším európskym trhom.
PSA Peugeot Citroën ukončil v Trnave pred niekoľkými týždňami testovaciu výrobu a začal spúšťať hromadnú, sériovú. Zhruba v rovnakom čase oznámil, že zatvára závod v Rytone, kde príde o prácu 2 300 zamestnancov. Naproti tomu Francúzi na Slovensku zamestnali 2 200 ľudí, o rok ich bude tri a pol tisíca a do roku 2009 ich má byť 5 300.
Odbory zaspali
Novinové inzeráty včera vyšli v denníkoch The Guardian a Daily Mirror, plagáty sa budú nachádzať pri sídlach predajcov francúzskych značiek. Odbory vyčíslili náklady na kampaň proti Peugeotom a Citroënom na milión libier, čo je v prepočte 55,6 milióna korún. Jej cieľom je prinútiť vedenie automobilky na zmenu rozhodnutia o presune výroby na Slovensko.
Snaha britských odborárov zabrániť Francúzom presťahovať výrobu prišla neskoro. V Trnave už totiž PSA Peugeot Citroën vyrába dvadsať až tridsať áut denne. Tento rok opustí brány jeho závodu šesťdesiattisíc Peugeotov triedy 207. Plnú výrobnú kapacitu tristotisíc áut ročne plánuje spoločnosť dosiahnuť o dva roky.
Vyhrážky bez efektu
"Kampaň žiada Britov, aby pri prípadnej kúpe nového auta potrestali spoločnosť, ktorá postavila rast ziskov nad lojálnych britských zamestnancov," povedal predstaviteľ odborov Andrew Dodgshon. Odborári navrhujú automobilke kompromisy, ktoré by podľa nich neohrozili zisky. Francúzi ich návrhy odmietli.
V rovnakej situácii ako PSA Peugeot Citroën sa pred niekoľkými rokmi ocitol Volkswagen. Aj vtedy išlo o Slovensko. Rozhodnutie Nemcov presťahovať výrobu niektorých modelov značky Seat z Barcelony do Bratislavy vyvolal nevôľu u Španielov. Predaj Seatov vtedy na Pyrenejskom polostrove napriek úsiliu odborov výraznejšie neklesol.
Kritika štátnej pomoci
Presun výroby francúzskych áut z Britských ostrovov na Slovensko vyvolal spory aj v Bruseli. Britskí europoslanci sa domnievali, že Slovensko ponúklo automobilke PSA Peugeot Citroën privysokú štátnu pomoc. Niektorí vládu v Bratislave dokonca upodozrievali, že štátnu pomoc platí z eurofondov, na ktoré prispieva okrem iných aj Británia. No Európska komisia v apríli vyhlásila, že nič z toho nie je pravda.
O presune výroby z niektorej západoeurópskej krajiny, pravdepodobne z Nemecka, údajne uvažuje aj automobilka Ford. Slovensko je podľa neoficiálnych informácií v hre aj o túto investíciu. Ford tento týždeň potvrdil, že sa rozhliada po niektorej z krajín východnej Európy, správy o sťahovaní výroby z už existujúceho závodu na Západe však označil za špekulácie a odmietol sa k nim vyjadriť.