StoryEditor

Krízu automobiliek pociťujú aj dodávatelia

28.11.2005, 23:00
Nemecké automobilky rušia pracovné miesta po tisícoch a tento vývoj pociťujú aj dodávatelia. Tí v Nemecku síce nebudú prepúšťať, ale zväčša sa zameriavajú na zahraničie

Nemecké automobilky Opel, DaimlerChrysler či Volkswagen rušia miesta po tisícoch. Predseda IG Metall Jürgen Peters ešte nedávno vyhlásil, že tieto miesta sa znovu objavia u autododávateľov, pretože podľa výpočtov odborov má automobilový priemysel rásť. No táto nádej stojí na hlinených nohách.
Podľa denníka Financial Times Deutschland je automobilový priemysel jedným z najdôležitejších odvetví v Nemecku a významnou mierou ovplyvňuje hospodársky rast krajiny. Renomovaný expert v tejto oblasti Ferdinand Dudenhöffer odhaduje, že v rokoch 2001 až 2004 zmizlo zhruba 11-tisíc pracovných miest, zväčša v zahraničí.

Dodávatelia utrpia tiež
Takmer každé druhé pracovné miesto v tomto sektore pripadá na dodávateľov, no vzhľadom na ohlásené škrty v automobilkách Opel (10-tisíc), DaimlerChrysler (8 500) a Ford (1 000) považuje Dudenhöffer pokles zamestnanosti v dodávateľskom sektore len za otázku času.
Expert očakáva, že do roku 2015 sa počet pracovných miest v nemeckom automobilovom priemysle zníži zo súčasných 777-tisíc na 690-tisíc a v rovnakom horizonte sa u dodávateľov stratí 45-tisíc miest. Pritom práve dodávateľský sektor bol v minulosti hnacou silou zamestnanosti v celom odvetví. S rastúcim podielom "cudzích komponentov" v automobiloch narastá aj význam dodávateľov, ktorí v roku 2004 vykázali obrat celkovo 65,4 miliardy eur.
Hoci reprezentatívna anketa denníka zistila, že dodávatelia plánujú prijímať ľudí, no v nie v takom rozsahu, aby aspoň sčasti vyrovnali masívnu redukčnú diétu v automobilkách. Napríklad, spoločnosť Robert Bosch v stredno- až dlhodobom horizonte plánuje zachovávať v Nemecku stabilný počet zamestnancov a expandovať iba v zahraničí. Bosch je s vlaňajším obratom 40 miliárd eur najväčším autododávateľom sveta a celosvetovo zamestnáva 242-tisíc ľudí, z čoho 110-tisíc v Nemecku.
Výraznejšie prijímanie nových ľudí na budúci rok neplánuje ani Siemens VDO Automotive, ktorý v Nemecku zamestnáva 20-tisíc ľudí a v priebehu tohto roka vytvoril iba niekoľko stoviek nových miest. Naproti tomu v celosvetovom meradle spoločnosť za posledné tri roky prijala celkovo päťtisíc ľudí a počet zamestnancov sa zvýšil zhruba na 50-tisíc. Hovorca firmy uviedol, že na budúci rok sa zamestnanosť mierne zvýši, najmä však v Ázii. Nemecká trhová trojka ZF Group expanduje taktiež zväčša v zahraničí, kde v tomto roku vzniklo takmer tisíc nových miest. Tento popredný autododávateľ celosvetovo zamestnáva zhruba 54-tisíc ľudí v 26 krajinách a v roku 2004 vykázal obrat 9,9 miliardy eur.

Smer Čína a India
Neveselý obraz o budúcnosti dodávateľského sektora v Nemecku maľuje aj konzultačná a audítorská spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC). V jej prieskume 75 percent opýtaných nemeckých dodávateľov uvažuje o presune výroby do lacných krajín a 90 percent z nich na prvom mieste uviedlo Čínu. Spoločnosť odhaduje, že objem výroby v tejto krajine do roku 2012 vzrastie o viac než 30 percent.
Problémom sa nemusí vyhnúť ani východná Európa. Dudenhöffer totiž očakáva, že prítomnosť nemeckých dodávateľov v tomto regióne, kde za posledných desať rokov vytvorili 100-tisíc miest, sa posunie do Číny a Indie. Keďže dodávateľské koncerny operujú globálne a celý svet považujú za svoj trh, budú vysoké mzdové náklady v Nemecku aj naďalej negatívne ovplyvňovať zamestnanosť a nútiť výrobcov presúvať pracovné miesta do lacnejšieho zahraničia. Podľa Dudenhöffera zhruba 25 percent nákladov dodávateľov pripadá práve na zamestnancov.

Tajný tip: Kanada
Kým dodávateľský sektor v USA trpí, pretože General Motors aj Ford sa otriasajú pod váhou finančných záväzkov a klesajúceho predaja, v Kanade o kríze nechyrovať. Podľa denníka Die Welt, napríklad, GM tu chce do výskumu a výroby investovať 2,1 miliardy dolárov, DaimlerChrysler plánuje za 300 miliónov dolárov zmodernizovať výrobu dodávok v mestečku Windsor a Ford uvoľní 830 miliónov dolárov na modernizáciu továrne v Oakville.
Tento vývoj zacítili aj dodávatelia, ktorí výrazne investujú v Ontariu. Kanadský výrobca spojok Transform Automotive mieni do roku 2007 rozšíriť produkciu na 2?3 miliónov komponentov, pretože kvôli drahému benzínu stúpa dopyt po úsporných šesťstupňových prevodovkách. Aj nemecký Brose investoval 50 miliónov eur v Londýne (mestečku na juhozápade Ontaria) do výroby zariadení na nastavovanie sedadiel, dverových modulov a kľučiek na ovládanie okien.
Kanada navyše na rozdiel od USA ponúka veľké výhody. Štátne zdravotné poistenie je iba spolovice také drahé ako v USA, mzdové náklady sú o desať percent nižšie než v Michigane a daňové úľavy slúžia znižujú výdavky na výskum a vývoj až o 60 percent. A tieto výhody cítiť: vývoz kanadských autododávateľov do USA v roku 2004 vzrástol o osem percent.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 17:36