StoryEditor

Golemy na mori

07.12.2006, 23:00
Nová generácia kontajnerových lodí môže vyriešiť problémy vyvolané prudkým rastom vývozu z ázijských štátov, najmä z Číny. Ten rastie ročne o 10 percent a bez mamutích lodí by prepravu tovaru už nebolo možné zvládať. Nové lode dokážu oproti tým postaveným pred desiatimi rokmi znížiť náklady na prepravu kontajnerov po mori až o 30 percent.

Keď v polovici jesene vplávala do kalifornského prístavu v Long Beach kontajnerová loď Hugo, jej umiestňovanie do dokov bolo vrcholným majstrovstvom v navigácii. Dostať do dokov loď takmer o 65 metrov dlhšiu než slávny Titanic a širšiu než Panamský kanál, bolo totiž práve také jednoduché, ako zaparkovať diaľkový autobus do telefónnej búdky. Hugo na manévrovanie v prístave potreboval dvoch pilotov a tri vlečné člny, aby sa bezpečne dostal cez úzky lodný kanál až do doku. Posádka musela odmontovať aj časť z radarového sťažňa, aby loď prešla popod 47 metrov vysoký most, a to ho minula len o 1,5 metra. "Priestor na chybu neexistuje," povedal John Strong z firmy Jacobsen Pilot Service, ktorej piloti pomáhajú pri navádzaní lodí do dokov.
Zvládajú tovarové cunami
Ako informoval denník Wall Street Journal Europe, Hugo je jednou z novej generácie kontajnerových lodí, ktoré môžu vyriešiť problémy vyvolané prudkým rastom vývozu z ázijských štátov, najmä z Číny. Ten rastie ročne o 10 percent a bez mamutích lodí by prepravu tovaru už nebolo možné zvládať. Nové lode dokážu oproti tým postaveným pred desiatimi rokmi znížiť náklady na prepravu kontajnerov až o 30 percent. Len Hugo francúzskej spoločnosti Compagnie Maritime d'Affretement & Compagnie Générale Maritime prepraví naraz náklad, ktorý by sa zmestil do vlaku dlhého 37 kilometrov. A to nie je najväčšou kontajnerovou loďou. O viac než 60 metrov ho prekonáva dánska konkurencia, loď Emma Maersk firmy A.P. Moller-Maersk Group, ktorá na jedno naloženie prepraví o necelú tretinu viac tovaru než Hugo.
Vedenia prístavov v Los Angeles a Long Beach potvrdili, že aj vďaka takýmto Hugom a Emmám mali tohtosezónnu špičku bezproblémovú, napriek vyššiemu dovozu tovaru z Ázie než v minulých rokoch.
Hugo verzus Emma
V očakávaní ďalšieho rastu obchodu USA, Európy a Ázie sa otvárajú nevídané možnosti tak pre prepravné firmy, ako aj pre lodenice po celom svete. Podľa Paula Binghama z americkej poradenskej firmy Global Insight prepravné spoločnosti už prevádzkujú 90 takýchto obrích lodí a do roku 2010 by ich malo moria brázdiť ďalších 150. Lodenice tak majú objednávky na najbližšie roky asi za 18 miliárd dolárov. Rozmach čaká aj veľké prístavy. Tie sa musia obrím lodiam prispôsobiť a napríklad Long Beach plánuje investovať 800 miliónov dolárov na odstránenie 47-metrového mosta a jeho nahradenie vyššou verziou. Prístavy nakupujú aj ďalšie žeriavy a priberajú nových zamestnancov.
S nástupom čoraz väčších lodí rastie aj rivalita medzi prepravnými spoločnosťami. Momentálne vedie Emma zo Škandinávie, no Francúzi už oznámili, že získali objednávky na osem nových Hugov, z ktorých každý je schopný uniesť 11 500 šesťmetrových nákladných kontajnerov, čo je o päť percent viac než je oficiálna kapacita Emmy Maersk.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 18:49