StoryEditor

Poisťovne majú na "pľaci" väčšie slovo než režisér

12.07.2006, 00:00
Pod pojmom Hollywood si azda každý predstaví filmové kamery, oslavovaných hercov a milióny dolárov lietajúce medzi nimi. No v zákulisí filmového priemyslu sa pohybujú hráči, ktorých síce nie je vidieť, o to viac ovplyvňujú dianie na "pľaci". Patria sem dozaista i poisťovne.

Pod pojmom Hollywood si azda každý predstaví filmové kamery, oslavovaných hercov a milióny dolárov. No patria sem aj hráči, ktorí nevidení zo zákulisia ovplyvňujú dianie na "pľaci". Tými sú dozaista poisťovne.

Lukratívny kšeft
Kinohit Piráti Karibiku 2 zaznamenal najúspešnejší štart všetkých čias a porazil doterajšieho víťaza Hviezdne vojny -- Epizóda 3. Už v premiérovom dni -- v piatok minulý týždeň -- zarobil 55,5 milióna dolárov, v prepočte vyše 1,5 miliardy korún. Cez nasledujúci víkend zarobil 132 miliónov dolárov a prekonal víkendové prvenstvo Spidermana v hodnote 114,8 milióna dolárov.
Johny Depp sa v úlohe kapitána Jacka Sparrowa hádže do rokliny a potí sa nad otvoreným ohňom. Kým diváci tieto scény sledujú v napätí, spoločnosť Fireman's Fund je už dávno spokojná. Táto americká dcéra koncernu Allianz totiž poistila výrobu druhého aj tretieho dielu pirátskej ságy, ktorá bude stáť celkovo 450 miliónov dolárov. Keď hviezda typu Johnyho Deppa prežije filmovanie bez nehody, znamená to pre poisťovňu dobrý kšeft.
Poistenie filmových projektov tohto druhu stojí niekoľko miliónov dolárov: zhruba dve percentá celkového rozpočtu na film. Podľa informácií asociácie Motion Picture Association of America vlani prišlo na trh 549 filmov a priemerné výrobné náklady dosiahli 96,2 milióna dolárov. Poisťovniam to prinieslo zhruba pol miliardy dolárov.

Najcennejšia "komodita"
Podľa denníka Die Welt sa okrem hercov poisťujú kamery, počítače, filmový materiál či rekvizity. Za každú škodu -- od strateného filmového kotúča až po potopenie pirátskej lode -- dostáva štúdio odškodné.
Najcennejšou "komoditou" poisťovacieho balíka sú herci. Keby si napríklad Johny Depp pri šermiarskych výkonoch vykĺbil rameno a chýbal by pri natáčaní len jediný deň, poisťovňa by musela zaplatiť až pol milióna dolárov.
Poisťovací agenti sú priamo na "pľaci" a pri určovaní priebehu nakrúcania často zatienia aj režiséra. Príkladom môže byť film Tomb Raider s Angelinou Jolie. Jedna zo scén sa odohrávala vo vlhkom chráme a keďže režisér Jan de Bont mal zranenie na nohe a mohol sa pošmyknúť, poisťovňa mu zakázala vstup. Svoje pokyny musel dávať zvonku cez vysielačku.

Na Slovensku je to tak
U nás to majú filmári ťažšie. Rozpočet na celovečerný film sa pohybuje okolo pätnástich miliónov korún a jeden filmovací deň stojí od 250- do 600-tisíc korún. No zatiaľ sa tu točia ročne dva až tri filmy, takže brandža vzhľadom na svoju rizikovosť nie je pre poisťovne lukratívna.
Ako povedal generálny tajomník Slovenskej asociácie poisťovní Vladimír Rančík, v súčasnosti sa podmienky poistenia dajú dohodnúť individuálne a na mieru ako kombinácia rôznych produktov. Napríklad poistenia hnuteľného majetku, osôb, úrazového poistenia alebo zodpovednosti. "Špeciálny balík pre filmové produkcie na Slovensku zatiaľ neexistuje," dodal.
Podľa nemenovaných zdrojov z filmárskej brandže poisťovne síce poistia ľudí alebo techniku, avšak len do určitej výšky spoluúčasti. Navyše sa stávajú skutočne kuriózne prípady, keď poisťovňa je síce ochotná poistiť niekoľkomiliónovú kameru proti krádeži alebo poškodeniu, ale len za predpokladu dostatočného zabezpečenia. "To, že s kamerou v trezore toho veľa nenatočíme, nikoho nezaujíma," povedal zdroj.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 06:56