Keďže pracovné miesta doma sú zriedkavé alebo k nim vedenie pristupuje nedôstojne, čoraz viac európskych pilotov sa sťahuje na Ďaleký a Blízky východ. Letecké spoločnosti v týchto oblastiach zažívajú výrazný rozmach a pilotov lákajú vysokými platmi a dokonca výnimkami z daňovej povinnosti.
Po redukcii lietadlového parku má švajčiarska letecká spoločnosť Swiss, ktorú prevzala nemecká Lufthansa, priveľa pilotov. V rámci zmien sa k 1. novembru zbavila aj 14 Saabov a Embraerov, ktoré sa používali najmä na regionálnych linkách. V úsilí zabrániť pádu do nezamestnanosti preto aerolínie hľadali náhradného zamestnávateľa. Našli ho v Taiwane. Podľa Spiegel Online sa Swiss a China Airlines dohodli o zamestnaní 60 švajčiarskych pilotov. Taiwanská spoločnosť totiž hľadá 40 pilotov pre Boeingy 747 a 20 pilotov Airbusov A330 a A340.
Niektorí piloti však zvolili exotickejšie riešenie a zamierili do Spojených arabských emirátov, ktorých rýchlo sa rozvíjajúca spoločnosť Etihad Airways neustála hľadá pilotov A330. No podobné zmeny nezažívajú iba Švajčiari, pretože aj nemecký palubný personál čoraz častejšie volí arabské krajiny Perzského zálivu, Čínu, Indiu či Turecko. Sami Kadam z frankfurtskej leteckej školy Intercockpit odhaduje, že počet nemeckých pilotov v zahraničí dosahuje trojciferné číslo.
Trend pokračuje
A mnohé signály naznačujú, že trend pokračuje. Určitú predstavu môže poskytnúť odborný časopis Flight International, kde sa každý týždeň objavujú inzeráty s ponukou dobre plateného miesta v ázijských leteckých spoločnostiach. Naproti tomu v Nemecku nemajú piloti veľké šance. Spolková agentúra práce registruje asi 580 nezamestnaných pilotov, no iba 45 voľných miest.
Hans Lenk, referent agentúry pre pilotov, tento trend potvrdzuje. Môžeme hovoriť o určitom druhu vysťahovalectva na Ďaleký a Blízky východ, kde letecká doprava prekvitá, konštatuje. A vie, o čom hovorí, pretože už 32 rokov sa stará o sprostredkovanie práce pre pilotné kabíny a je málo ľudí, ktorí tento špeciálny trhový segment poznajú zo všetkých strán tak dobre ako on.
V prospech sťahovania sa zväčša rozhodujú najkvalifikovanejší piloti s tisíckami nalietaných hodín, ako sú to kapitáni Boeingov 747 alebo diaľkových Airbusov A340. Podľa Lenka najľahšie sa rozhodujú tí, ktorých potomstvo už nepotrebuje pomáhať pri zaväzovaní topánok alebo úlohách z matematiky.
Mnohí piloti odchádzajú aj kvôli frustrácii. Priemerné platy v Európe totiž klesajú a privilégiá pilotov sa strácajú. "Často tu človeka doslova uháňajú, takže musí byť naozaj odolný, aby to vydržal," sťažuje sa pilot, ktorý pracoval pre LTU a medzičasom sa svojej profesie vzdal. "Mnohí sú pri lietaní neustále vyčerpaní."
Platy a nulové dane
Naproti tomu v Ázii si spoločnosti západných pilotov vážia, pretože tamojšie letecké školy nedokážu pokryť dopyt po pracovnej sile a aerolínie zúfalo potrebujú kvalifikovaný personál. Aj rakúsky šéf indických Jet Airways Wolfgang Prock-Schauer považuje nedostatok domácich pilotov v Ázii sa skutočný problém. Napríklad v jeho spoločnosti už medzičasom pracuje 20 západných pilotov vo funkcii kapitána na medzinárodných letoch, čo je najrenomovanejšia pozícia v kokpite.
Najmä štátom zastrešené spoločnosti z Blízkeho východu sú známe tým, že palubný personál lákajú všemožným luxusom. Napríklad Etihad Airways platia kapitánovi A330 základný plat 6 700 dolárov a za každý pracovný deň ešte vreckové takmer 200 dolárov. Je to naozaj praktické, pretože brutto sa rovná netto. Bohatý emirát Abú Zabí totiž neúčtuje svojim obyvateľom žiadne dane. Spoločnosť navyše ponúka príplatky na bývanie, vzdelávanie detí a bezplatné zdravotné zabezpečenie.
Ázia aj Blízky východ ponúkajú ešte jeden bonus: obrovský skok v kariére. Mnohí piloti totiž hneď začínajú ako kapitáni. "Keby som zostal v Swisse, musel by som ešte minimálne desať rokov pracovať ako druhý pilot," hovorí Patrick Sutter.