Najskôr sa to začalo s oceliarskymi firmami, neskôr vyhľadali bankrotovú ochranu viaceré letecké spoločnosti a najnovšie sa na križovatku dostáva automobilový priemysel. V sobotu požiadal o ochranu pred veriteľmi najväčší americký producent automobilových dielov, spoločnosť Delphi Corporation.
Ako uviedla stránka MSNBC, bankrot sa dal očakávať. Spoločnosť na jednej strane už neuniesla vysoké pracovné náklady a okrem toho, po zmenách v zákone o bankrote (vstupujú do platnosti 17. októbra) sa musela poponáhľať, dokiaľ sú ešte podmienky bankrotovej ochrany pre firmu výhodné. Súčasná právna norma umožní firme udržať výrobu v chode, no zároveň zatvoriť stratové prevádzky a prepustiť viacerých zamestnancov. Ako pre denník Wall Street Journal uviedol výkonný riaditeľ Robert Miller, súčasné problémy donútia spoločnosť predať, konsolidovať alebo zatvoriť "významnú časť" zo 45 výrobných prevádzok v USA a Kanade, kde Delphi zamestnáva vyše 50-tisíc ľudí. Na prevádzky mimo územia USA a Kanady sa podmienky bankrotovej ochrany nevzťahujú.
Nikto neustúpil
Bankrot Delphi je tvrdou ranou najmä pre zamestnancov firmy organizovaných v odboroch. Teraz tak, ako ich kolegovia z leteckých či oceliarskych firiem, budú musieť pristúpiť na rozsiahle prepúšťanie a tí, čo ostanú, na platové škrty. Delphi totiž žiada súd v rámci žiadosti o ochranu pred veriteľmi aj o možnosť znížiť zamestnancom už dohodnutú hodinovú mzdu.
Podľa agentúry Bloomberg sa vedenie Delphi snažilo o dohodu s odbormi už skôr, keď problémy na celom automobilovom trhu znížili príjmy firmy. Okrem toho rokovalo s bývalou materskou firmou General Motors (GM), aby Delphi poskytla pomoc šesť miliárd dolárov. GM finančnú pomoc odmietla a rovnako zareagovala aj kľúčová odborová organizácia v automobilovom priemysle United Auto Workers (UAW), ktorá združuje 25-tisíc zamestnancov Delphi. Tá zamietla zníženie hodinovej mzdy z terajších 27,50 USD na 10 USD a ako uviedol pre ABC News bývalý predstaviteľ spoločnosti Delphi Jim McTevia, jedinou cestou tak bol súd.
Pyrrhovo víťazstvo odborov
Teraz už firma nebude potrebovať ústretovosť odborov. V bankrotovej ochrane bude mať možnosť urobiť akékoľvek škrty, ak jej to súd schváli a po vyjdení z tohto režimu, čo sa predpokladá v roku 2007, už pôvodné zmluvy s odbormi nebudú platiť. Ako ostatné roky ukázali, UAW a jej vysoké nároky na firmy v otázke platov a sociálnych výhod zamestnancov boli hlavnou príčinou, pre ktorú mnohé podniky požiadali o bankrotovú ochranu či presunuli časť produkcie do lacnejších krajín. Vysoké platy, odmeny, sociálne výhody a dobré zdravotné zabezpečenie pred rokmi dostali rodiny mnohých nekvalifikovaných robotníkov na úroveň strednej vrstvy. No zamestnanci žiadali čoraz viac, a to napriek tomu, že sa už na trh tlačili lacnejšie firmy ako Toyota či Honda. Tentoraz sa úspech odborov obrátil proti nim.
Vedenie sa zabezpečí
Podľa Bloombergu môže 185-tisíc zamestnancov Delphi vo svete očakávať radikálne zníženie platov a výhod. Rovnaké ťažké časy čakajú aj na bývalých zamestnancov Delphi. Firma totiž môže podľa stránky MSNBC v rámci bankrotového zákona presunúť svoje záväzky voči nim na federálnu Pension Benefit Guaranty Corporation, ktorá je určená na riešenie dôchodkových záväzkov firiem. Tá im však vyplatí len sumu oproti úrovni, ktorú vyplácal podnik.
V tejto súvislosti však dosť drsne vyznieva plán Delphi poskytnúť vysoké finančné kompenzácie členom najvyššieho vedenia, na čom sa podľa šéfa odborov dohodli deň pred podaním žiadosti na súd. Okolo 486 výkonných predstaviteľov v USA dostane finančný príspevok vo výške od 30 do 250 percent ich základného platu. Celková suma sa odhaduje na 88 miliónov dolárov.
GM sa obáva
Okrem zamestnancov však bankrot Delphi podľa niektorých pozorovateľov pocíti celý automobilový priemysel v USA. Podľa Bloombergu môže byť ďalšou na rade GM, ktorej obligácie ohodnotila ratingová agentúra Moody's ako rizikové. Tá svojej bývalej dcére nepomohla a teraz môže počítať so zvýšením cien za dodávané komponenty, pretože pod ochranou už Delphi nemusí dodržiavať pôvodné dohody. Automobilka sa však ešte viac obáva, že Delphi bude od nej žiadať, aby prevzala na seba podľa pôvodnej dohody časť zdravotných a penzijných nárokov bývalých zamestnancov. Okrem toho aj GM má problémy s odbormi ako Delphi. Ani tu sa UAW nedohodli s vedením GM na znížení príspevkov na zdravotné zabezpečenie zamestnancov, no možno sa po lekcii z Delphi situácia zmení.
Oddelenie od GM firmu Delphi poškodilo
Firma Delphi je najväčším dodávateľom prenosnej elektroniky a komponentov v oblasti prepravy. Jej činnosť riadia štyri hlavné centrá v meste Troy (USA), ďalej v Paríži, Tokiu a Sao Paule. Celosvetovo zamestnáva 185-tisíc ľudí a prevádzkuje 167 výrobných závodov, 41 spoločných podnikov a 53 zákazníckych centier v 38 krajinách sveta. Od roku 1999, keď sa oddelila od General Motors, sa však už z problémov nedostala. Minulý rok mala stratu 4,8 miliardy a za 1. polrok tohto roka 750 miliónov dolárov.