StoryEditor

Nahryznuté jablko má 30 rokov

04.04.2006, 00:00
Autor:
ČTKČTK

V polovici 90. rokov 20. storočia balansovala počítačová spoločnosť Apple Computers na pokraji bankrotu. O desať rokov neskôr patrí k najznámejším firmám v brandži a výrobky s logom nahryznutého jablka sú predajnými hitmi. Od založenia spoločnosti uplynuli tri desaťročia.
Apple vznikol v garáži jedného kalifornského domu 1. apríla 1976 a pri jeho zrode stála trojica Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne. Ich prvým produktom bol počítač Apple I, ktorý sa začal predávať v apríli 1976 a na rozdiel od konkurentov ho zákazníci nedostávali ako stavebnicu, ale vo viac-menej kompletnej forme. Za necelý rok predaja si zákazníci kúpili 200 kusov.
Veľký komerčný úspech zaznamenal aj Apple II, ktorý sa verejnosti predstavil v roku 1977 a svojím vzhľadom a schopnosťami oslovil aj malé firmy a domácnosti. O jeho popularite svedčí i fakt, že v rôznych verziách sa vyrábal až do začiatku 90. rokov.
V roku 1983 predstavil Apple revolučnú novinku -- Lisu. Išlo o prvý komerčný počítač, kde používateľ už nemusel zadávať písané príkazy, ale ovládal programy pomocou ikon na obrazovke. Novinka sa spočiatku neuchytila pre pomerne vysokú cenu (takmer 10-tisíc dolárov) a malý počet dostupných programov. Obchodný úspech sa dostavil až o rok neskôr s príchodom legendárnych počítačov Macintosh, ktorý si vďaka schopnosti poradiť si s veľkými objemami dát získal obľubu najmä u ľudí pracujúcich s grafikou.
Od začiatku 80. rokov musel Apple čeliť tvrdej konkurencii IBM a Microsoftu, ktoré používali odlišný a obchodne úspešnejší štandard IBM PC. Microsoft navyše v roku 1985 prišiel s operačným systémom Windows. V rovnakom čase prepukol v Apple spor medzi Jobsom a niektorými členmi vedenia, čo napokon viedlo k jeho odchodu.
Začiatkom 90. rokov predstavil Apple populárny laptop PowerBook, no ďalšie produkty už natoľko úspešné, digitálny fotoaparát z roku 1994 bol prepadákom a neuspel ani osobný digitálny asistent Newton. V polovici 90. rokov sa Apple dostal na pokraj bankrotu.
Obrat nastal až s návratom Jobsa v roku 1997. Hneď nasledujúci rok predstavil Apple verejnosti počítač iMac. V čase, keď ostatní výrobcovia považovali za vrchol kreativity nahradenie sivých krabíc čiernymi, zapôsobil iMac pestrými polopriehľadnými krytmi. Z iMaca sa kultová záležitosť a firme pomohla späť na výslnie. Počítač pomohol Apple v roku 1998 vymaniť sa zo straty a vytvoriť zisk.
Podobný úspech slávil Apple s prehrávačom iPod, ktorý mal premiéru v roku 2001 a stal sa povinnou výbavou každého, kdo chcel kráčať s dobou. Hoci je iPod stále populárny a peniaze z jeho predaja tvoria podstatnú časť tržieb spoločnosti, môže sa paradoxne stať problémom. Veľká závislosť od jedného typu výrobku je podľa expertov riskantná a Apple by sa preto mal viac sústrediť na počítače.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 10:49