Pred niekoľkými rokmi sa Slováci vydali na cestu zdravého životného štýlu. Ľudia začali tráviť voľný čas aktívne. Športové obchody sa začali napĺňať a profitovať z predaja tenisiek, bicyklov či kolieskových korčúľ. Rozmach zažili aj fitnescentrá. Situácia sa však po pár rokoch zmenila.
Výrobcovia športových potrieb a doplnkov sa však nemôžu tešiť z rastu predaja. Na trhu s bicyklami nenastali za posledné obdobie významné zmeny. Trh na Slovensku je stabilizovaný a každý rok absorbuje zhruba taký istý počet bicyklov. "V počte výrobcov a značiek sa trhový podiel nezmenil," myslí si Eva Vlková zo senického výrobcu bicyklov Dema.
Korčúľ je v ponuke viac
"Boom horských bicyklov, ktorý tu bol pred niekoľkými rokmi, sa dávno skončil," tvrdí Vlková. Ľudia, ktorí dávajú prednosť cyklistike, kupujú viac crossové ako horské bicykle. Uvedomili si, že horský bicykel je vhodný najmä do členitého terénu, a nie na bežnú rekreačnú cykloturistiku.
Na voľné chvíle Slováci nevyužívajú len bicykle, ale aj kolieskové korčule. "Podiel predaja bicyklov a korčúľ je rovnaký ako po minulé roky, v sortimente však prevažujú korčule," informovala marketingová manažérka siete športových predajní Intersport Darina Krakovská. Jedným z dôvodov je predajná plocha, korčule nie sú tak priestorovo náročné na prezentáciu ako bicykle.
Dlhá zima siahla na zisky
Obchodníci s letnými športovými produktmi tvrdia, že dlhotrvajúca zima ich pripravila o časť ziskov. V bratislavskej športovej predajni Intersport vyložili bicykle do predajne len pred dvoma týždňami. Po začatí predaja bicyklov a kolieskových korčúľ sa v Intersporte kupovali častejšie korčule.
Najčastejšie si zákazníci pýtali kolieskové korčule strednej triedy, ktoré stoja okolo päťtisíc korún. V košickom dome športu Capricorn si kolieskové korčule kupujú najmä mladí zarábajúci ľudia. Samozrejme, každý obchod ponúka aj drahší sortiment pre náročnejších zákazníkov.
Zákazníkom treba radiť
Pre zákazníkov, najmä laikov, je dôležité poradenstvo. Každý dobrý športový obchod by mal disponovať školeným personálom, ktorý by mal vedieť výber uľahčiť. "Zákazníci porovnávajú cenovú hladinu v konkurenčných predajniach," uviedla Krakovská z marketingu Intersportu.
Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa trh otvoril aj výrobcom a predajcom z iných krajín. Príležitosti dostali domáci výrobcovia na export, ale aj zahraniční na dovoz. Boj o zákazníka, ako aj v iných oblastiach, je každodenná práca, dodala Vlková z Demy.
Vyznávači aktívneho oddychu majú viacero možností. Na Slovensku existuje veľa korčuliarskych aj cyklistických trás. Najobľúbenejšími destináciami pre korčuliarov je hrádza popri Dunaji v Bratislave. Podmienky pre cykloturistiku sú najlepšie na strednom Slovensku, najmä na Liptove, Orave, Turci a okolo Poľany pri Detve.