"Každé auto bude mať štyri kolesá a batériu," odpovedá šéf automobilky Avto-VAZ Vladimir Kadanikov na otázku, aké vlastnosti ponúknu dva nové modely, ktoré sa začnú vyrábať v roku 2009. Podľa expertov však malý model Lada Kalina viac než štyri kolesá a jednu batériu asi neponúkne. Hoci Avto-VAZ investoval do vývoja Kaliny 640 miliónov dolárov, čo predstavuje najväčší projekt v postsovietskej histórii automobilky, kvalitatívnych nedostatkov má model neúrekom.
Toto všetko svedčí o problémoch ruských automobiliek. V Rusku sa vlani vyrobil zhruba milión vozidiel a predaj ruských značiek v 1. polroku 2005 medziročne klesol o 14 percent. Z vlaňajšieho objemu pritom 718-tisíc kusov nieslo značku Lada a v prvej polovici tohto roka Avto-VAZ vyprodukoval 335-tisíc vozidiel. Dovoz sa teší v Rusku čoraz väčšej obľube, čo dokazuje aj fakt, že importované vozidlá majú 47-percentný podiel, kým domáce značky 46-percentný. Zostávajúcich sedem percent majú zahraničné automobilky s továrňami v Rusku.
Podľa ministerstva priemyslu má ruský automobilový trh hodnotu 23 miliárd dolárov, ktorá do roku 2010 stúpne na 31 miliárd dolárov. A budúcnosť podľa odborníkov patrí zahraničným výrobcom s ruskými továrňami. Hoci zatiaľ ide výlučne iba o konečnú montáž, postupne sa v Rusku usídľujú aj západní dodávatelia. Konečnú montáž má v Rusku napríklad BMW, Kia, Hyundai, General Motors a Ford a aj dovoz montážnych dielcov sa vzhľadom na lacnú pracovnú silu opláca. No do Ruska sa tlačí tiež Toyota, DaimlerChrysler sa údajne rozhodol pre výstavbu továrne v Petrohrade a Volkswagen uvažuje o továrni neďaleko Moskvy.
Z hľadiska predaja sú na prvých troch miestach Hyundai, Toyota a Ford. Nemecké značky sa vlani zaradili podstatne nižšie: VW na 12. mieste, BMW na 17. mieste, Audi na 19. pozícii a Mercedes na 20. priečke.
StoryEditor