Keď opozícia v dolnosaskom parlamente vo februári 2000 žiadala o informácie o tom, v akom rozsahu a ktorí členovia krajinskej vlády premiéra Gerharda Schrödera využili letecké služby súkromných spoločností, dostala len stručnú odpoveď.
Podľa denníka Die Welt sa v nej písalo, že v roku 1998 premiér Schröder uskutočnil 51 služobných letov, z čoho 28 bolo platených treťou stranou, čiže nie z krajinskej štátnej pokladnice alebo ním súkromne. Lety boli uvedené s dátumom a východiskovým a cieľovým letiskom. Dôvod letov zostal nevysvetlený.
Krátko predtým sa pritom v Severnom Porýní-Vestfálsku objavili informácie o doslova pravidelných linkách firemných lietadiel Westdeutsche Landesbank (WestLB) a ďalších spoločností pre vládnych politikov a vo februári 1996 bola odhalená aféra okolo viedenského Bálu v opere. Vtedajší dolnosaský premiér Gerhard Schröder premenil svoje úzke kontakty k Volkswagenu, kde bol členom dozornej rady, na súkromné cesty. VW poskytol Schröderovi a jeho manželke luxusnú lóžu a spolu s vtedajším šéfom predstavenstva Ferdinandom Piechom ho firemným lietadlom prepravil do Viedne. Schröder spočiatku obhajoval pozvanie ako súkromnú záležitosť, neskôr však koncernu zaplatil náklady vo výške spiatočnej letenky riadnej leteckej spoločnosti.
Diskrétna odpoveď spred piatich rokov je stále nepochopiteľná. Die Welt zistil, že väčšina letov sa uskutočnila na náklady hornej snemovne spolkového parlamentu, ktorej Schröder vtedy predsedal. Firmy zaplatili iba štyri lety, z toho tri VW a jeden Norddeutsche Landesbank (NordLB). V oboch spoločnostiach bol vtedy dolnosaský premiér členom dozornej rady.
Schröder teraz vysvetľuje svoje letecké aktivity. S predsedom dozornej rady a šéfom predstavenstva Piechom 7. marca 1998 letel na rokovania s predstaviteľmi automobilky Bentley/Rolls-Royce do Británie. Zhruba o dva týždne neskôr ho VW pozval na let z Braunschweigu do Bonnu. Ráno sa rozprával s akcionármi VW a vzápätí sa zúčastnil na rokovaní dozornej rady. O 13. hodine zasadnutie opustil, aby sa o dve hodiny neskôr mohol v Bonne stretnúť s britským premiérom Tonym Blairom. VW zabezpečil aj tento let.
Ďalší let sa uskutočnil 20. júna 1998, keď bol Schröder pracovne v Rostocku. Odtiaľ ho vyzdvihlo lietadlo NordLB, previezlo ho do Berlína na zasadnutie strategického výboru banky a späť domov do Hannoveru. Posledný prípad je 24. jún, keď Schröder prijal pracovné termíny v Kasseli a odtiaľ cestoval do Bonnu, kde mal povinnosti na zastúpení Dolného Saska. Neskôr sa tu konal parlamentný večer na tému Predstavenstva VW. Ten premiéra pozval, aby s ním letel do Hannoveru s už objednaným firemným lietadlom.
Lietadlo, často kritizovaný dopravný prostriedok, teda patrilo a stále patrí k pracovným prostriedkom jedného premiéra. Platí to najmä v "autokrajine" Dolné Sasko, ktorého vláda je sama podnikateľom. A pokiaľ ide o pracovné povinnosti vo VW, sú k dispozícii aj jeho lietadlá. Rýchle stroje pomáhajú aj pri dodržaní dovolenkových plánov. Keď rodina Schröderovcov v apríli 1992 dovolenkovala vo Verone, 9. apríla hlavu rodiny lietadlo VW dopravilo na zasadnutie dozornej rady v Braunschweigu. Trasu Braunschweig -- Verona o deň neskôr prevzala za 13 750 mariek škandálmi opradená súkromná spoločnosť PJC, ktorej lietadlo s príznačným označením D-CLAN obyčajne pracovalo v službách WestLB.
Medzi politikou a súkromným sektorom v Dolnom Sasku vzniklo prepojenie vzťahov, v ktorom sa stávajú známosti aj podivuhodné náhody. Schröder 6. a 7. júla 1998 letel do Viedne na náklady hornej snemovne parlamentu, kde sa stretol s rakúskym kancelárom Viktorom Klimom. O dva roky sa opäť stretli za takmer opačných okolností. Schröder sa stal nemeckým kancelárom s verejne prejavovanými sympatiami k vozidlám VW, Klima prehral voľby a náhodou dostal miesto v jednej dolnosaskej firme: ako prezident VW v Argentíne.
StoryEditor