Dolnosaský premiér Christian Wulff, ktorý v Dozornej rade Volkswagenu zastupuje 18-percentný podiel spolkového štátu ako najväčšieho akcionára, podporil plány šéfa koncernu Bernda Pischetsriedera na rušenie pracovných miest.
"Bolo by od základu nesprávne požadovať od VW niečo, čo je z ekonomického hľadiska nerozumné. V stredno- a dlhodobom horizonte by bolo ohrozených oveľa viac pracovných miest, keby sme sa vyhýbali nevyhnutných úpravám," povedal pre denník Financial Times Deutschland. Wulff tak jasne naznačil, že nemieni od Pischetsriedera žiadať zachovávanie neziskových pracovných miest v Nemecku.
Podľa nepotvrdených správ z médií je ohrozených až 30-tisíc pracovných miest, hoci jeden z modelov, o ktorých sa v koncerne v súčasnosti diskutuje, predpokladá zrušenie 14-tisíc z celkovo 123-tisíc pracovných miest v Európe prostredníctvom dôchodkového programu a odstupného. Podpora Wulffa je o to dôležitejšia, že viac než 80-tisíc zamestnancov VW pracuje práve v Dolnom Sasku. Na druhej strane Wulff podstupuje riziko, pretože v Nemecku sa schyľuje k parlamentným voľbám a pre situáciu pracujúcich v Dolnom Sasku má Volkswagen kľúčový význam.
Wulff žiada vedenie koncernu, aby na najbližšom zasadnutí dozornej rady predložilo podrobný reštrukturalizačný plán. "Musíme sa konečne dozvedieť, o aké čísla vlastne ide."
Pischetsrieder totiž v posledných týždňoch opakovane zdôrazňoval, že sa musí zvýšiť tlak na zamestnancov, aby sa podieľali na nevyhnutnom znižovaní nákladov. Wulff tento smer podporuje. "Keď sa VW priaznivo rozvíja, pomáha to krajine aj ľuďom, ktorí získajú bezpečné pracovné miesta. V dlhodobom horizonte musíme zabezpečiť, aby VW predával veľa vozidiel a každé auto bolo ziskové." Podľa neho nemá zmysel zamestnávať ľudí, ktorí nevyrábajú žiadne autá alebo vyrábajú do skladov.
VW sa pritom zhruba pred rokom dohodlo s odbormi na novej tarifnej zmluve, ktorá do roku 2011 vylúčila nútené prepúšťanie. Zmluva obsahuje ustanovenie, ktoré umožňuje obnovenie rokovaní v prípade zmenených ekonomických podmienok. Pischetsrieder však odmieta vypovedať zmluvu a tento krok označuje za poslednú možnosť. Aj šéf značky VW Wolfgang Bernhard tvrdí, že musí byť možné zvýšiť ziskovosť pri zachovaní platnej zmluvy.
V porovnaní s konkurenčnými automobilkami sú však mzdové náklady vo VW o 20 percent vyššie a oproti Renaultu a Peugeotu dokonca o 30 percent.
StoryEditor