Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odstúpila od požiadavky okamžitého a úplného zákazu reklamy na tabakové výrobky, keď svojim 192 členským štátom v stredu predložila nové kompromisné znenie medzinárodnej protitabakovej dohody. Namiesto toho odporúča určité obmedzenia, čím zlepšila vyhliadky na schválenie dohody na nasledujúcom valnom zhromaždení v máji tohto roka.
Podľa informácií nemeckého Handelsblattu pokrok dosiahli členovia WHO v otázke reklamy na tabakové výrobky, sponzorstva, pašovania, ciel a medzinárodnej spolupráce. Protitabaková dohoda sa tak stane prvou medzinárodnou zmluvou zameranou na ochranu zdravia, ktorá bola uzatvorená pod záštitou WHO. Na základe nového návrhu má "každý zmluvný partner prijať účinné opatrenia, aby obmedzil tabakovú reklamu a sponzorstvo. Tieto opatrenia môžu obsahovať aj všeobecný zákaz reklamy na tabakové výrobky". Pôvodný text z júna minulého roka naproti tomu očakával opatrenia k obmedzeniu reklamy "zamerané na jej úplné zrušenie".
Toto úsilie vyvoláva alarmujúce zistenie WHO, že vlani na celom svete na následky fajčenia zomrelo 4,9 mil. ľudí. Samotná reklama či sponzorstvo nie sú najpálčivejším problémom, tým je finančne výnosné pašovanie. Vzhľadom na priemernú daň 70 % je totiž možnosť vedľajšieho zárobku zamestnancov tabakových koncernov mimoriadne lákavá. Tovar je možné ľahko prepravovať a cez malých predavačov predať šporovlivým fajčiarom.
Ako uvádza nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, pašovanie sa pritom zo začiatku "tvári" legálne. Sprostredkovateľ v zahraničí, najmä vo východnej Európe, si u výrobcu objedná cigarety, riadne ich zaplatí, uskladní ich bez cla a zväčša potom vyvezie do východnej Európy. Do obchodov sa však v skutočnosti dostane len veľmi malá časť riadne zúčtovaného a precleného tovaru, zvyšok sa nezdanený vracia späť do západnej Európy, a to buď cez zelenú hranicu alebo skrytý v kamiónoch pod rašelinou z Lotyšska, cukríkmi z Poľska či malinami z Bieloruska. Nemecko a Taliansko sú hlavným obchodným uzlom vynikajúco organizovaných medzinárodných pašeráckych organizácií, ktoré navyše veľmi dobre poznajú návyky fajčiarov. Značka West tak smeruje do Nemecka, Marlboro do Talianska, Winston do Španielska a Portugalska.
StoryEditor