StoryEditor

Výpredaj vo Forde

14.06.2007, 00:00

Šéf Fordu Alan Mulally začína s úplnou prestavbou koncernu. Bývalý manažér Boeingu, ktorý do kresla predsedu predstavenstva zasadol v októbri minulého roka, sa mieni zamerať na kľúčovú značku Ford, ktorá predstavuje 70 percent predaja, a predať luxusné značky Jaguar a Land Rover.
Podľa denníka Financial Times Deutschland (FTD) koncern poveril banky Goldman Sachs, Morgan Stanley a HSBC hľadaním záujemcov o obidve značky. Švédske Volvo, o ktorého predaji kolujú chýry už dlhší čas, však Ford predať nemieni.

Nezáujem trvá
Doteraz sa hovorilo o viacerých záujemcoch, no každý z nich zatiaľ poprel úmysel kúpiť. Posledným "horúcim kandidátom" mal byť finančný investor Alchemy Partners, ktorý chcel ponúknuť tri miliardy libier. Investor však tieto správy odmietol.
Okrem Renaultu a Fiatu dostal Ford "kopačky" aj od nemeckých automobiliek. Hovorcovia DaimlerChrysleru, BMW, Volkswagenu a Porsche pre denník Handelsblatt potvrdili, že nemajú záujem o luxusné značky. Záujem dementoval aj juhokórejský Hyundai.
Rastie tak pravdepodobnosť, že tradičné britské značky padnú do rúk finančných investorov, s čím však nesúhlasia britské odbory.
Kupcom môže byť One Equity Partners na čele s bývalým šéfom Fordu Jacquesom Nasserom alebo skupina investorov okolo Davea Richardsa, ktorá už kúpila Aston Martin. Tretím by mohol byť David James, ktorý od Daimleru kúpil práva na výrobu roadsteru Smart.

Kríza ako bič
Americká automobilová dvojka sa nachádza v najhoršej kríze za svoju vyše storočnú históriu. Jasne to dokazuje vlaňajšia strata 12,6 miliardy dolárov, v prepočte 328,9 miliardy korún. Pomocou sanačného programu chce Mulally priviesť severoamerický biznis do zisku už v roku 2009 a podľa Handelsblattu do roku 2012 plánuje zrušiť 45-tisíc miest a zatvoriť šestnásť tovární.
Predaj Jaguaru a Land Roveru by priniesol peniaze na túto sanáciu a ukončí neúspešný pokus prepojiť luxusné a masové značky v jednom koncerne. Mulally pritom už pred niekoľkými mesiacmi naznačil možnosť predaja skupiny prémiových značiek Premier Automotive Group (PAG). Ford už v marci predal Aston Martin za 450 miliónov libier, v prepočte 22,9 miliardy korún, medzinárodnému konzorciu investorov, píše FTD.
Prémiová divízia Fordu má vrátane Aston Martinu hodnotu zhruba desať miliárd dolárov, no napriek tržbám 30 miliárd dolárov skončila v mínuse 2,3 miliardy dolárov, v porovnaní so stratou 1,6 miliardy dolárov z roku 2005.
Predaj Jaguaru a Land Roveru sa má uskutočniť v jednom balíku, keďže sa prekrývajú nielen z hľadiska segmentu, ale majú aj spoločné odbytové siete. Investorov by však mohol odplašiť fakt, že mnohé podvozky majú obidve značky s bežnými modelmi Fordu.

Fordovci balia kufre
Fordu hrozí aj ďalší úder pod pás. Bill Ford, pravnuk zakladateľa koncernu Henryho Forda, v polovici mája informoval predstavenstvo o úmysle rodiny postupne predať svoje podiely.
Nebude to však jednoduché, pretože členovia rodiny sa nevedia dohodnúť na postupe. Niektorí z Fordovcov, najmä mladší, už v apríli chceli najať investičnú banku Perella Weinberg Partners, aby im poradila možné stratégie na predaj podielov alebo ďalšie alternatívy. Podľa Handelsblattu však iní členovia klanu si chcú zachovať určitý vplyv na automobilku.
Ich postoj nie je nepochopiteľný. Fordovci vlastnia 71 miliónov akcií typu B, no ich hodnota za posledných osem rokov klesla z 2,3 miliardy na 584 miliónov dolárov, píše Handelsblatt.

Výsledky Fordu
 

2006

2005

Tržby (mld. USD)

160,1

176,9

Čistý výsledok (mld. USD)

- 12,6

1,4

Automobilový sektor
Tržby (mld. USD)

143,3

153,5

- Ameriky

75,1

85,0

- Európa

30,4

29,9

- Premier Automotive Group

30,0

30,3

- Ázia, Tichomorie, Afrika, Mazda

7,8

8,3

Výsledok (mil. USD)

-17 017

- 3 874

- Ameriky

- 15 308

- 2 045

- Európa

371

- 437

- Premier Automotive Group

- 2 322

- 1 634

- Ázia, Tichomorie, Afrika, Mazda

- 5

297

Zdroj: Ford

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 12:40