Dôležitosti včasnej prípravy si je vedomá 90-percentná väčšina, s informovaním sa o novej mene začala však iba polovica. Tretina z nich reálne ešte neurobila nič. Podľa prezidenta aliancie Martina Krekáča prechod na euro nakoniec firmy zvládnu, mnohé to však mohlo stihnúť už skôr.
"Na to, že sme spomedzi bývalých pristupujúcich krajín už toľkí v poradí, v procese prijímania eura sme mohli na tom byť už oveľa lepšie," konštatuje Juraj Studeník, predstaviteľ podnikateľskej aliancie v Bruseli. "Hoci sme menšou krajinou, je potrebné viac zefektívniť informačnú kampaň a jej dosah nielen medzi verejnosťou, ale aj v radoch podnikov na Slovensku," dodáva.
Prieskum totiž preukázal, že viac ako 75 percent spoločností nie je spokojných s informovaním verejných orgánov o zmenách, ktoré ešte pred začiatkom roka 2009 budú súvisieť s prijatím európskej meny.
(Ne)bude drahšie
O zmenách, ktoré s eurom majú prísť ruka v ruke, sa najviac hovorí aj v súvislosti s nárastom cien. Aliancia v zdražovaní kľúčový problém nevidí. "Euro ceny nezmení. Ide o úplne prirodzenú vec a naše ceny v rámci Európskej únie sú skutočne na veľmi nízkej úrovni," dodáva Krekáč. Ceny by sa mali zvýšiť, ak by sa náklady firiem, ktoré vyčlenia na premenu meny, previedli aj do produktov a služieb, pretože práve služby môžu byť s najväčšou určitosťou jediným prípadom zdražovania. To sa na službách, o 10 až 15 percent drahších, prejavilo aj v posledných krajinách eurozóny v Slovinsku či Grécku.
Naše firmy zároveň dúfajú, že prijatie eura do ich vreciek nenačrie hlboko. Odhadujú, že náklady na euro určite nepresiahnu hranicu pol milióna korún. "Podľa prieskumu si to myslí takmer 70 členských spoločností," tvrdí Studeník. Najčastejšie náklady majú pritom spočívať v zmenách softvérov či vo zverejňovaní dvojitých cien.
Nedotiahnutý marketing
Úspech prijatia eura určí podľa aliancie dostatok informácií. Kým dobre zvládnutý marketing hodnotia samotné firmy ako najmenej dôležitý, Podnikateľská aliancia o ňom hovorí ako o základnom kameni v procese prijímania eura. Prieskum aliancie nateraz medzi firmami preukázal slabiny. Len dve percentá spomedzi 204 členských spoločností má spracovanú marketingovú stratégiu. "Toto číslo je kľúčové a zároveň žalostne nízke. Pre firmy môže znamenať premrhanú šancu zvládnuť príchod eura," dodáva Studeník. Inými slovami, terajšie správne načasovanie môže firmám ušetriť neskoršie výdavky.
StoryEditor
Príprava na euro: lepší priemer
V príprave na jednotnú európsku menu sú slovenské firmy priemerné. Tvrdí to Podnikateľská aliancia Slovenska vo svojom prieskume medzi členskými podnikateľskými subjektmi na Slovensku.