StoryEditor

Zara je svetovou jednotkou v móde

18.08.2008, 00:00
Španielskemu módnemu reťazcu Zara sa konečne podarilo pokoriť svojho najväčšieho rivala a stať sa svetovou jednotkou.

Svojím deväťpercentným nárastom tržieb na 2,22 miliardy eur (v prepočte 67,3 miliardy Sk) tak prekonal americký Gap. Ten hlásil v rovnakom období prvého štvrťroka finančného roka desaťpercentný pokles tržieb na 2,17 miliardy eur. Hoci sa zdajú byť výsledky tesné, materská spoločnosť Zara Inditex tvrdí, že rozdiel jasne poukazuje na ďalší vývoj: Vlajková loď Zara mieni pozíciu nielen potvrdiť, ale posilniť ju, najmä na americkom kontinente.

Od plaviek k butiku
Raketový nástup Zary sa začal pred troma rokmi, keď sa jej na starom kontinente podarilo predbehnúť jednotku Hennes & Mauritz (H & M). Švédsky reťazec v týchto dňoch tiež zverejnil výsledky, ktoré síce predstihovali očakávania analytikov, no posun v rebríčku nepriniesli. Skôr potvrdili pozíciu európskej dvojky. Zisky H & M, ktorý dnes vlastní vyše 1 600 obchodov vo svete, vzrástli len o tri percentá. "Pozitívne je, že H & M získal podiel na kľúčových trhoch,“ tvrdí podľa agentúry Bloomberg analytik dánskej Sydbank Soeren Loentoft Hansen.
Napriek tomuto vysokému číslu to na Zaru nestačí, a to napriek tomu, že je len jednou, zato však nosnou značkou reťazca Inditex. História Zary sa pritom paradoxne začala písať v kúpeľni jej terajšieho šéfa Amancia Ortegu (72) v španielskej Galicii v roku 1963. Zara začínala s navrhovaním a predajom plaviek, prvý obchod v Galicii otvorila až o 12 rokov neskôr, do povedomia však vstúpila po expanzii do portugalského Porta začiatkom 80. rokov, amerického New Yorku v roku 1989 a Paríža o rok neskôr. Dnes má Inditex 3 914 obchodov vo viac ako 70 krajinách, z toho na Zaru pripadá 1 431 a charakterizuje ich skôr butikový štýl. Do pokladnice podniku však prináša dve tretiny z celkových príjmov 9,43 miliardy eur, pričom len vlani tržby dosiahli 6,26 miliardy eur.
Z Ortegu spravil reťazec módneho oblečenia miliardára. S majetkom okolo 20,2 miliardy dolárov sa podľa časopisu Forbes zaraďuje na 22. miesto najbohatších ľudí na svete. Základom sa, samozrejme, stali príjmy z Inditexu, avšak Ortega investoval aj do energetiky, turizmu a finančníctva, čo mu umožnilo rozšíriť najmä nehnuteľný majetok. Popri rezidenciách v Španielsku, vo Francúzsku, v Portugalsku a Británii vlastní aj luxusný hotel v Miami.

Gap nestíha mladým
"Úspech značky a jednotlivých modelov je v tom, že sme schopní v čo najkratšom čase reflektovať na požiadavky klientov,“ poznamenal hovorca Zary. Pod konglomerát patria okrem Zary aj Stradivarius, Bershka, Pull and Bear, Oysho, Massimo Dutti či Zara Home, ktorá je však zameraná už dokonca na vybavenie domácnosti. Úspechom reťazca je stratégia postupného prenikania na trh prostredníctvom svojich značkových predajní, a to dokonca bez masívnej reklamy. Aj na Slovensku otvorila Zara spočiatku len svoj prvý obchod v bratislavskom Auparku, ku ktorému postupne pribudli predajne značiek Pull and Bear, Bershka a Stradivarius.
"Pre Inditex je najdôležitejšia rýchlosť a čas, viac než náklady na výrobu,“ tvrdí spoločnosť. Inditex napríklad vlani zvýšila zisky až o 25 percent na 1,25 miliardy eur. Aj vďaka tomu, že popri značkovej dámskej móde zamerala kolekciu aj na mladých, cez značku Bershka. O to sa pritom pokúsil aj americký Gap svojou značkou Banana Republic, prípadne lacnejšou verziou Old Navy. Ani to, dokonca ani zmena na poste šéfa v podobe Glenna Murphyho, však nateraz nezastavilo americkému rivalovi pokles ziskov. Gap, ktorý pritom celosvetovo prevádzkuje 3 100 obchodov, teda o 800 menej než Inditex, sa však zatiaľ k zmene na poste v rebríčku odmieta vyjadrovať.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2025 22:18