Americké automobilky môžu s najväčšou pravdepodobnosťou počítať s nízkoúročenou pôžičkou od vlády, ktorá by mala pomôcť kryť výdavky na vývoj ekologických áut. Hoci sa ozvali hlasy, že 25 miliárd dolárov by rozhodne automobilky, ktoré v USA vyrábajú autá, nemali brať ako štátnu pomoc, šéfovia domácich koncernov General Motors, Ford či Chrysler tvrdia, že bez týchto peňazí nebudú schopní splniť vládny návrh zvýšiť palivovú účinnosť o 40 percent. Všetkým trom totiž aj bez toho upadá predaj. GM hlásil za august pokles o 18 percent, Ford o 15 a Chrysler o rekordných 24 percent. Priemerný pokles v sektore pritom tancoval okolo 11 percent.
Pôžička či dar?
"Naše spoločnosti sa budú snažiť transformovať naše podnikanie a robiť väčšie investície v USA, aby sme boli schopní produkovať nové ekologické autá," tvrdí šéf GM Richard Wagoner, ku ktorému sa pridávajú aj kolegovia z Fordu a Chysleru Alan Mulally a Robert Nardelli. Podľa analytikov by mali vďaka pôžičke automobilky znovu postaviť a posilniť technologickú bázu USA.
Faktom je, že s pôžičkou, o ktorej by mal onedlho rozhodovať Kongres, počítal aj tohtoročný energetický zákon a podľa hovorkyne dolnej komory Nancy Pelosiovej sa s jej uvoľnením naozaj počíta. Na aktivovanie programu a teda garantovanie pôžičky však musí Kongres odklepnúť 7,5 miliárd dolárov, čo sa stále javí ako hlavný problém. Najmä v prípade potreby krytia napríklad nesplatenia pôžičky. Ako však tvrdia analytici, pravdepodobnosť, že kongres uvoľní peniaze na krytie pôžičky v priebehu dvoch týždňov, je viac ako polovičná.
No obavy z jej zneužitia, respektíve použitia na iné ciele, sú značne opodstatnené. Najmä v prípade General Motors. Dakedajšia americká ikona súperí v predajnosti už aj na domácom trhu s japonskou Toyotou, ktorá ju dávnejšie zosadila z trónu svetovej jednotky. V pondelok jej akcie dokonca poklesli o 11 percent po tom, čo analytici zapochybovali o jej pláne, ako chce "naložiť" so zostávajúcou čiastkou 3,5 miliárd dolárov z revolvingového úveru. "Dá sa predpokladať, že prostriedky určené na druhý polrok 2008 zmiznú bolestne rýchlo," poznamenal analytik Goldman Sachs & Co Patrick Archambault, ktorého citoval americký denník The Wall Street Journal. Podľa analytika Itaya Michaeli zo Citigroup, ktorého citovala agentúra Bloomberg, sa General Motors nachádza v najhoršej kríze od 30. rokov minulého storočia a len na krytie mesačných operačných výdavkov, ktoré narástli z 11 na 14 miliárd dolárov, potrebuje balík v hodnote 8 miliárd dolárov. Od začiatku roku pritom GM padli akcie na burze súhrnne už o 53 percent.
Zápasenie o trh
Problémy v General Motors dokonca viedli k tomu, že ho včera pridali na americký špeciálny zoznam spoločností, ktoré sú dočasne chránené vládou pred vplyvmi nízkeho predaja. Ako však podotkli v týchto dňoch predstavitelia aj ďalších amerických automobiliek, zápas o trh, na ktorý ročne dodávajú napríklad japonské automobilky okolo dvoch miliónov áut, nie sú len vysoké ceny paliva. "Problémom nie sú iba ceny paliva. Problémom sú vysoké ceny pôžičiek na kúpu nových áut," upozornil na jeden z mála spomínaných problémov šéf Chrysleru Jim Press.
Na druhej strane, zatiaľ reagovali zákazníci, a teda aj predajcovia tým, že z výroby SUV a pick-upov presedlali na menšie autá. "Taký rýchly obrat vo výrobe ešte v histórii nebol," potvrdil pre agentúru Reuters napríklad aj analytik Erich Merkle z americkej konzultačnej spoločnosti Crowe Horwath. Dôkazom hľadania záchranného lana je aj Ford. Automobilka včera oznámila, že uvažuje o výrobe najmä malých áut, ktorými chce dominovať najmä na americkom trhu. No a všetky vidia šancu aj vo výrobe úsporných áut.
