Po tom, čo spoločnosť za prvé tri mesiace tohto roka prerobila 60 miliónov eur, čo predstavovalo v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2006 štyrikrát vyššiu stratu, ďalšiu ranu jej uštedril nádejný investor. Šejk Mohamed Bin Issa al Jaber, ktorý bol pre rakúske aerolinky doslova spásou, sa zo vstupu do spoločnosti a získaniu 20-percentného balíka akcií napokon rozhodol vycúvať a 150 miliónov eur, ktoré mali byť injekciou pre stratovú firmu, je preč. Podľa rakúskeho týždenníka Profil sa tak rozhodol, pretože ho najväčší akcionár spoločnosti rakúska ÖIAG nepresne informovala o stave aerolínií. A hoci sa spoločnosť snaží rokovania s arabským investorom ešte zachrániť, zdá sa, že ten sa napriek ich včerajšiemu pokračovaniu rozhodol, že s Austrianom končí.
Dlh, ktorý so sebou Austrian Airlines ťahajú z minulých rokov, pritom presahuje jednu miliardu eur, vyše 32 miliárd korún. Svoj podiel má na neveselej situácii Austrianu aj slovenská letecká spoločnosť SkyEurope Airlines, ktorá lieta zo svojej viedenskej základne na letisku Schwechat už šiestimi lietadlami Boeing pre 149 pasažierov do vyše dvadsiatky destinácií, z ktorých na mnohých prevádzkujú ranný a večerný let, ktoré sú šité na mieru firemnej klientele. "Za posledných dvanásť mesiacov sme z Viedne prepravili vyše 1,1 milióna pasažierov," povedal pre HN hovorca spoločnosti SkyEurope Tomáš Kika.
Cestujúcich je viac
Napriek tomu, že aerolinky prepravili za prvý kvartál 2,3 milióna pasažierov, čo je o dve percentá viac ako vlani, vysoké ceny ropy, ktoré sa premietli do zdraženia leteckého benzínu, prehĺbili ich stratu. Predseda predstavenstva Austrian Airlines Alfred Ötsch naďalej trvá na tom, že stratégia leteckej spoločnosti je správna. Austrian zrušil od minulého roka vyše 15 percent svojich diaľkových letov a zameral sa na zhustenie siete svojich destinácií na krátkych a stredných tratiach v západnej a vo východnej Európe a na Blízkom východe. Kritiku si spoločnosť vyslúžila za honosné oslavy 50. výročia svojho založenia a vytrvalé zachovávanie samostatnosti uprostred konsolidujúceho sa európskeho trhu leteckých prepravcov. Austrian tak podľa viacerých analytikov prepásol šancu spojiť sa so švajčiarskymi Swiss International Air Lines i talianskou Alitaliou.
Lacní konkurenti
Ranu rakúskym aerolíniám uštedrili aj nízkonákladoví leteckí prepravcovia, najmä Air Berlin a Niki Luftfahrt bývalého majstra formuly jeden Nikiho Laudu. Jednotka na trhu nízkonákladových aerolínií v Nemecku Air Berlin lieta z Viedne priamo do väčšiny európskych metropol a svoju sieť ponúkaných destinácií koordinuje práve so spoločnosťou Niki, ktorá konkuruje Austrianu aj na linke do Moskvy. A to v situácií, keď sa Austrian obrátil na východ Európy ako nádejný trh, ktorý mal firmu priviesť do zisku.
