StoryEditor

Alitalia má ešte stále šancu prežiť

06.12.2007, 23:00

Spoločnosť Alitalia, ktorá je takmer pred krachom, by mohli zachrániť najväčšie aerolínie na svete Air France-KLM. Práve táto letecká spoločnosť podala včera zatiaľ nezáväznú ponuku na prevzatie 49,9 percenta talianskeho národného leteckého prepravcu.
Ako druhá prejavila záujem dvojka na talianskom leteckom trhu, spoločnosť Air One. Tretím do partie mala byť podľa agentúry Associated Press nemecká spoločnosť Lufthansa, no tá včera oznámila, že sa o Alitaliu uchádzať nebude. Ako dôvod oznámila riziko straty súčasného investičného ratingu, čo by mohlo ohroziť jej budúce finančné možnosti.
Lufthansa má iné záujmy
Ako pre agentúru Bloomberg povedala hovorkyňa Lufthansy Stefanie Stotzová, firma chce v najbližšom období kúpiť nové lietadlá vrátane 15 obrích Airbusov A380 a kúpa problematickej Alitalie by jej to mohla zhatiť. Navyše, podľa niektorých ekonómov Lufthansa by skôr mohla mať záujem o lukratívne aerolínie British Midland Airways známe ako bmi. V nich kontroluje takmer 30-percentný podiel a javí sa tak ako najvhodnejší kupec ďalších 20 percent, ktoré chcú predať škandinávske SAS. Tie sa chcú sústreďovať už len na Škandináviu, keďže vidia, že po súčasnej konsolidácii leteckého trhu Európy už veľa priestoru v iných krajinách mať nebudú.
Pre Lufthansu je zasa bmi kľúčová pre svoje dobré postavenie na londýnskom letisku Heathrow. Spoločnosť kontroluje 11,3 percenta vzletových a pristávacích pozícií na najdôležitejšom európskom letisku, čo ju radí na druhé miesto za British Airways. Jej kúpou by sa za British Airways zaradila práve Lufthansa. A percento vzletových a pristávacích pozícií bude mimoriadne dôležité po "otvorení neba" medzi Európou a USA v marci budúceho roka.
Firma v kóme
O Alitaliu by tak mali zviesť boj len Air France-KLM a One Air. Talianska dvojka je síce v porovnaní s konkurentom miniatúrnym rivalom (jej celkové príjmy za minulý rok boli ešte nižšie ako straty Alitalie), no podľa analytikov by mohla stavať na podpore talianskych politikov. Mnohí z nich by boli radi, keby národný prepravca ostal v talianskych rukách. Francúzsko-holandská spoločnosť však má stále veľké šance. Taliansky premiér Romano Prodi pre AP totiž povedal, že vláda uprednostní toho záujemcu, ktorý predloží v privatizácii najlepší obchodný plán znamenajúci pre Alitaliu záchranu.
Talianska firma má síce trhovú kapitalizáciu 1,2 miliardy eur (takmer 40 miliárd korún), podľa analytikov je však jej skutočná hodnota rovná nule, keďže dlh je na rovnakej úrovni. Podľa Wall Street Journal nezaznamenala za ostatných päť rokov žiadny zisk a aj za tretí štvrťrok tohto roka mala stratu pred zdanením 58 miliónov eur. Denne stráca zhruba milión eur a ďalšie straty jej spôsobujú takmer permanentné štrajky zamestnancov. Predseda správnej rady firmy Maurizio Prato (už tretí za posledný rok) varoval, že spoločnosť je "v komatickom stave" a ak ju niekto nekúpi, nebude schopná v nasledujúcich rokoch splatiť dlhy. Talianska vláda, ktorá k stavu firmy prispela nemalým dielom, keď spoločnosť doteraz zachraňovala dotáciami a blokovaním vstupu zahraničných firiem na taliansky trh, tak už nemá príliš na výber.
Láka lukratívna klientela
Niektorí ekonómovia pritom sami uvažujú nad tým, čo z Alitalie môže ešte niekto získať. Firma by v takomto stave totiž prakticky už nemala mať čo ponúknuť. Alitalia však predsa. Podľa Wall Street Journal je firma dôležitá v súboji veľkých prepravcov o trh s bohatšími cestujúcimi. Práve Alitalia, ktorá je prakticky na kolenách, kontroluje v citlivom čase konsolidácie nemalú časť trhu s bohatou klientelou. Ide najmä o trasy Miláno -- Rím, ktoré využívajú talianski bankári, a trasy v severnej časti Talianska využívané bohatými turistami smerujúcimi do Ríma či Toskánska.
Napriek tomu, že Alitalia môže byť podľa analytika z Banque Syz & Company v Londýne Karima Bertoniho pre Air France-KLM rizikovou akvizíciou, pretože nový majiteľ bude musieť investovať veľa peňazí do splácania dlhov a obnovy zastaraného leteckého parku, vedúci záujemca si to už údajne spočítal. Podľa francúzskeho denníka La Tribune francúzsko-holandská firma už dala najavo, že ak o Alitaliu prejaví záujem, tak určite nie za cenu vlastných strát. "Nepristúpime k dohode, ktorá by zasiahla do našich ziskov," oznámila. Je teda možné, že talianska vláda bude musieť súhlasiť aj s nevýhodnou ponukou. "Nikto neponúkne za Alitaliu prémiu," povedal pre Bloomberg Gianmaria Bergantino z Bank Insinger de Beaufort v Ríme. "Ktokoľvek ju kúpi, tak len pre jej vzletové a pristávacie pozície," dodal.
Navyše, Air France-KLM musí ešte počítať s nákladmi na ďalšie akvizičné plány. Tým zaujímavejším je španielska Iberia, ktorú Madrid tiež pripravuje na predaj. Pre blížiace sa voľby v Španielsku však radšej firma vyčká s ponukou do marca budúceho roka. Aby nedopadla ako konkurenčná British Airways, ktorá v týchto dňoch stiahla ponuku na Iberiu po tom, čo narazila na odpor španielskej vlády.

Fakty o Alitalii
-- vyše 60-ročný národný letecký prepravca Talianska
-- vlastníkmi sú ministerstvo financií (takmer 50 percent), viacerí akcionári vrátane zamestnancov, Air France-KLM (dve percentá)
-- počet zamestnancov 18-tisíc, čo je o 2 650 menej ako v novembri 2005, vláda chce tento počet v aerolinkách udržať
-- letecký park pozostáva zo 185 lietadiel, z toho 29 na diaľkové lety, mnohé však už presluhujú
-- v rokoch 1999 až 2005 dosiahla čisté straty vyše 2,6 miliardy eur

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 17:10