StoryEditor

Ceny ojazdených áut padli na minimum

Ešte stále premýšľate o kúpe auta a neviete posúdiť, či máte naň dostatok peňazí? Aj keď sa skončila akcia šrotovného, ktorá podporovala kúpu nového auta, stále máte možnosť zájsť do autobazárov, kde si môžete výhodne zaobstarať staršieho štvorkolesového miláčika.

Predajcovia v bazároch tvrdia, že ceny sa znižujú mesiac čo mesiac, ich hodnota je dokonca v súčasnosti na historickom minime. "Všetko závisí od ponuky jednotlivých predajcov, všetci sa snažia prispôsobiť ceny tak, aby boli nižšie ako priemer. Úroveň ceny ide dole v závislosti od ponuky,“ potvrdzuje pre HN Miroslav Válek z Autobazára Račianska.

Ceny by nemali rásť
Hodnota ojazdených vozidiel sa v porovnaní s minulými mesiacmi znížila vo všetkých kategóriách. Jej pokles sa však podľa bazárov nedá porovnávať medziročne, ceny sa menili z mesiaca na mesiac. "Od začiatku roka hodnota v nižšej triede klesla asi o desať percent, v strednej o 15 percent, vo vyššej najviac, od 20 percent a viac,“ tvrdí hovorca autobazára Darex Petr Plevač.

No aj napriek výraznému poklesu vo vyššej triede sa autobazáre začali orientovať prevažne na výkup vozidiel nižšej či strednej triedy. Keďže majú skúsenosti s vyšším záujmom práve o ne. Ich údržba a prevádzka totiž nie sú také náročné. "Najčastejšie sa predávajú autá do päťtisíc eur. Našu ponuku aktuálne tvorí takmer 40 percent vozidiel v týchto triedach,“ uvádza pre HN produktová manažérka Autobazár.sk Katarína Trnovcová. No v takomto prípade je nutné si všímať najmä stav, v akom sa auto nachádza, ako aj rok výroby.

V čase krízy sme sa stali opatrnejší a na vlastné výdavky si dávame dvojnásobný pozor. Automobil síce nie životne nevyhnutný produkt, no život s ním je pohodlnejší. V súčasnosti sa nám, ako zákazníkom, určite do jeho kúpy investovať oplatí. Vyhliadky tak predajcov, ako aj analytikov naznačujú, že ceny na trhu nebudú klesať. Ak áno, výrazné to nebude. Nastať by však nemala ani opačná situácia, a to rast. "Nepredpokladáme, že by sa hodnota áut mala v najbližších mesiacoch zvyšovať. Všetko musí usmerniť trh. No naisto sa to predpovedať nedá,“ spresňuje Plevač.

Auto po šrotovnom sa oplatí
Už dávnejšie je známe, že ľudia, ktorí využili možnosť dať zošrotovať staré auto, v súčasnosti nemajú peniaze na jeho splácanie. Typické pokračovanie takejto situácie je, že autá smerujú do bazárov. Za posledné dva mesiace pribudlo do predajní niekoľko tisíc "tátošov“, onedlho však tieto čísla môžu byť vyššie. Trnovcová uvádza, že v máji a júni im do bazárov priviezli zákazníci asi 15-tisíc modelov. "Zo všetkých aktuálne ponúkaných áut, ktoré sú staré maximálne jeden rok, je až 60 percent pridaných po šrotovnom (v máji, júni a júli) a najčastejšie ide o značky Škoda, Volkswagen, no napríklad i Kia,“ uzatvára Trnovcová.

Ak si to teda namierite do autobazára, skúste sa predajcov spýtať práve na takéto modely. Tie zväčša nemajú najazdených príliš veľa kilometrov a kúpiť si ich môžete za veľmi prijateľnú sumu. Plevač z Darexu nám tvrdí, že pri takmer nových vozidlách cena značne klesá. "Vykupujeme ich približne za sumu o dvadsať percent nižšiu, no predávame ich, samozrejme, ako ojazdené. Preto sa tomu musí prispôsobiť aj cena, aj keď má auto najazdených iba pár kilometrov,“ dopĺňa Plevač.

Dostanete aj darčeky
Pri kúpe ojazdené auta z autobazárov sa nemusíte obávať ani toho, že by vám nebol poskytnutý žiaden servis. Všetko, samozrejme, závisí od dohody s konkrétnym predajcom, no mnohí z nich ponúkajú napríklad bezplatný servis na jeden rok, zákonné poistenie zdarma sa stalo takmer samozrejmosťou. K autu vám dokonca pribalia aj súpravu zimných pneumatík, v Darexe vám poskytnú doživotnú záruku na skryté chyby.

Zákazníkov sa snažia prilákať aj mnohými darčekmi, akými sú napríklad spomínané pneumatiky či navigácia zadarmo. Autobazár Račianska vám napríklad môže ponúknuť jeho vlastné takzvané šrotovné vo výške dvetisíc eur v prípade, že si kúpite vozidlo na úver či lízing.

Prečítajte si aj:
Díleri vozidiel lákajú rôznymi výhodami

Pokiaľ sa rozhodnete kúpiť ojazdené auto, jednou z možností je zamieriť k autorizovaným dílerom. Tak ako autobazáre, aj títo predajcovia sa snažia nalákať zákazníkov cenovými chuťovkami či špeciálnymi bonusmi. Celoplošné výrazné úpravy cien smerom nadol však už zrejme nenastanú.

Najväčší pokles je už za nami

Rozhovor. Makroekonomický analytik UniCredit Dávid Dereník pre HN:

Do ktorej krajiny sa momentálne Slovákom oplatí ísť kúpiť ojazdené autá?
Výrazné oslabenie kurzov mien okolitých krajín Slovákom sprístupnilo nákupy blízko za hranicami. Rovnako je to aj na trhu s opotrebovanými autami. Tu sa momentálne najlákavejšou krajinou stalo Poľsko. Reálne však Slováci za hranicami nakupujú skôr v Českej republike – vďaka menším psychologickým nákladom, ako je komunikácia v zrozumiteľnom jazyku či rýchla schopnosť porovnania cien prostredníctvom internetu. Informácie o cenách ojazdených vozidiel sú v Česku vo vyššej miere elektronizované v porovnaní so Slovenskom, a tak pri vyhľadávaní často skončíme práve na webe českej spoločnosti. Treba zdôrazniť, že niekedy nie je cenový rozdiel oproti okolitým krajinám pri zostatkových cenách ojazdených áut taký veľký. Po zohľadnení nákladov na prevoz, registráciu a čas je nakoniec často najvýhodnejšia práve kúpa doma na Slovensku.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. december 2025 18:58