StoryEditor

Automobilový boom je za nami

03.04.2008, 00:00
Žilinská automobilka Kia od začiatku roka do konca marca vyrobila vyše 54-tisíc áut.

"Naším hlavným cieľom je v tomto roku zvyšovanie efektivity výrobného procesu, pričom celkovo plánujeme vyrobiť do 225-tisíc vozidiel," povedal o zámeroch kórejskej automobilky u nás prezident spoločnosti Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae.
Viac ako tretinový podiel produkcie slovenského závodu Kie v tomto roku tvorí kombi verzia Kie cee´d_sw a najväčším trhom modelu cee´d bolo počas prvých troch mesiacov Nemecko, kam automobilka vyexpedovala deväť percent svojej produkcie.
Brány trnavského závodu PSA Peugeot Citroën za prvé tri mesiace opustilo vyše 52-tisíc nových osobných áut. "V roku 2007 sme vyrobili 178-tisíc vozidiel značky Peugeot 207. Objem našej produkcie by mal v tomto roku dosiahnuť takmer 200-tisíc áut," tvrdí hovorca PSA Peter Švec. Oživením výrobného programu Peugeotu u nás bude štart komerčnej sériovej výroby nového modelu naplánovaný na jar 2009.
"Dobré výsledky kvality nášho závodu a očakávaný záujem o predaj nového modelu nám dovoľujú spustiť jeho výrobu o rok skôr. Dôležité je, že nový model bude koncernovou novinkou a jeho produkcia je naplánovaná, minimálne na začiatku, exkluzívne na Slovensku," dodáva Švec.
Rast bude pomalší
Rast výroby áut na Slovensku sa však v tomto roku napriek tomu spomalí. Zatiaľ čo v minulom roku opustilo naše automobilky spolu 570-tisíc áut, tento rok by ich malo byť okolo 665-tisíc. Ešte pred dvomi rokmi pritom dosiahla celoročná produkcia nemeckého Volkswagenu, francúzskeho PSA a kórejskej Kie len 295-tisíc áut. Medziročný nárast vo výrobe áut tak vlani predstavoval rekordných 93 percent a tohtoročné predpoklady hovoria len o 16,6 percenta.
To dáva tušiť, že zdroje na rast exportu a hrubého domáceho produktu bude musieť naša ekonomika hľadať v oveľa väčšej miere aj v iných odvetviach. "Príspevok samotnej výroby áut na raste slovenskej ekonomiky v tomto roku odhadujeme na úrovni jedného percentuálneho bodu, no ďalší rastový impulz príde z dodávateľských firiem," hovorí analytik Tatra banky Juraj Valachy.
"Najviditeľnejší bude v tomto roku rozvoj elektrotechnického priemyslu, ktorý bude vykazovať väčšie medziročné tempá rastu ako automobilový priemysel," predpokladá Valachy. Podľa analytika ČSOB Mareka Gabriša budú naozajstným ťahúňom ekonomiky automobilky a elektrotechnika. "Netreba však zabúdať ani na ďalšie tradičné odvetvia, ako napríklad hutníctvo a výroba kovov, kde môže okrem exportu prísť cez dodávky pre domáce podniky aj k poklesu dovoznej náročnosti exportu," hovorí.
Viac dodávateľov
V automobilkách a ich dodávateľských firmách vlani pracovalo spolu 75-tisíc ľudí a podiel tohto odvetvia na priemyselnej produkcii u nás dosahoval 30 percent. "Aj v tomto roku sa dá očakávať pokračovanie rastu podielu automobilového priemyslu na výkone ekonomiky. Dve automobilky sa totiž len postupne dostávajú k hraniciam svojich kapacít," pokračuje hovorca Peugeotu Švec.
Zmena vo výrobnom programe bratislavského Volkswagenu a očakávaná výroba 240-tisíc áut, z ktorých by mal 25-tisíc kusov tvoriť vo výrobe nový model Škoda Octavia, už výrazný nárast v produkcii závodu VW neprinesie. Napriek tomu rozšírenie svojej výroby na Slovensku chystá americký výrobca komponentov do karosérii Tower Automotive a pri Trnave vybuduje svoj závod britská TI Automotive, ktorej dodávky pre automobilku PSA doposiaľ putovali zo susednej Českej republiky.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2025 19:11