"Naším hlavným cieľom je v tomto roku zvyšovanie efektivity výrobného procesu, pričom celkovo plánujeme vyrobiť do 225-tisíc vozidiel," povedal o zámeroch kórejskej automobilky u nás prezident spoločnosti Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae.
Viac ako tretinový podiel produkcie slovenského závodu Kie v tomto roku tvorí kombi verzia Kie cee´d_sw a najväčším trhom modelu cee´d bolo počas prvých troch mesiacov Nemecko, kam automobilka vyexpedovala deväť percent svojej produkcie.
Brány trnavského závodu PSA Peugeot Citroën za prvé tri mesiace opustilo vyše 52-tisíc nových osobných áut. "V roku 2007 sme vyrobili 178-tisíc vozidiel značky Peugeot 207. Objem našej produkcie by mal v tomto roku dosiahnuť takmer 200-tisíc áut," tvrdí hovorca PSA Peter Švec. Oživením výrobného programu Peugeotu u nás bude štart komerčnej sériovej výroby nového modelu naplánovaný na jar 2009.
"Dobré výsledky kvality nášho závodu a očakávaný záujem o predaj nového modelu nám dovoľujú spustiť jeho výrobu o rok skôr. Dôležité je, že nový model bude koncernovou novinkou a jeho produkcia je naplánovaná, minimálne na začiatku, exkluzívne na Slovensku," dodáva Švec.
Rast bude pomalší
Rast výroby áut na Slovensku sa však v tomto roku napriek tomu spomalí. Zatiaľ čo v minulom roku opustilo naše automobilky spolu 570-tisíc áut, tento rok by ich malo byť okolo 665-tisíc. Ešte pred dvomi rokmi pritom dosiahla celoročná produkcia nemeckého Volkswagenu, francúzskeho PSA a kórejskej Kie len 295-tisíc áut. Medziročný nárast vo výrobe áut tak vlani predstavoval rekordných 93 percent a tohtoročné predpoklady hovoria len o 16,6 percenta.
To dáva tušiť, že zdroje na rast exportu a hrubého domáceho produktu bude musieť naša ekonomika hľadať v oveľa väčšej miere aj v iných odvetviach. "Príspevok samotnej výroby áut na raste slovenskej ekonomiky v tomto roku odhadujeme na úrovni jedného percentuálneho bodu, no ďalší rastový impulz príde z dodávateľských firiem," hovorí analytik Tatra banky Juraj Valachy.
"Najviditeľnejší bude v tomto roku rozvoj elektrotechnického priemyslu, ktorý bude vykazovať väčšie medziročné tempá rastu ako automobilový priemysel," predpokladá Valachy. Podľa analytika ČSOB Mareka Gabriša budú naozajstným ťahúňom ekonomiky automobilky a elektrotechnika. "Netreba však zabúdať ani na ďalšie tradičné odvetvia, ako napríklad hutníctvo a výroba kovov, kde môže okrem exportu prísť cez dodávky pre domáce podniky aj k poklesu dovoznej náročnosti exportu," hovorí.
Viac dodávateľov
V automobilkách a ich dodávateľských firmách vlani pracovalo spolu 75-tisíc ľudí a podiel tohto odvetvia na priemyselnej produkcii u nás dosahoval 30 percent. "Aj v tomto roku sa dá očakávať pokračovanie rastu podielu automobilového priemyslu na výkone ekonomiky. Dve automobilky sa totiž len postupne dostávajú k hraniciam svojich kapacít," pokračuje hovorca Peugeotu Švec.
Zmena vo výrobnom programe bratislavského Volkswagenu a očakávaná výroba 240-tisíc áut, z ktorých by mal 25-tisíc kusov tvoriť vo výrobe nový model Škoda Octavia, už výrazný nárast v produkcii závodu VW neprinesie. Napriek tomu rozšírenie svojej výroby na Slovensku chystá americký výrobca komponentov do karosérii Tower Automotive a pri Trnave vybuduje svoj závod britská TI Automotive, ktorej dodávky pre automobilku PSA doposiaľ putovali zo susednej Českej republiky.
StoryEditor
Automobilový boom je za nami
Žilinská automobilka Kia od začiatku roka do konca marca vyrobila vyše 54-tisíc áut.
