Módne domy a americké spoločnosti s luxusným tovarom Tiffany, Ralph Lauren, Nordstrom, Neiman Marcus, Coach bijú na poplach. Ich tohtoročné vianočné tržby budú pravdepodobne najnižšie od roku 2002. "Ak slabý dolár nepritiahne kupujúcich z Európy a Ázie, bude to zlé," tvrdí druhá najväčšia sieť na svete s luxusnými šperkami Tiffany. Newyorský výrobca šperkov pritom len nedávno spokojne oznámil výsledky za tretí štvrťrok, kde zaznamenal medziročné zvýšenie tržieb o 18 percent. Ako však už vtedy poznamenal, vďačí za to najmä mimoamerickému trhu.
Spoločnosti tvrdia, že hypotekárna kríza na americkom trhu mala najväčší vplyv najmä na zákazníkov s priemernými ročnými príjmami od 75-tisíc (v prepočte 1,69 miliónov Sk) do 150-tisíc dolárov. "Táto časť spoločnosti razantne prehodnotila svoje potreby. Okrem nich do tejto skupiny patria aj tí, ktorí si drahé šperky kupovali len vtedy, keď boli prinútení urobiť tak pri nejakej príležitosti, pričom až na výnimky platia za tovar v hotovosti, nie kreditkou," povedal podľa agentúry Bloomberg riaditeľ newyorského Luxury Institute Milton Predraza.
Podľa Medzinárodnej rady nákupných centier (ICSC) sa oslabenie domáceho trhu odrazí aj na raste tržieb za posledný štvrťrok v 70 sieťach módnych domov spoločností, ktoré ICSC zastrešuje -- tie by mali rásť maximálne o 2,5 percenta v porovnaní, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka už horší výsledok takmer o pol percenta. Ako tvrdí jej vedúci analytik Michael Niemira, zníženie tržieb sa podľa nich dotkne aj takých značiek ako Neiman Marcus, kde nakupujú ľudia s ročnými príjmami viac ako 250-tisíc dolárov. Spoločnosť spolu s Coachom skutočne zredukovala očakávania rastu tržieb na posledný štvrťrok, ktorý sa končí vo februári, prípadne v marci budúceho roka, a to maximálne 3,8 percenta. Ako informovala agentúra AP, spoločnosť Coach a Tiffany vyhlásili, že tohtoročná vianočná sezóna bude najhoršia za posledných šesť rokov.
Slabé očakávania
Luxusné značky si veľa nesľubujú ani od nasledujúcich rokov. V porovnaní s tým terajším sa očakáva maximálne štvorpercentný rast v rokoch 2008 až 2011, Neiman Marcus si ešte budúci rok trúfa na päť až osem percent. "Ponúkame pritom už nielen zľavy, ale aj odvoz tovaru zdarma, najmä pri dámskej konfekcii," vyhlásila spoločnosť.
Pritom drahé značky ľahšie "vykorčuľovávajú" z problémov domácej americkej ekonomiky. Ako tvrdí podľa agentúry Reuters analytik americkej banky Citigroup Charmaine Tang, najvyššia príjmová vrstva Američanov sa nerada obmedzuje. Napríklad diamantový náhrdelník Roberto Coin za 2 300 dolárov či dámska kašmírová vesta z dielne Brunella Cucinelliho za 1 195 dolárov si ľahšie nájdu nového majiteľa. A čoraz viac platí, že už nielen amerického.
Drahšie je úspešnejšie
Aj preto má napríklad šéf najväčšej skupiny s luxusným tovarom na svete Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH) Bernard Arnaut veľké očakávania. Ako poznamenal na tlačovej konferencii v Moskve, spoločnosť očakáva aj vďaka dopytu zo strany tamojšej klientely takmer zdvojnásobenie tržieb v nasledujúcich piatich rokoch, čím sa snažil vyvrátiť dohady o upadajúcom odvetví. Ako napísal napríklad týždenník The Economist, Arnaut sa chce zamerať najmä na predaj mimo amerického trhu -- v rozvíjajúcich sa ekonomikách ako Rusko, Čína či India, ale vraj aj niektorých latinskoamerických krajinách.
Samozrejme, už tri roky je stabilným odbytiskom pre luxusný tovar aj Európa. Ako tvrdí analytik Bernstein Research Luca Solca, Vianoce by ešte mali priniesť firmám ponúkajúcim luxusný tovar na tomto kontinente zisky. Pritom mnohé spoločnosti luxusný tovar na európskom kontinente aj vyrábajú, najmä vo Francúzsku a v Taliansku. A hoci už niektoré uvažovali o presune výroby do Číny či Indie vrátane LVHM, pretože podľa Arnauta je "euro už na nepochopiteľne vysokej úrovni oproti doláru a jenu", zákazníci z oboch krajín sú proti. Práve európska produkcia je pre nich zárukou luxusu.
"Napriek značnému podielu týchto zákazníkov na tržbách spoločností s luxusným tovarom nepostačí na zmiernenie poklesu záujmu na americkom trhu," myslí si však analytička JPMorgan Melanie Flouquetová. Čínski zákazníci sa totiž nateraz podieľajú na celkových tržbách len siedmimi, ruskí dokonca len štyrmi percentami, kým napríklad americkí zákazníci až pätinou. "To sa už v priebehu nasledujúcich desiatich rokov zmení. Čínski zákazníci sa môžu podieľať na tržbách až tretinou," kontruje zas analytička konzultačnej firmy Bain&Co Claudia D´Arpiziová.
Ako však tvrdí týždenník The Economist, európske firmy ako Gucci, Zegna, Dolce & Gabana či Giorgio Armani, naopak, veria v úspech aj na americkom trhu. Práve v nasledujúcich mesiacoch otvoria mnohé z nich módne domy na známych uliciach Fifth Avenue či Madison Avenue v New Yorku.
StoryEditor