StoryEditor

Cocherová: Začínala som s oberaním jahôd

11.07.2008, 00:00
Top ženy v biznise. V mojej práci rozhoduje rýchlosť, hovorí riaditeľka komunikácie a značky Orange Andrea Cocherová.

Je mamou troch malých detí a riadi komunikáciu a značku najväčšieho mobilného operátora na Slovensku. Vyskúšala si aj prácu v médiách a brigádu na družstve. Asi ako každá žena rada nakupuje a na ukľudnenie jej pomáha čokoláda alebo horalky. Riaditeľka pre komunikáciu a značku spoločnosti Orange Andrea Cocherová.

 

Jednou z jej kľúčových povinností je manažovanie jej zverenému úseku v spoločnosti Orange. "Už dlho nie som súčasťou denného výkonu. Nie je to možné ani želané. Aj keď v konečnom dôsledku nesiem za všetky naše výstupy zodpovednosť. Mám ale v tíme nesmierne šikovných a skúsených kolegov a nerobí mi najmenší problém na nich úlohy delegovať. Do môjho portfólia patria predovšetkým strategické úlohy. Takýto štýl práce je už o niečo menej náročný na čas aj psychiku, čo mi umožňuje venovať sa viac rodine, teda najmä svojim trom deťom,“ predstavuje na úvod svoje povolanie Andrea Cocherová riaditeľka komunikácie a značky mobilného operátora Orange.

Marketérka v kombajne
Začiatky boli však iné. Rodená Bratislavčanka si vyskúšala aj zber jahôd či sadenie zemiakov. "Keď som bola na brigáde v Borskom Mikuláši a vážila som nákladné autá, tak som si z dlhej chvíle zajazdila aj na kombajne, to ste chceli počuť?“ opýta sa s úsmevom po tom, čo zaznela otázka o jej pracovných začiatkoch. "A vyskúšala som si aj prácu v pivovare, hoci pivo nemám vôbec rada,“ doplní po chvíli.
Po absolvovaní gymnázia sa prihlásila na žurnalistiku, po prijímacích skúškach si ju však zmenila na dvojkombináciu s propagáciou. "Bola som jednou z prvých absolventiek tohto odboru u nás. Vlastne až po strednej škole som si uvedomila, že som celé detstvo pozerala rada reklamu a tá potom naozaj ovplyvnila moju kariéru. Začínala som ako novinárka píšuca o reklame. Bola som pri prvom čísle mesačníka Stratégie, ktorého som sa neskôr stala šéfredaktorkou.“
Nerobí jej však problém priznať, že vtedy vôbec nevedela, ako riadiť ľudí, mala len 23 rokov, a keď stoličku šéfky v časopise opustila, bola trištvrte roka výkonnou riaditeľkou Rady pre reklamu.
Vo vtedajšom Globteli - predchádzajúci názov spoločnosti Orange - začala pracovať tri roky po ukončení vysokej školy. "Dostala som ponuku uchádzať sa o pozíciu PR manažérky v tejto novovzniknutej spoločnosti. Uspela som a po necelom roku som sa stala vedúcou Oddelenia komunikácie. Neskôr som bola menovaná riaditeľkou samostatného Úseku komunikácie a značky, reportujúcou priamo generálnemu riaditeľovi. A v súčasnosti už v spoločnosti Orange Slovensko pôsobím jedenásty rok,“ sumarizuje svoju doterajšiu kariéru Andrea Cocherová.

Nezaspať na vavrínoch
V práci ju baví predovšetkým samotný marketing a reklama, ktorým venuje jej najväčšiu časť. "Inklinovala som vždy k celému spektru marketingovej aj korporátnej komunikácie, a preto som rada, že sa nemusím rozhodovať pre jednu konkrétnu oblasť. Moja pozícia a zodpovednosti mi umožňujú venovať sa ako vzťahom s verejnosťou, tak reklame či eventom. A to všetko v skutočne širokom zábere a obrovskom rozsahu. Orange patrí v komunikácii medzi najaktívnejšie firmy, a tak máme spolu s tímom a spolupracovníkmi možnosť, ale aj povinnosť prichádzať stále s novými nápadmi, riešeniami, keďže na Slovensku naozaj nie je čas spať na vavrínoch,“ vymenúva svoje profesionálne ciele.
A aj keď má marketing mobilného operátora svoje špecifiká, treba si podľa nej uvedomiť, že v prvom rade zákazníkom ponúka službu.
"A nie jednorazovú. Navyše je v súčasnosti trh v štádiu, keď je komunikácia viac zameraná na lojalitu ako na akvizíciu. Skutočne potom platí všeobecne známa skutočnosť, že zákazníka je ľahšie získať ako udržať. Komunikácia začína byť osobnejšia, segmentovanejšia,“ prezrádza z marketingovej kuchyne Orangeu. Ďalším špecifikom je podľa nej fakt, že mobilní operátori na trh uvádzajú stále nové služby, ktoré sú viac a viac sofistikované.
"Našou úlohou je predstaviť ich zákazníkovi tak, aby im rýchlo a bez problémov porozumel. A to je výzva. Podobne ako skutočnosť, že popri stále tvrdšom a ťažšom konkurenčnom boji je stále naším hlavným cieľom udržať sa v pozícii lídra na trhu a priniesť zákazníkom nové riešenia a služby, ktoré urobia odvetvie telekomunikácií u nás stále rozvinutejším s dosahom k najmodernejším technológiám. Ciele ísť ďalej a rozvíjať sa preto stále mám, ale hlavná motivácia pre mňa osobne je nepoľaviť,“ hovorí.
Aj preto sa snaží hľadať inšpiráciu nielen pri rozhovoroch s kolegami, ale všade, kde sa len dá. Pomáhajú jej však pritom prieskumy, odborná tlač a médiá.
"Mnohokrát vznikajú najlepšie nápady práve pri spoločnej debate. Ako sa hovorí: viac hláv, viac rozumu. A ak sú navyše tie "hlavy“ na rovnakej vlnovej dĺžke a rovnako zapálené pre spoločnú reč, niekedy je inšpirácie viac, ako sa dá zrealizovať,“ hovorí s úsmevom.

Boj s rýchlosťou
Na práci v telekomunikačnom odvetví je podľa nej asi najťažšia rýchlosť, s ktorou sa vyvíja. "Nikdy nie je možnosť vydýchnuť si, povedať, že už máme za sebou tretiu tohtoročnú kampaň a ďalšia bude až budúci rok. Alebo že máme pripravené veci na ďalšie dva mesiace a prichádza pokojnejšie obdobie. Pretože my sme na televíznych obrazovkách nonstop 365 dní v roku a celý ten čas musíme byť pripravený, že z rôznych dôvodov bude nutné niečo okamžite zmeniť. Agentúry aj produkčné spoločnosti sme naučili, že všetko sa dá. V ostatných krajinách nevychádzajú nad našou flexibilitou z údivu. Oni si nevedia ani len predstaviť, ako sa dá reklamná kampaň urobiť za dva týždne. My máme takých za sebou neúrekom. Je to ťažké, ale aj zaujímavé. Večer nikdy neviete, čo vás ráno čaká. Môžem ale povedať, že po tých rokoch som sa tým tempom naučila žiť,“ dodáva napokon.
Vo voľnom čase sa venuje predovšetkým svojim dvom dcéram a synovi vo veku osem, päť a jeden rok. "Sú ešte relatívne malí, takže si vyžadujú veľa času a pozornosti,“ vraví. Čas, čo jej zvýši, sa snaží deliť medzi domácnosť, relax a šport. "Trochu plávam, trochu lyžujem, trochu hrám golf a squash. Vlastne sa snažím mať zo všetkého obľúbeného trošku, čo v praxi vzhľadom na nedostatok voľného času znamená, že všetkému mimo rodiny sa venujem len tak úchytkom,“ rozpráva o svojich voľnočasových aktivitách manažérka, ktorá už myslí na jeseň tohto roka, ktorá je pre všetky firmy obdobím tvorby a realizácie vianočných ponúk a príprav strategických plánov na nasledujúci rok.
Ako správna žena aj top manažérka Orangeu rada nakupuje: módu, oblečenie pre ženy, ale aj na šport. A čo robí Andrea Cocherová, keď jej niečo nevyjde? Dá si čokoládu. "Aj keď niekedy mi stačia horalky,“ dodáva na záver.


 

Dotazník

Sú v odvetví, v ktorom pôsobíte, zastúpení prevažne muži alebo ženy?
V telekomunikáciách skôr muži, v reklame pol na pol.

Ktoré pohlavie sa podľa vás naň viac hodí?
Za svoje odvetvie považujem skôr marketingovú a korporátnu komunikáciu, tak ostanem pri nej. Myslím, že je to jedna z mála oblastí, kde nachádzajú rovnaké uplatnenie muži aj ženy a aj sa na túto prácu rovnako hodia.

Aké ženské triky využívate v práci?
Domnievam sa, že žiadne. Akosi mi to nie je vlastné. Skôr sa snažím využívať ženské vlastnosti ako intuícia či empatia.

Dal vám niekto počas vašej kariéry pocítiť, že ste žena? Kladne alebo záporne?
Záporne áno. Ale len na jej začiatku a je otázne, či to súviselo s nízkym vekom alebo tým, že som žena. Myslím ale, že v súčasnosti ma už ľudia po pracovnej stránke tak poznajú a hádam aj rešpektujú, že si také niečo ani neviem predstaviť.

Presadzujú sa ženy v biznise postupne ľahšie alebo je to stále problém?
Slovensko je pomerne patriarchálna spoločnosť, takže ženy sa určite presadzovať musia. Možno je to o niečo ľahšie ako v minulosti, ale problém to stále je. Ale nielen slovenský. Momentálne táto téma dosť rezonuje na rôznych svetových fórach, sama som členkou European Professionals Womens Network. Snáď aj to bude možnosť, ako pracovné príležitosti žien a mužov zrovnoprávniť.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 20:15