StoryEditor

Brigitte Bourgoin: Optika nás zatiaľ stála 3,5 miliardy

13.09.2007, 00:00
V koncerne France Telecom spočiatku zodpovedala na viacerých trhoch za rozvoj mobilnej divízie, neskôr za riadenie všetkých prevádzok France Telecomu mimo územia Francúzska a Veľkej Británie.

Podieľala sa na expanzii značky Orange na ďalšie trhy. V súčasnosti je výkonnou viceprezidentkou mobilnej divízie pre Európu a Blízky východ. V máji tohto roka vystriedala vo funkcii predsedu predstavenstva spoločnosti Orange Slovensko Ladislava Reháka. "Vybrali sme si Slovensko, pretože Orange má v tejto oblasti veľmi veľa skúseností a má za sebou značné úspechy," tvrdí v rozhovore HN Brigitte Bourgoin.

V ktorej z krajín, za ktoré zodpovedáte, sa rozvíja mobilná komunikácia najdynamickejšie?
- Nechcem vás sklamať, ale nie som zodpovedná za celú Európu. V rámci Európy som zodpovedná za Belgicko, Švajčiarsko, Slovensko, Rumunsko a Moldavsko a v týchto krajinách sme najmä mobilnými operátormi. Najväčšie zmeny sú asi v Rumunsku a Moldavsku. Slovensko je prvou krajinou, kde spúšťame prvú veľkú operáciu v oblasti využitia optických vlákien pre digitálnu televíziu a internet. V Belgicku máme pár klientov pre linky ADSL, ale je fakt, že pre mňa je to prvý projekt, ktorý sa týka tejto oblasti v skupine krajín, za ktoré zodpovedám.

Mobilní operátori neustále rozširujú oblasť podnikania. Čo všetko ešte zákazníkom ponúknu?
- To závisí od vývoja trhu a postavenia toho-ktorého operátora v danej krajine. Je pravdou, že stratégiou skupiny France Telecom a jej značky Orange je poskytnúť svojim klientom čo možno najviac konvergentnú ponuku, čiže nezamerať sa len na mobily. Služby chceme poskytovať aj klientom pevných liniek a internetu.

Ako sa do stratégie Orangea prenesie rozvíjanie vzdelávania cez internet?
- Myslím si, že je to len jedna zo služieb, ktoré čaká prudký rozvoj. Môže slúžiť ako ilustrácia v oblasti nových možností, ale nazdávam sa, že okrem e-learningu môžeme rozvíjať mnohé ďalšie nové oblasti, ktoré vyplývajú z nášho súčasného predmetu podnikania. Viem o mnohých nových spoločnostiach, ktoré začínajú ponúkať službu v oblasti vzdelávania cez internet aj pre vedúcich pracovníkov a manažérov. S internetom však možno robiť veľmi veľa vecí. Bude teda na začínajúcich firmách, ako sa zhostia svojej úlohy dodávateľov obsahu a služieb pre veľké infokomunikačné korporácie a telekomunikačných operátorov.

Aké ďalšie synergie z toho pre France Telecom vyplynú v prípade budovania optickej siete v krajinách, kde ste aj poskytovateľom pevných liniek?
- Projekt optiky do domu, ktorý realizujeme na Slovensku, je pilotný pre celú skupinu France Telecom. Váš trh sa veľmi rýchlo rozvíja a evidentne tu existuje veľký potenciál pre multimediálne služby širokopásmových sietí na báze multi-play. Skúsenosti, ktoré tu získame, nám môžu pomôcť rozbehnúť obdobné služby aj na iných trhoch, na ktorých skupina France Telecom pôsobí. Slovensko sa stáva referenciou pre operátorov a dostáva sa vďaka sieti, ktorú tu budujeme, na telekomunikačnú špičku v celom svete.

Slovensko je prvou krajinou, v ktorej Orange začne využívať optickú sieť na poskytovanie služby triple play. Aká bude celková výška investícií do vybudovania tejto optickej siete?
- Naše doterajšie investície do budovania optickej siete na Slovensku zatiaľ dosiahli tri a pol miliardy korún, z toho približne miliarda v tomto roku išla na vybudovanie prístupovej siete FTTH (Fiber To The Home - Vlákno do domu). Celková výška investícií do novej siete a jej služieb však bude niekoľkonásobná.

Bude sa nejako v tejto súvislosti meniť aj stratégia celej skupiny France Telecom smerom do budúcnosti?
- Skúsenosti, ktoré získame, určite zohľadníme aj pre ďalší vývoj skupiny. Ide o veľmi dôležitý projekt. France Telecom je silný koncern a chce rozhodovať, akým smerom sa telekomunikácie budú uberať. Sme jedným z popredných operátorov a diktujeme trendy v nových technológiách.

Vyplynie zo štartu optickej siete nejaký prínos aj pre mobilné služby na Slovensku?
- Verím, že s rozširujúcim sa portfóliom nášho podnikania budeme vedieť osloviť oveľa účinnejšie všetkých našich zákazníkov. Zároveň je však pre firmu, pokiaľ zákazníkovi predáva viacero produktov, oveľa dôležitejšie, aby bol s jej servisom a so službami spokojný. Chceme, aby sme mali čo najviac zákazníkov využívajúcich rovnako naše mobilné služby, internet, ako aj digitálnu televíziu a pevnú linku.

Ako sa zmení predmet podnikania telekomunikačných firiem poskytujúcich pevné linky?
- Prekvapení v oblasti tradičných služieb pevnej siete sa už zrejme sotva dočkáme. Na druhej strane veríme, že nové multimediálne služby, digitálna televízia, ultrarýchly internet, video na želanie a mnohé ďalšie služby budú impulzom pre ďalší rozvoj pevných liniek. Ako som však spomínala, budúcnosť vidíme v konvergencii služieb mobilných a pevných sietí. Zákazníka nezaujíma technológia, ktorá mu službu sprostredkuje, ale chce tu a teraz dokonalý servis a zážitok.

Zaznamenali ste ako predsedníčka predstavenstva slovenského Orangea nejaké špecifiká používateľov mobilných telefónov?
- Milo ma prekvapilo zistenie, že v Orange na Slovensku máme viac zákazníkov využívajúcich služby modernej UMTS siete tretej generácie a jej nadstavby HSDPA, ako zákazníkov dátovej nadstavby siete GSM EDGE. Myslím si, že je to znakom dobrého vývoja telekomunikačných služieb na Slovensku, ktoré sa naozaj uberajú správnym smerom.

Poznali ste Slovensko ešte predtým, ako ste sa stali predsedníčkou predstavenstva Orangeu?
- Áno. Hoci som sa stala ňou len nedávno, poznala som už predtým generálneho riaditeľa Pavla Lančariča a bola som členkou medzinárodného tímu v našej spoločnosti, ktorá sa zaoberala strategickým rozvojom firmy Orange.

Akým dojmom na vás pôsobí Slovensko?
- Je to veľmi zaujímavá krajina, v ktorej budúcnosť som verila už od prvých okamihov mojich niekoľkých pobytov u vás. Vaša krajina prešla za niekoľko rokov obdivuhodným rozvojom, ktorý je možno vidieť na každom kroku. Na základe výsledkov, ktoré ste dosiahli, musím konštatovať, že tu žije veľmi veľa nadaných a ambicióznych ľudí. Keď som Slovensko spoznala bližšie, mala som možnosť rozprávať sa s viacerými ľuďmi, ktorí sa tu narodili, žijú tu a pracujú, utvrdila som sa, že som sa nemýlila.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
14. máj 2024 19:43