StoryEditor

Vlaky stíhajú lietadlá

10.09.2007, 00:00
Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi boli šance železničnej dopravy voči aerolíniám na vážkach, v poslednom období vlaky ukrajujú aerolinkám z trhu čoraz väčší kus koláča.
V článku je graf

Ako pre Reuters povedal Richard Brown, výkonný riaditeľ spoločnosti Eurostar, premávajúcej medzi Britániou a kontinentálnou Európou, Eurostar už poráža nízkonákladové aerolinky v boji o zákazníka na trase z Londýna do Paríža aj Bruselu. "Na trase Londýn - Paríž kontrolujeme 70 a Londýn - Brusel vyše 60 percent trhu," povedal.
A na trase Londýn - Paríž si pozíciu čoskoro upevní. Od novembra tohto roka tu skráti cestovanie zhruba o pol hodiny, čo spoločnosti umožní nová trasa zo stanice Gare du Nord v Paríži do londýnskej Saint Pankras. Aj keď ju slávnostne otvoria až 14. novembra, skúšobnú jazdu vlak Eurostar už absolvoval. Minulý týždeň v pondelok prekonal na britskom území rýchlostný rekord, keď pri vyše 300-kilometrovej rýchlosti prešiel takmer 492 kilometrov dlhý úsek za dve hodiny a tri a pol minúty.
Británia sa tak podľa AFP ako jedna z posledných západných veľmocí dostala medzi štáty s rýchlostnými traťami. Dovtedy museli totiž rýchlovlaky Eurostar znižovať rýchlosť v Británii na úroveň bežných vlakov, za čo bol Londýn terčom posmeškov Francúzov.
Vlaky ťažia z ekomyslenia
Brown očakáva, že počet cestujúcich a tržieb sa bude zvyšovať. Tie za minulý rok vzrástli o 11,7 percenta na rekordných 518,3 milióna libier (25,78 miliardy Sk) a počet cestujúcich o 5,4 percenta na 7,85 milióna. Navyše sa plánujú ďalšie rýchlotrate, ktoré popri súčasných pritiahnu ešte viac cestujúcich, a to tak pre zvýšené bezpečnostné opatrenia na letiskách, ako aj pre rastúci záujem o ekológiu. Vedenie firmy poukazuje na to, že pri lete lietadlom z Paríža do Londýna vyprodukuje lietadlo 10-krát viac CO2 než vlak. Ekologický tlak potvrdil aj zástupca riaditeľa Ryanairu Howard Millar, ktorý pre Guardian povedal, že "negatívna publicita okolo aerolínií, pokiaľ ide o ekológiu, im do určitej miery ovplyvňuje počty pasažierov".
Po ovládnutí trasy popod La Manche chce Eurostar získať aj trhy v Nemecku a Holandsku, najmä trasy do Amsterdamu, Rotterdamu a Haagu. "Cestovanie z Londýna do Amsterdamu by sa malo od začiatku roka 2008 skrátiť z piatich na menej než štyri hodiny," dodal Brown.
Railteam a internet
Šance pre nástup rýchlovlakov v Európe zvyšuje najmä nedávne vytvorenie združenia Railteam, do ktorého vstúpilo viacero európskych železníc a francúzska firma Thalys.
Zakladatelia združenia veria, že najmä zjednodušenie predaja lístkov zvýši počet cestujúcich do roku 2012 až na 25 miliónov. Vlaky by mali jazdiť maximálne po Budapešť. S Bratislavou sa v najbližších rokoch nepočíta aj preto, že rýchlosť na Slovensku po modernizácii dosiahne okolo 160 km/h, zatiaľ čo rýchlovlaky bežne prekračujú 200 - 250 km/h. Okrem toho chcú cestujúcich prilákať aj službami. Podľa internetovej stránky Register, spoločnosť Thalys chce v svojich rýchlovlakoch na trase Paríž, Brusel, Amsterdam a Kolín nad Rýnom zaviesť bezdrôtový širokopásmový internet, ktorý by mal fungovať aj pri rýchlosti 300 km/h.

Európske strely
Eurostar
- prevádzkuje rýchlovlaky medzi Britániou a kontinentálnou Európou od roku 1994, vlaky sú schopné dosiahnuť rýchlosť 300 km/h
TAV - Taliansko ako prvá krajina uviedla v roku 1978 do činnosti rýchlovlaky na trati Rím - Florencia. Z týchto súprav vychádza aj Pendolino. Rýchlosť je 300 km/h
InterCity Express - nástupca ICE vlakov v Nemecku. Môže dosiahnuť do 300 km/h
TGV - francúzske vlaky premávajú na tratiach s dĺžkou 1 500 km. Priemerná rýchlosť je 300 km/h, ráta sa s 350 km/h
AVE - španielske vlaky vychádzajú z TGV, začali premávať v roku 1992 medzi Madridom a Sevillou, priemerná rýchlosť je do 300 km/h.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 13:29