StoryEditor

Je dôležité byť na Slovensku

10.02.2008, 23:00

Rozhoduje o financiách spoločnosti, ktorá v Bratislave vlastní lukratívne budovy. Hlavné mesto Slovenska kedysi nepovažoval za významné, dnes v ňom vidí neoddeliteľnú súčasť realitného developmentu. Viceprezident pre financie spoločnosti Orco Property Group, Arnaud Bricout.

Nedávno Orco vstúpilo na slovenský trhoch odkúpením lukratívnych budov v centre Bratislavy. Ako sa javí táto investícia s odstupom roka?
Je to súčasť filozofie Orca skôr investovať do projektu s vysokým kreditom v obzvlášť lukratívnej oblasti, ktorý má potenciál rozvoja, než kúpiť stabilnú nehnuteľnosť, na ktorej by sme podnikateľsky upadali. Vytvárame tak skutočnú hodnotu pre našich akcionárov aj investorov. Je to najlepší prístup na trh.

Z hľadiska nadnárodnej spoločnosti, ktorá pôsobí na viacerých trhoch v terajších siedmich európskych krajinách, aké sú najčastejšie riziká pri investovaní na Slovensku?
Z nášho hľadiska ako firmy, ktorá investične pôsobí aj na chorvátskom, ruskom či maďarskom trhu, je Bratislava rozhodne bezpečným trhom. Negatívom pre váš trh je však zdĺhavosť vládnych procesov pri investovaní, schvaľovaní investícií. Vyžaduje si veľa trpezlivosti, na druhej strane, keďže Slovensko je prvou krajinou, ktorá zaviedla rovnú daň, je to dobré znamenie.

Spomínate chorvátsky trh. Čo je na tomto trhu zaujímavé v porovnaní s rozvinutejšími trhmi, na ktorých Orco pôsobí?
V súčasnosti pre nás chorvátsky trh predstavujú len tie projekty, do ktorých sme investovali na ostrove Hvar. Táto oblasť sa stáva hlavnou destináciou dovoleniek, tomu zodpovedá aj portfólio našich rezidencií. Len čo sa všetky projekty dokončia, môžu nám priniesť veľký zisk. Nateraz je však naše chorvátske pôsobenie na začiatku. Je to beh na dlhú trať, je totiž obťažné získať všetky povolenia, postupujeme však dobre aj na tomto trhu.

Rastie s investičnými príležitosťami na tomto trhu aj konkurencia?
Čo sa týka konkrétnych projektov, áno, avšak s naším kreditom realít a celkovo v krajine nie. Otázkou je, čo pre koho znamená luxus.

Minulý rok spoločnosť ukončila s výrazným nárastom v každej oblasti. Ktoré projekty sa podpísali pod rekordný vlaňajšok Orca?
Všetkým oblastiam nášho podnikania sa darilo veľmi dobre. Výrazný prelom máme v realitnom developmentne. Tu sme narástli o 39 percent. K tomu nám pomohli nové akvizície v Rusku a Nemecku, tiež sme sa rozšírili v Poľsku. Konečné výsledky vlaňajška napomohli aj projekty v Chorvátsku.

Obzvlášť výraznou je však na minuloročných finančných výsledkoch oblasť prenájmov. Firma v tomto segmente narástla takmer trojnásobne. Je výhodnejšie nehnuteľnosti len prenajímať ako odkupovať a predávať?
Je dobré robiť oboje. Investori totiž požadujú pridanú hodnotu. Tú vytvoríte len vtedy, ak vlastníte nehnuteľnosť dlhý čas, preto rozširujeme našu divíziu prenájmov. Investori však takisto požadujú zisk, preto musíme investovať do developmentu, z ktorého môžeme mať zisk v priebehu troch rokov. Mix týchto dvoch oblastí podnikania je pre nás tou správnou odpoveďou.

Ako je Bratislava vnímaná spoločnosťou Orco, kam by ste ju zaradili na mape realitného trhu?
Bratislava je nateraz neoddeliteľnou súčasťou našej podnikateľskej identity. Je dôležité byť súčasťou tohto trhu. Hoci od roku 2005 nebola veľmi významnou destináciou našich investícií. Získali sme významné projekty, development pivovaru Stein je obrovskou investíciou Orca.

Sedem krajín doteraz, plánuje spoločnosť preniknúť na ďalšie európske trhy?
V najbližšom čase sa nebudeme rozširovať v ďalších krajinách. Cieľom je upevniť svoje postavenie na doterajších trhoch. Výnimkou je účasť na projekte mrakodrapu v Paríži. Zatiaľ sme však medzi 18 kandidátmi. Čas ukáže naše ďalšie kroky.

Krátko po vstupe do spoločnosti Orco Property Group v roku 2003 ste zvýšili kapitál firmy o 17,6 milióna eur.
Prvýkrát som sa so spoločnosťou Orco dostal do kontaktu v decembri roku 2000. V tom čase som bol hlavným manažérom equity firmy. Poznal som akcionárske prostredie spoločnosti a podarilo sa nám pritiahnuť nových investorov. Prišli sme aj s nápadom ponúknuť predkupné práva na akcie dovtedajším akcionárom, čo im zaručilo spolupodieľať sa na tomto zvýšení kapitálu. Išlo vtedy o veľký nárast, čo sa týka veľkosti spoločnosti.

V minulom roku Orco dosiahlo rapídny nárast, zvýšenie obratu o 59 percent. Je ešte priestor pre rast firmy?
Cieľom v roku 2008 je dosiahnuť obrat 330 miliónov eur. S určitosťou preto očakávam priestor pre nás najmä v troch oblastiach podnikania, a to v oblasti investičného podnikania, kde by sme mohli dosiahnuť rast zhruba o tridsať percent. Takisto zaujímavou je oblasť realitného developmentu, kde si trúfame rásť o 25 percent. Priestor pre náš rast preto bude aj v nasledujúcich rokoch.

Kedysi ste sa vyjadrili, že najlepšou realitnou investíciou by bola investícia do rezidencie v Berlíne. Platí to stále, je tento trh stále taký lukratívny, alebo sa odvtedy časy pozmenili?
Nemyslím si, že by sa časy nejako radikálne zmenili. Pre nás určite nie. Hoci v najbližšom čase neplánujeme akvizície, máme pred sebou veľa projektov, ktoré chceme opäť rozvinúť. Nateraz nie sme priveľmi spokojní so stavom cien našich akcií, preto neplánujeme ani rozširovať náš kapitál, čo je na mŕtvych trhoch obzvlášť ťažké.

Vizitka
Kto je Arnaud Bricout
Do spoločnosti Orco Property Group vstúpil v roku 2003 s osemnásťročnou skúsenosťou z akciových trhov a zasadol na post viceprezidenta pre financie. Predtým pôsobil v manažmente private equity spoločnosti. Od jeho príchodu do Orca sa mu podarilo zvýšiť kapitál spoločnosti takmer o 18 miliónov eur. V roku 2006 viedol diskusie s viac ako päťsto investormi na 50 prezentáciách spoločnosti. Bricout vyštudoval Finančný manažment, má 44 rokov, je ženatý a má dvoch synov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2025 22:18