Po spočiatku úspešnom roku 2007, keď sa americké aerolinky dostali z päťročného útlmu, sa mnohé z nich opäť pripravujú na ťažké časy. Väčšina z nich tento týždeň zverejní podľa očakávaní za štvrtý štvrťrok straty a v dôsledku rastu cien ropy nečakajú nič dobré ani v tomto roku.
Podľa prieskumov agentúry Reuters by za posledný štvrťrok minulého roka mali byť ziskové len dve väčšie aerolinky v Amerike, a to Continental Airlines a najväčšia nízkonákladová spoločnosť Southwest Airlines. "Nikto neočakával 100 dolárov za barel," povedal analytik leteckého priemyslu z Calyon Securities Ray Neidl. "Navyše, USA smerujú do recesie," dodal.
Nová svetová jednotka?
Jedinou nádejou je ešte spojenie tých spoločností, ktoré to doteraz nestihli. V tomto duchu minulý týždeň denník Wall Street Journal priniesol informácie, že tretie najväčšie americké aerolinky Delta AirLines plánujú začať rozhovory o spojení so štvorkou na trhu Northwest Airlines (NWA). Ak by sa spoločnosti dohodli (Delta má trhovú hodnotu 4,3 miliardy dolárov, NWA 3,7 miliardy dolárov), vznikla by najväčšia letecká spoločnosť na svete, ktorá by prekonala súčasnú jednotku American Airlines. Aj keď podľa Financial Times sa ani jedna zo strán nechcela k správe WSJ vyjadriť, toto spojenie má šancu uspieť. Šéf NWA Doug Steenland v informácii zamestnancom týchto upozornil, že "stáť bokom v čase, keď sa konkurencia konsoliduje, by mohlo ohroziť budúcnosť spoločnosti", čo dáva tušiť, že je pripravený na rozhovory s Deltou.
Prípadné spojenie by bolo svojím spôsobom unikátom -- prvýkrát by sa spojili dvoje zdravé aerolínie. Doteraz vo všetkých fúziách či akvizíciách v leteckom priemysle v USA bola jedna zo spoločností v bankrote alebo aspoň blízko k nemu.
Ako pre Reuters oznámila investičná banka Goldman Sachs, spojením Delta a NWA by obe firmy ušetrili 819 miliónov dolárov. Ešte väčšie by boli úspory, ak by sa Delta spojila s United Airlines, ktoré mali podľa informácií Associated Press záujem o spojenie s Deltou koncom minulého roka. Tu by úspory údajne predstavovali až do 900 miliónov dolárov ročne.
Konsolidácia v Európe
Konsolidačná vlna v aerolíniách sa šíri nielen Amerikou. Aktívne sú aj európske spoločnosti, pričom najviac sa momentálne hovorí o najväčšej z nich Air France-KLM. Európsky gigant, ktorý je okrem iného aj partnerom práve spomínaných Northwest Airlines na transatlantických letoch medzi holandským Schipholom a USA, rokuje v týchto dňoch o prevzatí stratovej talianskej Alitalie. Podľa najnovších informácií je kúpa za zlomok trhovej ceny talianskeho národného prepravcu už takmer istá, jedinou prekážkou sú známe štrajkuchtivé odbory. Navyše, francúzsko-holandská spoločnosť si necháva otvorené dvierka aj pre španielsku Iberiu, pre marcové voľby v krajine však radšej s ponukou počká.
Expanziu zvažuje aj nemecká Lufthansa. Tá po nedávnej kúpe pätinového podielu v americkom nízkonákladovom prepravcovi JetBlue zvažuje dokúpenie britských aerolínií BMI, ktoré disponujú veľkým počtom vzletových a pristávacích pozícií na Heathrow.
StoryEditor
