StoryEditor

Brusel rozhodne o akvizícii

09.03.2008, 23:00

Európska komisia si stanovila tri mesiace (do 22. júla) na to, aby rozhodla o možnosti, prípadne podmienkach možnosti prevzatia maďarskej ropnej spoločnosti MOL jej rakúskym rivalom -- spoločnosťou OMV, prípadne ju zamietla. "Cieľom vyšetrovania je zistiť, či by sa aj po prípadnom spojení zachovala účinná hospodárska súťaž," tlmočil stanovisko komisárky pre hospodársku súťaž Neelie Kroesovej jej hovorca Jonathan Todd, no podrobnosti o tom, aké "hĺbkové" bude vyšetrovanie a na čo všetko sa komisia zamieria, odmietol zatiaľ konkretizovať.
Spoločnosť MOL, ktorá vlastní v slovenskom Slovnafte rozhodujúci balík akcií 98,4 percenta, je už teraz spokojná. Podľa nej spomínané hĺbkové vyšetrovanie potvrdí hrozbu narušenia hospodárskej súťaže pre región. "Aj my sme veľmi radi, že sa vyšetrovanie začalo. Iniciovali sme ho totiž pred dvoma mesiacmi sami, pretože sa naďalej zaujímame o MOL po splnení známych a nemenných podmienok z našej strany. Podľa nás je to dobrý signál, že spojenie je možné. Ak by nebolo, komisia by sa ním predsa nezačala zaoberať," povedal pre HN hovorca OMV Thomas Huemer.
Čo zistí komisia
Jednu žiadosť od OMV už komisia, presnejšie komisár pre vnútorný trh a služby Charlie McCreevy, na stole má. Netýka sa však ohrozenia hospodárskej súťaže, ale bránenia voľnému trhu. MOL už od vlaňajška bráni spojeniu s OMV. Ten v júli zvýšil podiel v spoločnosti na 20,2 percenta, na čo vynaložil 1,32 miliardy eur (v prepočte 42,7 miliardy Sk), no jeho ďalšiu snahu o postupné ovládnutie spoločnosti mu prekazilo vedenie MOL-u a štát. Na jeseň totiž parlament prijal zákon, takzvaný Lex MOL, ktorým ochraňuje domáci podnik pred prevzatím zo strany rakúskeho konkurenta, čo je práve predmetom spomínaného posudzovania. Spoločnosť sa totiž nebráni iným spojeniam, akvizíciám či partnerstvám. Dôkazom je aj predaj siedmich percent akcií českému energetickému podniku ČEZ, napriek tomu, že mnohí akcionári vyjadrili pochybnosti o prospešnosti spojenia pre samotný MOL. Spoločnosť pritom vlani sama začala skupovať vlastné akcie, čo ju stálo 2,8 miliardy dolárov, za čo jej hrozí pokuta zo strany maďarského úradu pre dohľad nad finančným trhom (PSZAF).
Ako podotkol hovorca OMV Thomas Huemer, z ich strany je naďalej ponuka 32-tisíc forintov (v prepočte 3905,8 Sk) za akciu za odkúpenie zvyšných 79,8 percenta akcií možná len v tom prípade, ak sa zruší 10-percentný limit výšky hlasovacieho práva (a to aj vtedy, ak by mal akcionár až 75 percent akcií) na individuálneho akcionára. OMV tiež prekáža kontrola 40-percentného podielu spoločnosti predstavenstvom MOL a jemu blízkymi inštitúciami. "Dúfame však, že Európska komisia nám v tomto dá za pravdu," podotkol Huemer. Kladné stanovisko sa pritom vo všeobecnosti očakáva, najmä keď v podobnom prípade (Porsche-Volkswagen) už Brusel rozhodol v prospech Porsche. Aj preto OMV inicioval v komisii posúdenie možnej akvizície.
Tá by však podľa MOL-u mohla ohroziť regionálny trh s rafinovanými ropnými produktmi. Ako je totiž známe, OMV, v ktorej má stále tretinový podiel rakúska vláda má pod kontrolou nielen rakúsky trh a tamojšiu rafinériu v Schwechate, ale aj dve rafinérie v Bavorsku. Už ziskom väčšinového podielu v Petrome, najväčšej ropnej a plynárenskej spoločnosti Rumunska, sa stala vedúcim ropným a plynárenským koncernom v strednej Európe. Cez MOL by získala OMV kontrolu aj nad talianskou spoločnosťou Energia e Servizi s rafinériou v Mantove, štvrtinový podiel v chorvátskej INA a tiež slovenský Slovnaft. Na našom území by tak popri 92 čerpacích staniciach OMV (má 18,2-percentný podiel na slovenskom trhu) pribudlo najmenej 210 čerpacích staníc Slovnaftu na území Slovenska, ako aj dcérske spoločnosti v Českej republike a Poľsku.
Vedenie MOL-u už vlani prišlo s názorom, že spojenie by za určitých okolností bolo z ich strany prípustné, OMV by sa však musela zriecť niekoľkých rafinérií, najmä vo Schwechate, ako aj slovenského Slovnaftu.
"Nič sa nezmenilo. Nechceme prejudikovať výsledok, o ktorom bude rozhodovať komisia. No naďalej zotrvávame na stanovisku, že máme záujem o celú spoločnosť, a to aj pokiaľ ide o Slovnaft. Myslíme si, že sa tým nenaruší hospodárska súťaž a spojenie by akcionárom z oboch strán prinieslo zhodnotenie akcií. Bolo by prospešné nielen pre úniu, ale aj pre región, najmä keď ide o bezpečnosť dodávok," podotkol Huemer.
Slovensko sa zdrží
Podľa niektorých analytikov by však takéto spojenie bolo prospešné len pre OMV, ktorý by v regióne prestal mať reálneho konkurenta a mohol by si určovať ceny. Napríklad v Rakúsku by bez MOL-u, ktorý tu prostredníctvom zásobníkov v Korneuburgu, Grazi, Linzi a Trofaiachu predáva minerálne produkty, vznikol úplný výrobný monopol OMV. Na druhej strane, existujú aj názory, že by akvizícia až taký dramatický dosah na trh, o akom hovorí MOL, nemala a akvizícia by posilnila európsku energetickú bezpečnosť. Už v tomto roku by napríklad mala byť známa štúdia uskutočniteľnosti plynovodu Adria, na ktorom sa OMV podieľa, spoločnosť začne s výstavbou elektrárne v rumunskom Petrobrazi. Tu však treba podotknúť, že OMV už úspešne zavŕšil rokovania o vstupe ruského energetického gigantu Gazprom do svojho plynárenského uzla v Baumgartene.
Komisia už napriek tomu požiadala protimonopolné úrady členských krajín, aby sa v tejto veci zdržali akéhokoľvek konania až do vyriešenia veci na celoeurópskej úrovni. To pre HN potvrdila aj hovorkyňa Protimonopolného úradu SR Alexandra Bernathová. Ako vysvetlila, v opačnom prípade by išlo o zdvojenie. Hoci v niektorých prípadoch môže fúziu súbežne posudzovať aj členský štát, ide o veľmi špecifické prípady a na vyžiadanie.

Strategický vplyv OMV
-- Celkový obrat: 18,97 miliardy eur
-- Trhová hodnota: 14 miliárd eur
-- Zásoby ropy a plynu: 1,3 miliardy boe (barel ekvivalentu ropy)
-- Denná produkcia: 322-tisíc boe
-- Počet čerpacích staníc vo svete: 2 518

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2025 06:51