StoryEditor

Čínske automobilky sa spoja

31.07.2007, 00:00
Na čínskom trhu sa schyľuje k veľkej fúzii. Najväčšia čínska automobilka Shanghai Automotive International (SAIC) podľa Financial Times Deutschland (FTD) rokuje s konkurentom Nanjing Automobile nielen o spolupráci, ale aj o možnosti úplného spojenia.Spoločnosti minulý týždeň podpísali predbežnú dohodu, ktorá predpokladá spojenie všetkých oblastí od vývoja až po výrobu či služby, píše Spiegel Online.

Na čínskom trhu sa schyľuje k veľkej fúzii. Najväčšia čínska automobilka Shanghai Automotive International (SAIC) podľa Financial Times Deutschland (FTD) rokuje s konkurentom Nanjing Automobile nielen o spolupráci, ale aj o možnosti úplného spojenia.
Spoločnosti minulý týždeň podpísali predbežnú dohodu, ktorá predpokladá spojenie všetkých oblastí od vývoja až po výrobu či služby, píše Spiegel Online.
V prípade fúzie by vznikol gigant, ktorý by podstatne ohrozil expanzné plány zahraničnej konkurencie typu Volkswagen, Toyota či General Motors v Číne. Podľa FTD spojenie by poskytlo firmám dostatok sily na dobytie trhov v Európe a USA, keďže ich spoločný predaj by dosiahol zhruba dva milióny áut. To zodpovedá približne minuloročnému predaju talianskeho Fiatu.
Čína je v súčasnosti jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich trhov sveta a podľa automobiliek onedlho v ich sektore prekoná USA, píše FTD. Preto si popredné svetové koncerny podávajú kľučky v Pekingu a snažia sa získať čo najväčší trhový podiel. Čínske firmy si zas od partnerstiev so zahraničnými automobilkami sľubujú získať skúsenosti s výrobou áut. Napríklad, SAIC má spoločný podnik s VW a GM, Nanjing spolupracuje s Fiatom.
O význame svedčí aj fakt, že napríklad Honda plánuje spolu s čínskym partnerom Guangzhou Automobile Group do roku 2010 vytvoriť novú značku špeciálne pre čínsky trh. Podľa denníka The Wall Street Journal obaja partneri mienia investovať 245,3 milióna dolárov, v prepočte zhruba šesť miliárd korún, do výstavby nového vývojového centra, ktoré bude mať na starosti novú značku. Prvé autá by mali byť odvodené od existujúcich modelov Hondy, no mali by stáť pod desaťtisíc dolárov.
SAIC je už natoľko sebavedomý, že v priebehu piatich rokov chce sám vyvinúť nové modely a ponúkať ich pod vlastnou značkou. Prvá lastovička už priletela -- je ňou limuzína Roewe, ktorú SAIC ponúka od marca tohto roka. Jeho ambíciu podporujú aj práva na dizajn, ktoré automobilka získala od zbankrotovanej britskej spoločnosti MG. Roewe je dôkaz, že auto je založené na návrhu Roveru 75, ktorý SAIC kúpil v roku 2005, píše FTD.
Nanjing zas od MG odkúpil majetkové práva a právo používať značku Rover. Číňania využili bankrot MG aj na prienik do Británie, kde už znova vyrábajú len mierne pozmenené Rovery.
Spojenie SAIC a Nanjingu ešte musia schváliť čínske úrady, no vláda nedávno vyzvala lokálne automobilky na fúzie, aby skonsolidovala zatiaľ roztrieštený sektor. Napriek tomu zatiaľ fúzia nie je istá, keďže prevod aktív si vyžaduje nielen súhlas správnych rád a akcionárov oboch firiem, ale aj schválenie vlády, dodávajú The Moscow Times na svojej internetovej stránke. Vzhľadom na podporu vlády by však mohlo ísť aj o rôzne formy spolupráce či prepojenia aktív.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 15:56