StoryEditor

Stavebný boom vytlačil ceny

25.09.2007, 00:00
Producenti stavebných materiálov profitujú z rozmachu slovenského stavebníctva. Po minuloročnom miernom raste, ktorý bol spôsobený dlhou zimou, výrobcovia tehál tento rok bojovali s vysokým dopytom po svojich výrobkoch vďaka nárastu novozačatých stavieb.

Ten bol navyše podporený aj priaznivým počasím počas prvých mesiacov tohto roka.

Dopyt predbehol ponuku
Najväčší producent tehál spoločnosť Wienerberger Slovenské tehelne zaznamenal v minulom roku tržby na úrovni 1,121 miliardy korún, čo predstavuje oproti roku 2005 nárast o 15 percent. Podukcia výrobcu stavebných materiálov sa podľa informácie Jely Esterkovej z oddelenia marketingu spoločnosti zvyšuje aj v tomto roku. Za prvé tri mesiace celkové tržby rakúskej spoločnosti a jej dcérskych firiem stúpli o 32 percent. Zisk zaznamenal 51-percentný rast a dosiahol takmer 84 miliónov eur.
Zvýšenie predaja o 35 percent v tomto roku zatiaľ dosahuje aj spoločnosť Pezinské tehelne - Paneláreň. "V tomto rok sme pristúpili dvakrát k úprave cien našich výrobkov. Cena tehál je po nich vďaka veľkému dopytu vyššia približne o 10 percent," povedal pre HN obchodný riaditeľ Pezinských tehelní Milan Krčmárik. Spoločnosť vlani investovala vyše 40 miliónov korún do rekonštrukcie výrobnej linky a zákazníkom ponúkla ako novinku akustické tehly so zvukovoizolačnými vlastnosťami. Medzi hlavné odbytiská Pezinských tehelní patrí Bratislavský, Nitriansky a Trnavský kraj a výrobca odhaduje svoj súčasný podiel na trhu pálených murovaných materiálov na 18 percent.
Akustické tehly v tomto roku do svojej ponuky zaradili aj Ipeľské tehelne v Lučenci, ktorých produkcia podľa informácií obchodného manažéra Jána Čkára stúpla približne o 5 percent. "Vďaka vysokému dopytu sme v porovnaní s minulým rokom pristúpili približne k 15-percentnému zvýšeniu cien," hovorí. Ipeľské tehelne vlani zaznamenali tržby na úrovni 212 miliónov korún.
Po viacerých rokoch naplno rozbehla svoju výrobu aj spoločnosť Tehelne Vranov, ktorá po dvojročnej reštrukturalizácii zdvojnásobila svoju produkciu. "V januári a vo februári smerovalo až 90 percent našich výrobkov na vývoz na poľský trh. V súčasnosti je to približne 20 percent," tvrdí riaditeľ Tehelne Vranov Ľuboš Boršč. Približne k pätnásťpercentnému zvýšeniu cien svojich výrobkov v tomto roku prikročila aj tehelňa Jašim z Drienovskej Novej Vsi, predávajúca svoje výrobky najmä v Prešovskom a Košickom kraji.

Betón napreduje
Z vhodných ekonomických podmienok v stredoeurópskom regióne v tomto roku profituje aj najväčší výrobca cementu a betónu spoločnosť Holcim Slovensko. Za posledných šesť mesiacov zaznamenal výrobca stavebných materiálov u nás viac ako 20-percentný nárast tržieb, ktoré v tomto roku zatiaľ predstavujú zhruba dve miliardy korún.
Podľa firmy však výrazný nárast povedie k relatívnemu zníženiu dopytu, keďže mnohé stavby boli dokončené v predstihu. Napriek tomu švajčiarska skupina očakáva, že si v porovnaní s minulým rokom polepší o 15 percent. "Pod profit sa podpísala kvalita produktov, mierna zima a priaznivý rast na stavebnom trhu," tvrdí predseda Predstavenstva Holcim Slovensko Roland van Wijnen.
Majoritnému podielu spoločnosti na našom trhu napomohla aj účasť na stavebných projektoch v minulom roku, pričom z dokončených išlo o projekty tunel Sitina, Eurovea v Bratislave, Europe Shopping Center v Banskej Bystrici či logistické centrum v Nitre.
V prvej polovici tohto roka Holcim investoval okolo 330 miliónov korún aj do rozšírenia výrobných kapacít. V porovnaní s minulým rokom firma totiž predala takmer o 12 percent viac cementu a o 75 percent viac kameniva. Predaj betónu narástol o 40 percent.
Spoločnosť predpokladá, že rast ekonomiky na Slovensku zostane aj naďalej silný. Spotreba cementu je totiž úzko spojená s rastom hrubého domáceho produktu. "Vďaka dlhodobým kontraktom vieme pomerne presne odhadnúť, ako sa bude vyvíjať zvyšok tohto roka," dodáva van Wijnen.
Firma vlani predala takmer 1,5 milióna ton sivého a bieleho cementu. V oblasti kameniva má Holcim tri výrobne, vďaka ktorým sa mu podarilo predať viac ako 360-tisíc ton tohto produktu. Firma kontroluje sieť 27 betonární, ktorých predaj vlani dosiahol 523 ton betónu.

Investície do cementu
Plány v tomto roku sa snaží napĺňať aj Považská cementáreň Ladce, ktorá chce svojou výrobnou kapacitou dosiahnuť zisk viac ako 100 miliónov korún a na modernizácii preinvestovať takmer 340 miliónov korún. Cementáreň v Ladcoch sa zameriava na výrobu rôznych druhov portlandského cementu, pričom vývoz tejto komodity smeruje najmä do Maďarska, Rakúska a Česka. V minulom roku cementáreň predala približne 900-tisíc ton cementu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 12:01