StoryEditor

Železnice taja svojich partnerov

29.05.2008, 00:00
Železničná spoločnosť Slovensko, ako aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, nezverejňujú mená firiem, ktoré sa podieľajú na oprave ich vozňového parku a lokomotív.

Na stámiliónových zákazkách oboch železničných dopravcov sa podľa informácií z výročných správ firiem, ku ktorým sa dopátrali HN, pritom podieľa napríklad spoločnosť ŽOS Trnava mecenáša strany Smer Vladimíra Poóra. Podobne verejne známou je aj informácia, že pred niekoľkými rokmi vyhrala jeden z tendrov aj spoločnosť ŽOS Vrútky bývalého poslanca za SNS Víťazoslava Mórica.

Tendre, ktoré každoročne Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vypisuje, sa vzťahujú nielen na dodávateľov materiálov, ale aj služieb. Napriek tomu, že spoločnosť odmietla konkretizovať ich názvy, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa Margaréta Grecová pripúšťa, že popri domácich podnikoch sa tendrov zúčastnia aj zahraničné firmy. "Vzhľadom k zmluvnej klauzule dôvernosti nie je možné poskytnúť ich presný zoznam. Ide však o slovenské aj zahraničné subjekty," hovorí Grecová. O zákazky sa na našom trhu najviac zaujímajú aj už spomínané dve najväčšie opravovne z Vrútok a Trnavy. Tie sa na rekonštrukcii podieľajú už dlhodobo, ŽOS Trnava už od 1995. "O tieto tendre sa uchádzame nepretržite, podobne to bolo aj v minulom roku a takýto trend možno odhadovať aj v ďalšom období," naznačuje spoluprácu so štátnymi podnikmi riaditeľ marketingu Poórovho ŽOS Trnava Jaroslav Stríž.

Každoročne do opravy a rekonštrukcie podľa Grecovej smerujú miliardy korún. "Náklady na opravu železničných koľajových vozidiel vlani dosiahli zhruba dve miliardy korún, z čoho 30 percent predstavovali náklady na materiál, 27 percent nákup služieb a 44 percent cena práce," tvrdí Grecová. Pod celkovú cenu sa pritom na vlakoch podpisuje aj čas. Podľa odhadov Carga náklady medziročne vzrástli o 5 percent. Hoci v tomto roku Cargo odhaduje vynaložiť identický objem financií ako vlani. "V dôsledku našich obmedzených zdrojov je cieľom spoločnosti využiť všetky možné úsporné opatrenia v tejto oblasti. Dôležitým kritériom je teda výber portfólia vlakov, ktoré sú podrobené údržbe," uzatvára Grecová.

Železničná spoločnosť Slovensko, ako aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, majú naďalej výhrady ku skutočnosti, že na opravu vozňového parku im nijakým spôsobom neprispieva štát, hoci v podobnej situácii sú na liberalizovanom trhu osobnej a nákladnej železničnej dopravy aj jej ostatní prevádzkovatelia v Európe. Na rekonštrukciu vozňov slovenskej železničnej nákladnej prepravy sa nepodieľajú ani financie z Európskej únie. Jediná podpora z európskeho členstva padá na plecia Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá podľa jej hovorcu Miroslava Čikovského na obnovu a opravu našich vozňov vyčlenila 80 miliónov eur, čo je viac ako 2,4 miliardy korún. Železničná spoločnosť napriek tomu naďalej nalieha na štát, aby sa na obnove jej železničného vozňového parku podieľal tiež, keďže je jej väčšinovým akcionárom. Náklady na opravy sa totiž zvyšujú každoročne.

Samotná železničná spoločnosť na rekonštrukciu vyčlenila 100 miliónov korún. Slovenské Cargo je pri využití peňazí z Európskej únie ešte v menej výhodnej situácii. "Operačný program Doprava na programové obdobie 2007 až 2013, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy, upravuje hlavné oblasti rezortu, ktoré sú podporované z eurofondov. Sú nimi železničná infraštruktúra, cestná infraštruktúra, infraštruktúra intermodálnej prepravy, železničná verejná osobná doprava. Na základe tohto rozhodnutia ZSSK Cargo nie je oprávneným prijímateľom zdrojov z fondov EÚ v žiadnej z prioritných osí rezortu. Opravy vozňového parku sú preto realizované z vlastných zdrojov spoločnosti," tvrdí Margaréta Grecová. Aj ona dodáva, že "spoločnosť nie je financovaná ani prostredníctvom štátneho rozpočtu".

Oprava vozňového parku
- eurofondy vyčlenili 80 miliónov eur
- o zákazky sa uchádzajú firmy Poóra a Mórica
- štát zatiaľ neprispieva na opravu vozňov
- zákazky presahujú dve miliardy korún
medziročne náklady rastú zhruba o päť percent

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 02:07