Slovenské železnice až do tohto roku zaznamenávali neustály odlev cestujúcich. Železničná spoločnosť Slovensko sa konečne rozhodla tento negatívny trend riešiť. Odpoveďou má byť nová stratégia, ktorá ráta s modernizáciou vozňového parku. Jediný prepravca cestujúcich na domácom trhu chce do obnovy železničných koľajových vozidiel v najbližších piatich rokoch preinvestovať viac ako 5,8 miliardy korún, teda asi 200 miliónov eur.
Blýska sa na lepšie časy
S poklesom záujmu cestujúcich musia zápasiť verejní prepravcovia v celej strednej a vo východnej Európe. "Od 90. rokov zaznamenávame výrazný prepad verejnej osobnej prepravy v celom našom regióne. Dôvodom je prudký nástup automobilovej dopravy. Tento stav však už dnes nie je udržateľný,“ povedal pre HN Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. V poslednej dekáde zaznamenávali slovenskí železničiari pravidelné trojpercentné medziročné úbytky počtu cestujúcich. Prvý polrok tohto roka priniesol zvrat v podobe nárastu počtu zákazníkov o 600-tisíc. Čikovský za novým pozitívnym trendom vidí najmä menej výluk, stabilné ceny a lepšie služby. K najvyťaženejším linkám už tradične patrí trasa Bratislava - Košice, každoročné prírastky cestujúcich na úrovni 20 až 30 percent vykazuje trasa Bratislava - Viedeň. Aj v tomto prípade sa potvrdzuje, že vyťaženosť liniek závisí od ekonomickej aktivity v regióne.
Inovácia plná paradoxov
Samotná Železničná spoločnosť priznáva, že vozne a rušne, ktorými disponuje, sú technicky zastarané. Ich priemerný vek je viac ako 24 rokov. Staré vozne znamenajú zvýšené náklady na údržbu a opravy, ale aj ťažkosti s napĺňaním technických noriem Európskej únie. Komfort cestujúcich a celková kvalita osobnej prepravy je s európskym štandardom zatiaľ neporovnateľná. V rokoch 2008 až 2012 plánuje slovenský prepravca nakúpiť, modernizovať alebo rekonštruovať 224 osobných vozňov, hnacích dráhových vozidiel a vlakových súprav. Z celkového počtu takto inovovaných koľajových vozidiel chcú v Železničnej spoločnosti Slovensko nakúpiť 57 nových osobných vozňov. Drvivú väčšinu vozového parku čaká modernizácia. Potvrdzujú to i údaje Železničnej spoločnosti Slovensko, podľa ktorých by mal po ukončení celého inovačného procesu priemerný vek osobných vozňov paradoxne stúpnuť na 28 rokov. V prípade rušňov sa očakáva pokles ich priemerného veku na 22 rokov.
"Modernizácia je z dlhodobého hľadiska samovraždou,“ uviedol pre HN zdroj, ktorý je odborníkom v oblasti železničnej prepravy. Podľa neho modernizácia životnosť zásadne nepredlžuje, ide len o odsúvanie problému na ďalšie generácie. Modernizácia znamená kompletnú výmenu interiéru vozňa. Podvozok a železná konštrukcia sa nemení. M. Čikovský namieta, že v ich spoločnosti je modernizovaný vozeň evidovaný ako nový. Životnosť vozňov a hnacích vozidiel je asi 30 až 40 rokov. Na našich tratiach dnes jazdia prevažne dosluhujúce tridsaťročné vozne. Otázkou tak zostáva, či nie je rozumnejšie investovať do nákupu síce drahších nových vozňov a lokomotív, ktoré vydržia ďalších štyridsať rokov.
Problémové financovanie
Železničná spoločnosť Slovensko chce projekt inovácie svojich jazdných kapacít financovať z vlastných zdrojov a bankových úverov. No bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič upozorňuje, že tento zámer nemusí byť reálny. "Je chvályhodné, že sa Železničná spoločnosť na toto odhodlala. Chýba im však jasná koncepcia financovania,“ vyhlásil pre HN Prokopovič. Bývalý minister spresňuje, že spoločnosť je stále v strate, vlastné zdroje financovania teda nemá. Tento fakt komplikuje aj možnosť využitia bankového úveru. Požičať v banke si spoločnosť môže jedine so štátnou garanciou, ktorá sa financuje zo štátneho rozpočtu. Čikovský oponuje, že doteraz stále čerpali z úverov bez garancie štátu. Išlo o pôžičky z Eurofimy, európskej inštitúcie podporujúcej rozvoj železníc, ktorej akcionárom je aj Železničná spoločnosť Slovensko.
Prispeje aj únia
Slovenský železničný prepravca plánuje využiť aj eurofondy. V rámci Europrojektu spoločnosť do roku 2015 nakúpi desať elektrických poschodových súprav typu Push-Pull, dve elektrické lokomotívy a dvanásť motorových jednotiek. Realizáciu tohto projektu bude 35 percentami dotovať únia, rovnakým dielom prispeje štát a zvyšok bude musieť nájsť Železničná spoločnosť vo vlastnom vrecku.
