StoryEditor

Autobusoví dopravcovia očakávajú prehĺbenie straty

Hoci ešte oficiálne polročné výsledky Združenia autobusovej dopravy nie sú uzavreté, vývoj ukazuje, že podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) uzavrú polrok s horšími výsledkami, než vlani.

Oficiálne polročné výsledky podnikov Slovenskej autobusovej dopravy ešte nie zverejnené, vývoj však ukazuje, že budú horšie ako vlani. Už prvý polrok 2003 pritom podniky SAD uzavreli s čistou stratou 34,6 milióna korún, čo bol v porovnaní s predchádzajúcim rokom výsledok horší o 122 miliónov.
Najsilnejším vplyvom na hospodárenie SAD-iek je vývoj cien pohonných látok, predovšetkým nafty. Na dieselový pohon totiž jazdí drvivá väčšina autobusov, ktorými disponujú. Podľa Jána Vrbu zo Združenia autobusovej dopravy sa preto dopravcovia vzniknutému dlhodobému stavu na trhu s palivami prispôsobia zmenou štruktúry vozidlových parkov. Cieľom je zvýšiť podiel autobusov jazdiacich na stlačený zemný plyn CNG.
Vrba, ktorý je zároveň riaditeľom SAD Nitra, skonštatoval, že firmu po dlhom období miernych ziskov alebo vyrovnaného hospodárenia na konci polroka postihla strata. "Až 98 percent z našich 345 autobusov jazdí na diesel. Plynových je zatiaľ len päť," dodáva s tým, že ešte v tomto roku by mala firma na plynový pohon prestavať všetkých 35 vozidiel Ikarus. Autobusy v Nitre mesačne spotrebujú zhruba pol milióna litrov nafty. Len pri zohľadnení utorkového zvýšenia cien nafty o korunu by pri tejto cene mesačné náklady vzrástli o 500-tisíc korún. Nitrianskej SAD zároveň klesajú tržby, a to predovšetkým v dotovanej mestskej doprave. Dôvod je tradičný -- privysoké ceny cestovného na jednej strane a na strane druhej -- ľudia viac jazdia autami.
SAD Dunajská Streda prechod na plynový pohon nechystá. Ako povedal jej riaditeľ Michal Humeník, prestavba autobusu na CNG pohon môže stáť až milión korún, na čo v súčasnosti podnik nemá. Ako najväčšiu brzdu rastu firmy označil cenu diaľničných známok. Povinnosť vlastniť tieto kupóny sa od júla rozšírila aj na cesty prvej triedy. Dunajskostredskej SAD to zvýšilo náklady o dva milióny korún. Ďalšou príčinou očakávanej polročnej straty je, rovnako ako v prípade ostatných SAD, cena nafty. Všetkých 186 autobusov spoločnosti jazdí na tento pohon, pričom jej ročne spotrebujú tri milióny litrov. Pod očakávaný pokles tržieb sa podpíše aj letná dovolenková sezóna.
Riaditeľ sekcie cestnej dopravy na ministerstve dopravy, Jaroslav Hnatič, sa obáva, že zhoršeným hospodárením SAD môžu výrazne poklesnúť aj štátne daňové príjmy. Zvýšenie cien nafty tiež podľa neho v niektorých podnikoch SAD vyvolá prevádzkovú krízu. "Mnohé z nich budú mať pri súčasnom vývoji cien problémy pokryť odvody či mzdy," povedal pre HN. Ohrozená je aj obnova vozidlového parku. Súkromní investori totiž do nich vstupovali za iných podmienok na trhu s pohonnými látkami. Až 90 percent autobusov sa bude postupne musieť vymeniť. Nespĺňajú totiž ekologické normy Európskej únie.
Združenie autobusovej dopravy pre dvoma týždňami požiadalo ministerstvo financií o kompenzáciu za zvýšené náklady na naftu. "Zatiaľ sme žiadosť nedostali, keď ju dostaneme, budeme sa ňou zaoberať," reaguje vedúci tlačového oddelenia minsiterstva Mikuláš Gera.
Tendencia poklesu sa v autobusovej doprave prejavila už vlani.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 05:17