StoryEditor

Férovosť? Áno, podľa vlastných pravidiel

02.09.2009, 00:00

Ich centrálu v McLeane v severnej Virgínii nik nenazve inak ako konkurent CIA. "Sú prinajmenšom rovnakí tajnostkári," napísal v narážke pred časom aj časopis Fortune.

Spielberg dostal po nose
Marsovci išli od začiatku svojho podnikania tvrdo za svojím cieľom. "Sú draví v inováciách, vytrvalí v cielenej reklame. Viac sa zameriavajú na produktové rozšírenie, líniové rozšírenie," konštatovala o nich tlač. Väčšina výrobkov skutočne prešla inováciami, no rodina o publicitu nikdy nestála. Známa je óda na Uncle Ben's zo strany Reader's Digest, ktorá v čase vojny zvýšila záujem o výrobok zo strany armády. Dovtedajšie objemy vojakom nepostačovali, takže armáda žiadala prezradiť recept. To však bolo pre Marsovcov nemysliteľné a aj tlač sa tak stala hlavným nepriateľom. S dlhým nosom odišiel dokonca aj známy režisér Steven Spielberg, ktorý chcel do svojho kultového filmu E.T. vložiť do rúk malého hrdinu cukríky M&M's. "Na výrobkoch sa nik nesmie priamo či nepriamo smiať," znela reakcia firmy. Príležitosť tak dostal menší konkurent Hershey. Traduje sa tiež, že raz zasadnutie manažérov, na ktorom sa za firmu modlili k Bohu, prerušil krikom: "Modlím sa k Milky Way, modlím sa k Snickers!"

Konzervatívci z Marsu však dokázali aj tvrdo lobovať za svoju vec. V Kongrese, kde finančne podporujú republikánov, sa preslávili tvrdým tlakom na to, aby počas Halloweenu, keď deti dostávajú za strašenie cukrovinky, zostali obchody dlhšie otvorené. 

Päť princípov Marsu
Ako rodinný podnik Marsovci podrobné údaje o podnikaní nezverejňujú. Firma, ktorá pôsobí v 66 krajinách, si preto netyká ani s mimovládnymi organizáciami pre "fair play". Rodina totiž tvrdí, že nemá dôvod zverejňovať metódy vedenia a zamestnanecké práva. Nemá ani oddelenie pre styk s verejnosťou.

Riadi sa vraj výhradne "piatimi princípmi Marsu", s ktorými sa stotožnili  žijúci členovia rodiny. "Kvalita, zodpovednosť, vzájomnosť, efektívnosť a sloboda. To je päť princípov, ktoré nás odlišujú od iných. Sloboda znamená, že sa nemusíme zodpovedať nikomu," vyhlásila rodina. Dokonca, keď začala prichádzať o trhový podiel so svojím najväčším konkurentom Cadbury a prestávalo sa jej dariť, odmietla vyjsť na burzu. "Aby narástli, pripravili sa o podiel slobody," vyhlásili o rivalovi.

Faktom je, že vďaka vytrvalosti sa im vlani podarilo svojho súpera prevalcovať. Kúpou ďalšej rodinnej firmy a najväčšieho producenta žuvačiek Wrigley sa stali  v cukrovinkárskom segmente svetovou jednotkou.

Hoci sa traduje, že rodina často na zamestnancov kričí, núdzu o  manažérov nemá. Jednak platia oveľa lepšie ako konkurencia, a jednak sú známi tým, že pre manažéra sú špičkovou školou. Šéfov dodali aj takým firmám ako sú ASDA, britský Royal Mail, Sainsbury či ďalšie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. november 2025 00:28