Osud slovenskej pobočky Quelle je spečatený. Tradičný zásielkový obchod s vyše 16-ročnou históriou na tunajšom trhu uzavrie svoje brány v posledný marcový deň. Značka však úplne nezanikne, kúpila ju totiž konkurenčná spoločnosť Otto.
Koniec napriek ziskom
"Všetci zamestnanci už dostali výpovede, momentálne nám plynú výpovedné lehoty," uviedol pre HN jeden zo zamestnancov. Slovenské vedenie odmieta situáciu komentovať, o budúcnosti je však už rozhodnuté. Obchodnú značku Quelle na Slovensku kúpil rakúsky zásielkový obchod Otto, čo potvrdila aj hovorkyňa spoločnosti Krisztina Csáki. Transakcia sa však týkala len obchodného mena, nie majetku spoločnosti. "Pre Otto bola kúpa obchodnej značky najjednoduchším a z hľadiska rozširovania svojich obchodných aktivít bezrizikovým krokom," komentuje krok Otta Kristýna Chalupecká z poradenskej spoločnosti Redbaenk.
Quelle sa na Slovensku dostalo do problémov po krachu svojej materskej spoločnosti v Nemecku. Na rozdiel od tamojšej pobočky bola prevádzka u nás zisková. Aj napriek tomu musela spoločnosť pristúpiť k prepúšťaniu už v novembri minulého roka a neúspešne hľadala investora. K poslednému marcovému dňu by tak mala ukončiť svoju činnosť a o prácu príde okolo 80 zamestnancov. Spoločnosť však naďalej prijíma objednávky, dokonca má na svojej stránke vyhlásenú súťaž o zájazd do Dubaja.
Problémy katalógov
V 90. rokoch mimoriadne úspešný systém predaja cez katalógy dopláca na neustály nárast vplyvu internetových obchodov. Na rozdiel od e-shopov sa zásielkové obchody špecializujú na módnu konfekciu. "Najväčší podiel na tržbách našej spoločnosti má elegantná dámska a pánska móda," vysvetľuje Darina Kischkowski, manager spoločnosti Klingel. Ako uvádza Lucie Zámečníková zo zásielkového obchodu Magnet Blancheporte, veľkému úspechu sa teší aj predaj domácich potrieb, posteľnej bielizne a bytových doplnkov.
Ďalšie smerovanie katalógového predaja je otázne. Podľa Juraja Šeba, predsedu Asociácie zásielkového obchodu, zaznamenal zásielkový predaj v uplynulom roku 20-percentný medziročný prepad. "Katalógový predaj má možnosť prežiť len v kombinácii s internetovým alebo kamenným obchodom," hovorí a vysvetľuje, že takýto predaj zostáva stále atraktívny najmä pre staršiu vekovú kategóriu.