Odborová organizácia IG Metall včera, na začiatku štvrtého kola tarifných rokovaní, opäť pohrozila Volkswagenu varovnými štrajkmi. Zároveň však prvý raz prejavila ochotu prijať znižovanie nákladov. Odbory a vedenie v predchádzajúcom kole prvýkrát mierne ustúpili od nekompromisného postoja. Koncern prisľúbil ukotvenie garancie na pracovné miesta v kolektívnej zmluve a včerajšie kolo rokovaní sa zameralo na ústupky zo strany odborov. Do termínu uzávierky HN však VW nevydal oficiálne vyhlásenie a podľa informácií z komunikačného odboru sa predpokladalo, že rokovania sa posunú do neskorých večerných hodín.
"Ak sa do 28. októbra nedohodneme, začiatkom novembra budú vo VW varovné štrajky," povedal pre denník Handelsblatt zástupca IG Metall Harmut Meine. Zároveň však oznámil, že odbory mienia rokovať o úsporách nákladov výmenou za garanciu pracovných miest. Zástupca spoločnosti Josef-Fidelis Senn sa vyjadril optimisticky k pokroku v rokovaniach, hoci uznal, že v konkrétnych krokoch sa názory odborov a vedenia výrazne rozchádzajú. Meine uvádza, že v súvislosti so zabezpečením pracovných miest síce prišlo k určitej zhode, no cenu, ktorú za to VW požaduje, označil za privysokú.
Obidve strany však zhodne zdôraznili, že situáciu vo VW nemožno porovnávať s krízou v konkurenčnom Opli. Podľa Senna rokujú práve preto, aby sa vyhli tomu, čo nastalo v Opli. General Motors chce v Nemecku zrušiť 12-tisíc pracovných miest, kým Volkswagen ešte koncom augusta, pred začiatkom tarifných rokovaní, pohrozil zrušením až 30-tisíc miest. Koncern požaduje dvojročné zmrazenie miezd a prijatie nového systému odmeňovania, kým odbory chcú štvorpercentné zvýšenie miest a dlhodobú garanciu pre všetkých 103-tisíc miest v šiestich západonemeckých továrňach Volkswagenu.
Cieľom sedembodového úsporného programu VW je do roku 2011 ušetriť na mzdových nákladoch 30 percent, čiže zhruba dve miliardy eur. Okrem toho vedenie žiada nižšie nástupné platy a predĺženie pracovného týždňa na 40 hodín. V dlhodobom horizonte chce VW zvýšiť podiel pohyblivej zložky mzdy, závislej od ziskov, na tretinu celkového príjmu zamestnanca.
Na druhej strane kríza v Opli môže Volkswagenu výrazne pomôcť. "To, čo sa deje v Opli, môže pre každého zamestnanca VW predstavovať varovanie," myslí si odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer. Ak totiž General Motors zrealizuje úsporný program, podľa výpočtov americkej investičnej banky Morgan Stanley dokáže v Európe predávať autá o 300 až 350 dolárov lacnejšie. A to je argument, na ktorý musí Wolfsburg zareagovať.
StoryEditor