StoryEditor

Digitálna televízia preniká do domácností

02.09.2009, 00:00

Televízne programy v digitálnej kvalite sleduje v súčasnosti na Slovensku už niekoľko stotisíc domácností. A to aj napriek tomu, že na digitálne pozemské televízne vysielanie prejde Slovenská republika až na konci roku 2012 medzi poslednými krajinami v Európskej únii. "Televízny príjem v digitálnej kvalite sleduje spolu viac ako 80-tisíc našich zákazníkov, z toho 50-tisíc zákazníkov digitálnej káblovej televízie a vyše 30-tisíc zákazníkov satelitnej digitálnej televízie,“ tvrdí hovorca spoločnosti UPC Broadband Slovakia Jaroslav Kolár.

Rastúce počty však hlásia aj ďalšie firmy poskytujúce na Slovensku služby platenej digitálnej televízie. "Všetci zákazníci Magio TV, ktorých je v súčasnosti viac ako 50-tisíc, prijímajú programy v digitálnej kvalite,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Slovak Telekom Janka Burdová. Služby digitálnej televízie Orange Doma od mobilného operátora Orange v súčasnosti využíva viac ako 30-tisíc zákazníkov, štyritisíc zákazníkov digitálnej televízie eviduje spoločnosť SWAN a takmer tisíc zákazníkov hlási aj telekomunikačný operátor Slovanet. Ďalšie stovky tisíc zákazníkov satelitnej digitálnej televízie majú spoločnosť Digi TV a služba Skylink.

České programy
Dôvodom rastúceho záujmu o príjem digitálnej televízie je okrem kvalitnejšieho obrazu a zvuku aj vyraďovanie českých televíznych kanálov z ponuky slovenských káblových operátorov. Zatiaľ čo ešte v nedávnej minulosti patrilo sledovanie televíznych programov staníc Prima a Nova k štandardu mnohých slovenských domácností, postupný vznik a zaraďovanie nových slovenských staníc do ponuky základných balíčkov káblových operátorov túto situáciu menia. Vzhľadom na to, že české stanice nemajú zaplatené u káblových operátorov distribučné práva pre Slovenskú republiku, patria práve ich programy k tým, ktoré nahrádzajú v ponuke kanály ako Joj Plus či TV Doma. Ak má niekto záujem o príjem českých staníc naďalej, riešením je preňho práve satelitná digitálna televízia, v ktorej sú zaradené aj české komerčné stanice.

Čoraz väčší záujem o digitálnu televíziu je spôsobený aj prirodzenou výmenou televíznych prijímačov v domácnostiach, kde nahrádzajú staré analógové prijímače plazmy a LCD-čka vybavené príjmom televízneho vysielania v digitálnej kvalite.

Dôležitú skutočnosť pri stále väčšej obľube plateného digitálneho televízneho vysielania zohráva aj ponuka balíčkov jednotlivých telekomunikačných operátorov, ktorí za výhodnejšie ceny zákazníkom predávajú aj internet či pevné telefónne linky.

Široký výber programov
"IPTV má aj v čase krízy stúpajúci trend. Pozorujeme, že zákazníci chcú platiť len za to, čo skutočne pozerajú a podľa toho si vyberajú tematické balíčky,“ hovorí Burdová. Podľa hovorcu spoločnosti Orange Petra Tótha zákazníci častejšie sledujú kanály vo vysokom rozlíšení - v HD kvalite, využívajú služby nahrávania programov a archív televízneho vysielania.

"Trendom je digitálna televízia ako taká - aj stabilný rast zákazníkov digitálnej káblovej televízie potvrdzuje záujem divákov sledovať čo najviac programov a využívať doplnkové funkcie, ktoré zvyšujú divácky komfort,“ myslí si Kolár.

"V dôsledku krízy zatiaľ nepociťujeme zmenu trendov. Predpokladáme však menší záujem o prémiové programové produkty,“ dodáva marketingový manažér spoločnosti Satro Marek Michalík.

Široká paleta programov, ktoré ponúkajú spoločnosti poskytujúce službu digitálnej televízie, navyše spôsobuje stále klesajúci počet divákov najsledovanejších slovenských televíznych staníc, ktorí si môžu vybrať z čoraz zaujímavejšieho spektra zahraničných televíznych kanálov, často preložených aj do slovenčiny alebo češtiny. Obohatením ponuky operátorov digitálnej televízie je aj niekoľko programov s vysokým rozlíšením, ktoré sú veľa ráz jazýčkom na váhach pri rozhodovaní sa zákazníkov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
11. november 2025 09:40