StoryEditor

Reformy dopomohli železnicim k nižšej strate

Po tom, ako sa k začiatku roka časť úverov železníc so štátnou zárukou presunula do štátneho dlhu, evidovala firma na konci júna celkové záväzky 35,8 miliardy korún. V portfóliu záväzkov sú však úvery so štátnou zárukou v hodnote 22,7 miliardy stále najväčšou položkou.

Železnice SR majú za sebou úspešný polrok. Kým ešte ku koncu minulého roka ich výsledok hlboko zaostával za plánom, na konci júna bola v porovnaní s predpokladom ich strata nižšia o viac ako 840 miliónov korún, keď klesla na 852,4 milióna korún. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa tak znížila o 424,1 milióna korún. "Zlepšenie výsledkov pripisujeme pokračujúcim reformám na železniciach," komentuje výsledok hovorkyňa podniku Nela Blašková.
Okrem zmeny organizačnej štruktúry, keď namiesto pôvodných 25 regionálnych správ železničnej dopravnej cesty vznikli štyri oblastné riaditeľstvá, patrilo k reformám na železnici aj prepúšťanie. Podnik vlani opustilo 1 163 a v prvom polroku ďalších 523 zamestnancov.
Po tom, ako sa k začiatku roka časť úverov železníc so štátnou zárukou presunula do štátneho dlhu, evidovala firma na konci júna celkové záväzky 35,8 miliardy korún. V portfóliu záväzkov sú však úvery so štátnou zárukou v hodnote 22,7 miliardy stále najväčšou položkou.
Záväzky z obchodného styku sa oproti stavu na konci minulého roka znížili približne o 600 miliónov na 1,65 miliardy korún. "Väčšina z nich však prekročila lehotu splatnosti, pričom súkromným partnerom svoje záväzky splácame podľa dohodnutých splátkových kalendárov," dodáva Blašková. Stopercentnú platobnú disciplínu podnik dodržiava voči verejným inštitúciám - Národnému úradu práce, Sociálnej poisťovni, zdravotným poisťovniam a daňovým úradom, ako aj voči dodávateľom energií a ďalším, z hľadiska prevádzky kľúčovým partnerom. Napríklad Sociálnej poisťovní dlhovali železnice ešte na konci minulého roka 1,3 miliardy korún. Podľa vládneho konsolidačného plánu by mala byť firma bez dlhov do roku 2014.
Prevádzkovateľ železničnej dopravnej cesty a infraštruktúry počas polroka prekročil plánované náklady o 365 miliónov. Podpísalo sa pod to zúčtovanie penále od Sociálnej poisťovne a Spoločnej zdravotnej poisťovne. Naopak, výnosy boli o 1,2 miliardy vyššie, než pôvodne kalkulovali podnikoví ekonómovia. Podľa hovorkyne sa na tom okrem odpustenia časti týchto penále podieľalo aj rozpustenie rezerv do finančných výnosov. Použijú sa na splátky istín a úrokov z komerčných úverov aj pôžičiek so štátnou zárukou.
Železnice sú naďalej skôr dlžníkom ako veriteľom. Ich partneri im ku koncu polroka dlhovali 1,85 miliardy korún. Prevažnú väčšinu tvorili krátkodobé pohľadávky.
Začiatkom tohto roka železnice v rámci reštrukturalizácie úverov začali čerpať pôžičku 36 miliónov eur od Depfa Investment Bank s 3,66-percentným úročením. Mala by sa prednostne použiť na splatenie časti krátkodobých záväzkov. Napriek tomu, že ministerstvo dopravy železniciam ešte v roku 2002 pozastavilo čerpanie komerčných úverov, proti tomu poslednému, keďže sa použije na ozdravenie ekonomiky podniku, nenamieta.
Firma zamestnávala ku koncu júna 21 248 pracovníkov, čo je oproti plánu o 226 menej. Zarábali v priemere 16 302 korún. Prepúšťanie súvisiace s racionalizáciou nákladov bude pokračovať aj v ďalšom období.

01 - Modified: 2002-12-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Priemysel chce iný timing zdražovania
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. august 2022 05:32