Ani dosahy hospodárskej recesie, ani konkurencia zahraničných nábytkárskych reťazcov netrápia slovenských výrobcov nábytku tak veľmi ako lacný dovoz. "Poľská produkcia má negatívny vplyv. Keď chcú naši výrobcovia konkurovať ich výrobkom, musia ísť s kvalitou dole, čo ovplyvňuje celý slovenský trh," hodnotí situáciu Peter Mihók, majiteľ spoločnosti Nábytok Prestige.
30-percentný pád
"Pokles predaja bol v tomto roku badateľný a možno ho pozorovať aj v súčasnosti. Predajcovia sa snažia osloviť spotrebiteľa, avšak je predpoklad, že tento trend pretrvá až do konca roka," hovorí Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno. Prepad zaznamenali predovšetkým výrobcovia orientujúci sa na menej solventnú klientelu. "Ľudia kupujú nábytok menej, možno pozorovať až 30-percentný pokles. Proti zahraničným konkurentom je ťažko bojovať, keď máme náklady, pod ktoré nemôžeme ísť," uviedol nemenovaný výrobca z Prešova.
Lacné Poľsko
Podľa Juraja Sliackeho, majiteľa nábytkárskej spoločnosti Cerrena, zo zahraničnej konkurencie najviac pociťujeme nášho severného suseda. "Výhoda poľských výrobcov je v lacnejších surovinách, čo sa nevyhnutne prejavuje vo výhodnejšej cene," povedal pre HN Pavol Tokár, majiteľ spoločnosti Paldoor. Kým donedávna si mohol náš spotrebiteľ kúpiť poľský nábytok len v Poľsku, v pohraničných oblastiach už pribúdajú poľské obchody aj na našej strane hraníc.
Poľskí nábytkári myslia na slovenského zákazníka aj na internete. Poľský internetový portál Meble.pl, zastrešujúci súkromných výrobcov nábytku v krajine, ponúka návštevníkom aj slovenskú jazykovú mutáciu. Stránka zastrešujúca 530 výrobcov poskytuje popri vizualizácii všetkých výrobkov aj odborné rady. "Ten, kto má hlboko do vrecka, sa bude orientovať na lacnejší nábytok, aj ten poľský. Stále však zostáva skupina zákazníkov, ktorá dá prednosť kvalite," predpovedá Marek Kamačaj, majiteľ spoločnosti Kamo interiér.