Francúzska vláda po hrozbách, že spotrebiteľské ceny stlačí pomocou zákona, dosiahla včera prvú dohodu so zástupcami obchodu a výroby o znížení spotrebiteľských cien. Okolo polnoci prisľúbili predstavitelia veľkých supermarketov a značkových výrobcov, že v septembri znížia ceny o dve percentá.
Francúzsky minister financií a hospodárstva Nicolas Sarkozy chce postupne presadiť zlacnenie značkových tovarov o päť percent do polovice roka 2005. Na stretnutí so Sarkozym sa zúčastnili zástupcovia obchodných koncernov ako Carrefour, Leclerc a Intermarché, ako aj výrobcovia L'Oréal a Procter & Gamble.
Sarkozy počas svojho vystúpenia v parlamente tesne pred stretnutím povedal, že ak sa hospodársky sektor nenechá presvedčiť o znížení cien, je "na čase siahnuť po zákonných úpravách". Rozhovory by mali ďalej pokračovať.
Ako výdobytok chce Sarkozy supermarketom priznať možnosť rozšíriť ich predajné plochy bez komplikovaných povolení v prípade, že na nových plochách budú vystavené len tovary stredných podnikateľov.
Obchod i výrobcovia by mali zníženie cien znášať spoločne. Vzhľadom na májový pokles spotrebiteľského dopytu o osem percent a presun zákazníkov na lacné obchodné reťazce ako Lidl sa aj šéf siete supermarketov Leclerc Michel-Edouard Leclerc vyslovil za zníženie psychologicky dôležitých cien tovarov, aby sa tak spotrebitelia motivovali k väčším výdavkom.
Sarkozy preto uvažuje o zákone, ktorý by výrobcom predpísal, aby stredným obchodníkom priznali rovnaké podmienky ako veľkým koncernom. Výrobcovia už obchádzajú zákaz množstvových zliav tým, že obchodným reťazcom platia za zvláštnu propagáciu svojich produktov. Táto "dodatočná marža" sa však nesmie prenášať na zákazníka, aby sa strední obchodníci neocitli pod cenovým tlakom. Zníženie cien, ktoré chce Sarkozy, by malo byť teraz financované z tejto dodatočnej marže.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
StoryEditor
